این بیماری دشمن خطرناک چشم‌های شماست

۱۴۰۲/۱۱/۲۲ - ۲۱:۳۰:۰۱
کد خبر: ۳۰۴۸۵۲
این بیماری دشمن خطرناک چشم‌های شماست

تغییر در سبک زندگی، عدم فعالیت کافی و استفاده از مواد غذایی ناسالم مشکلات زیادی را برای انسان مدرن به وجود آورده است. بسیاری از مشکلاتی که این روزها افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند بیماری‌های ناشی از داشتن سبک زندگی ناسالم است.

دیابت یکی از آن بیماری‌هایی است که بر ارگان‌های بدن فرد تاثیر می‌گذارد و یکی از اعضا که حساسیت بالایی دارد چشم است. گلوکز در بدن افراد دیابتی حدود چهار برابر از حالت معمول بیشتر است به همین دلیل این رکن از بدن اعصاب و عملکرد خود را از دست می‌دهد و همواره بیماری‌های چشمی (تاری دید، آب مروارید، گلوکوم، پارگی عروق و نابینایی) را ایجاد می‌کند.

به گزارش فارس، حمید آریایی‌تبار رئیس انجمن چشم پزشکی استان کرمانشاه در خصوص عوارض دیابت چشمی اظهار کرد: دیابت تمام ارگان‌ها را درگیر می‌کند چون همه سیستم خونرسانی دارند و به همین دلیل چشم هم به دلیل درگیری عروق از جمله ارگانی‌های خیلی حساس است که در زمینه دیابت درگیری‌های متفاوتی می‌گیرد.

وی ادامه داد: دیابت تمامی قسمت‌های چشم از پلک گرفته تا قرنیه، عنبیه، مشیمیه، شبکیه؛ همه را درگیر می‌کند و در اشکال مختلف با توجه به میزان، شدت و زمان درگیری که کدام ارگان را به چه میزانی درگیر کرده باعث صدمات کوتاه‌مدت و درازمدت، حتی نابینایی می‌شود.

رئیس انجمن چشم پزشکی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در کوتاه مدت با توجه به نوسانات قند، باعث تغییر سریع در نمره چشم می‌شود که در این مورد یکی از موارد شایع خطا در اندازه‌گیری نمره عینک بیمار است که با توجه به میزان قند خون تغییر کند این نوسانات می‌توان نمره چشم فرد را تغییر دهد.

وی تصریح کرد: درگیری‌ها اگر به دلایل مختلفی از جمله مراجعه دیرهنگام، عدم تشخیص بیماری به موقع دیابت و عدم کنترل فاکتورهای کنترل کننده از یک فاز خاص بالاتر رود؛ علی‌رغم وجود درمان‌های خوب؛ به دلیل تاخیر در مراجعه بیمار و آسیب‌ به شبکیه؛ درمان مطلوب حاصل نمی‌شود.

آریایی‌تبار تصریح کرد: بیماری دیابت باعث تغییرات عروقی می‌شود که این تغییرات سبب می‌شود از عروق مواد مختلفی همانند خون، چربی و مایع آزاد شود که در شبکیه رسوب می‌کند.

این چشم پزشک و فوق تخصص جراحی شبکیه تصریح کرد: زمانی که این اتفاق در مرکز بینایی می‌افتد؛ سبب تشدید بافت‌های غیرعادی، تورم و جدایی شبکیه و در نهایت کاهش دید می‌شود؛ مراحل پایان بیماری که خوب درمان نشده باشد به کاهش دید یا نابینایی می‌رسد.

وی افزود: عروق غیرعادی حتی داخل زجاجیه هم رشد می‌کنند که در نهایت کنده شدن تمام شبکیه و از بین رفتن دید می‌شود که با کنده شدن جسم مژگانی و کوچک شدن چشم منتهی به تخلیه چشم می‌شود.

آریایی‌تبار از پیشرفت‌های زیادی کمک کننده به بیماری ریابت چشمی سخن گفت و افزود: در گذشته تنها امکانی که برای بیمار دیابتی وجود داشت لیزر شبکیه و اعمال جراحی بود. اما با کشف یک سری داروها الان رشد عروق را می‌توان کنترل کرد و آسیب‌ها را کاهش داد.

این چشم‌پزشک با اشاره به تزریق آواستین برای درمان بیماری‌های دیابت چشمی، تصریح کرد: آواستین یک نوع داروی کمکی برای بیماری‌های چشمی است که تزریق آن به منظور جلوگیری از کاهش دید بیمار تجویز می‌شود، البته اگر به موقع مراجعه صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: داروهای متفاوتی برای درمان وجود دارند که در عمده مراکز درمان تزریقات آن انجام می‌شود چون نیاز به تجهیزات چندان مجهزی ندارد، برخی از آن‌ها بسیار گران هستند ممکن است دسترسی به آن‌ها به دلیل کمبودها سخت باشد که در صورت مقاومت به درمان از عمل جراحی هم استفاده می‌شود.

ارسال نظر