گزارش آگهی

همه چیز درباره انواع سکه طلا و ویژگی‌های آن‌ها

۱۴۰۲/۱۰/۲۷ - ۱۷:۲۳:۰۱
کد خبر: ۳۰۴۸۵۴
همه چیز درباره انواع سکه طلا و ویژگی‌های آن‌ها

همانطور که می‌دانید، در بازار چند نوع سکه طلا داریم ولی شاید تفاوت‌ آن‌ها را به خوبی ندانید. در این محتوا به بررسی انواع سکه می پردازیم.

 سکه یکی از بهترین مصنوعات طلا برای سرمایه‌گذاری است؛ اما تفاوت انواع سکه در چیست و هر کدام چه ویژگی‌هایی دارند؟ سکه گرمی، امامی، بهار آزادی، بانکی، پارسیان و مواردی از این قبیل، جزء شناخته‌شده‌ترین انواع سکه در بازار هستند.

انواع سکه طلا چیست؟

در یک نگاه کلی به دسته‌بندی موجود برای انواع سکه طلا، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سکه بهار آزادی (شامل سه شکل معروف تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه)
  • سکه امامی (طرح جدید)
  • سکه پارسیان
  • سکه گرمی
  • سکه بانکی
  • سکه غیربانکی

۶ دسته‌بندی عمده ذکر شده در بالا، رایج‌ترین اشکال خرید و فروش سکه در بازار هستند. حتماً نام همه آن‌ها به گوشتان خورده است ولی با جزئیات آن‌ها آشنا نیستید. از آن‌جا که خرید سکه یکی از راه‌های محبوب سرمایه‌گذاری است، درباره همه آن‌ها توضیح می‌دهیم تا سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید.

سکه بهار آزادی و سکه امامی

این دو نوع سکه را در کنار هم معرفی می‌کنیم. سکه بهار آزادی، به عنوان سکه طرح قدیم شناخته می‌شود زیرا بین سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۸۶ ضرب می‌شد. سکه بهار آزادی بر اساس وزن، به ۵ نوع تمام، نیم، ربع، ۲.۵ و ۵ تقسیم می‌شود که سه نوع اول شناخته‌شده‌تر هستند. به مرور و با کاهش تقاضا برای خرید این نوع از سکه، سکه بهار آزادی از بازار کنار گذاشته شده است.

سکه امامی که با عنوان سکه طرح جدید شناخته می‌شود، از سال ۱۳۷۰ وارد بازار شد و امروزه بخش عمده بازار سکه طلا را به خود اختصاص می‌دهد. سکه امامی از نظر وزن و عیار، کاملاً مشابه بهار آزادی است ولی قیمت بالاتری دارد. علت قیمت‌ بالاتر این نوع از سکه، تقاضای بیشتر بازار است. همچنین این دو سکه از نظر طرح و شکل ظاهری هم تفاوت‌هایی دارند که در تصویر مشاهده می‌کنید.

همه چیز درباره انواع سکه طلا و ویژگی‌های آن‌ها

سکه گرمی و سکه پارسیان

اگر به دنبال سکه‌های ارزان‌قیمت با وزن‌های متنوع هستید، این دو نوع سکه را در نظر داشته باشید. در کنار طلای آب‌شده، چند نوع سکه داریم مثل پارسیان و گرمی (سکه‌های کم وزن) که از بهترین راه‌های سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌های محدود هستند.

سکه گرمی، نوع جدیدتری از سکه‌ها است که از سال ۱۳۹۰ وارد بازار شد. تقاضای خوبی برای این نوع از سکه وجود دارد و همین مسئله باعث نقدینگی خوب سکه گرمی در زمان فروش می‌شود. این سکه‌ها با وزن ۱ گرم و عیار ۲۲ به صورت وکیوم عرضه می‌شوند.

سکه پارسیان که نوع شناخته‌شده‌تری از سکه است، قدمت طولانی‌تری هم دارد؛ اما سکه پارسیان چیست؟ سکه‌های پارسیان در واقع قطعات آب شده طلا هستند که با وزن‌های مختلفی توزیع می‌شوند‌. این نوع از سکه مثل طلا، ۱۸ عیار (۷۵۰) است و عیار کمتری نسبت به سکه گرمی دارد. اگر سکه پارسیان را به قصد سرمایه‌گذاری خریداری می‌کنید، بهتر است طلای آب‌شده با وزن کم را جایگزین خرید سکه کنید. این روزها پلتفرم‌های آنلاینی مثل طلاین، برای خرید و سرمایه‌گذاری طلای آب شده در هر وزنی (حتی وزن‌های کم) محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند.

همه چیز درباره انواع سکه طلا و ویژگی‌های آن‌ها

سکه بانکی و سکه غیربانکی

همانطور که دیدید، ما چند نوع سکه طلا داریم که این سکه‌ها می‌توانند بانکی یا غیربانکی باشند‌. دانستن تفاوت سکه بانکی و غیر بانکی یک مسئله مهم در زمان خرید سکه است. سکه‌های بانکی، همانطور که از نامشان پیداست، تحت نظارت بانک مرکزی ضرب می‌شوند ولی سکه‌های غیر بانکی اصالت خاصی ندارند.

سکه‌های بانکی با عیار، وزن و اطلاعات کامل عرضه می‌شوند در حالی که سکه‌های غیر بانکی عیار، وزن و اطلاعات دقیقی ندارند. احتمال تقلبی بودن سکه‌های غیربانکی بسیار زیاد است و توصیه می‌کنیم در زمان خرید سکه، به دنبال سکه‌های معتبر و فروشنده‌های قابل اعتماد باشید.

قیمت انواع سکه

همانطور که دیدید، سکه‌ها بر اساس سال ضرب، طرح، عیار، وزن و اصالت، انواع متفاوتی داشتند. در واقع بر اساس همین معیارها، چند نوع سکه طلا داریم که با قیمت‌های مختلفی در بازار وجود دارند. مسلماً سکه‌های جدید با وزن و عیار بالاتر، قیمت‌های بالاتری هم دارند.

اگر هدفتان از خرید سکه، سرمایه‌گذاری محدود یا هدیه دادن است، احتمالاً به دنبال خرید سکه‌های ارزان‌تر هستید. برای خرید سکه‌های ارزان‌قیمت، هرگز سکه‌های قدیمی یا غیربانکی و نامعتبر را انتخاب نکنید. برای این کار، سکه‌های بانکی جدید با عیار بالا ولی وزن‌های کمتر را در نظر داشته باشید. برای وزن حدود ۱ گرم، سکه گرمی و وزن‌های کمتر، سکه پارسیان را به شما توصیه می‌کنیم.

سکه برای سرمایه‌گذاری

حال که انواع سکه و قیمت‌های آن‌ها را بررسی کردیم، این سؤال مطرح می‌شود که کدام سکه نوع بهتری برای سرمایه‌گذاری است. پاسخ به این سؤال، بستگی به میزان سرمایه، بازه سرمایه‌گذاری و هدف شما دارد. سعی کنید همواره سکه‌های جدید، دارای نقدینگی بالا و نوسان قیمتی مناسب را انتخاب کنید. سکه‌هایی که تقاضای خوبی ندارند یا اصالتشان قابل اثبات نیست، برای خرید و فروش یا سرمایه‌گذاری گزینه‌های مناسبی نیستند.

همانطور که می‌دانید، این روزها قیمت همه انواع سکه افزایش زیادی داشته است؛ به طوری که شاید اغلب سکه‌ها با سرمایه‌های خرد سازگار نباشند. همچنین امکان تقلب در ضرب و فروش سکه وجود دارد. نگهداری سکه هم یکی دیگر از چالش‌های سرمایه‌گذاران است. با این شرایط، روشی امن و قابل اعتماد با تنوع قیمتی مناسب برای محدوده‌های مختلف سرمایه، بهترین روش برای سرمایه‌گذاری خواهد بود.

همه چیز درباره انواع سکه طلا و ویژگی‌های آن‌ها

مروری بر انواع سکه

در این مقاله راجع به سکه‌های بهار آزادی (طرح قدیم)، امامی (طرح جدید)، بانکی (معتبر)، غیربانکی (نامعتبر)، گرمی و پارسیان (طلای ۱۸ عیار آب شده) صحبت کردیم. همه این سکه‌ها، عیار، وزن و طرح‌های متفاوتی دارند که باعث تنوع قیمتی آن‌ها در بازار شده است. اگر قصد خرید سکه را دارید، با در نظر گرفتن نیاز، هدف و شرایط خودتان، به سراغ فروشندگان معتبر بروید. طلاین هم به عنوان یک پلتفرم جامع، اطلاعات خوبی درباره سکه و سایر مصنوعات طلا دارد. خرید طلای آب‌شده بدون کارمزد و اجرت را با طلاین تجربه کنید.

سؤالات متداول

  1. کدام نوع از سکه برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟ سکه‌ای که قیمت و وزن متناسب با سرمایه شما، عیار بالا، اعتبار کامل و تقاضای کافی در بازار داشته باشد، سکه خوبی برای سرمایه‌گذاری است
ارسال نظر