كسري بودجه به سراغ بورس آمد

۱۴۰۲/۱۰/۲۷ - ۰۱:۲۷:۰۴
کد خبر: ۳۰۴۸۱۸
كسري بودجه به سراغ بورس آمد

درخصوص وضعيت فعلي بازار سرمايه نيمه دومي دي ماه بايد گفت كه فراز و نشيب بسيار زيادي در بازار بود و به هرحال رو به پايين يا افزايش نسبي قيمت دلار و همچنين قيمت طلاي جهاني و جهش قابل توجه كريپتوها به نظر مي‌رسد كه شرايط به ترتيبي رقم مي‌خورد كه آن وضعيت ركوردي كه پيشتر در اقتصاد دنيا حاكم بود به مرور زمان خارج شدن اقتصاد از ركود رفته‌رفته خودش را تا حدودي نشان مي‌دهد. اما تحولات ژئوپوليتيك، منازعات سياسي و نظامي كماكان اثر خود را در منطقه مي‌گذارد.

فردين آقابزرگي

درخصوص وضعيت فعلي بازار سرمايه نيمه دومي دي ماه بايد گفت كه فراز و نشيب بسيار زيادي در بازار بود و به هرحال رو به پايين يا افزايش نسبي قيمت دلار و همچنين قيمت طلاي جهاني و جهش قابل توجه كريپتوها به نظر مي‌رسد كه شرايط به ترتيبي رقم مي‌خورد كه آن وضعيت ركوردي كه پيشتر در اقتصاد دنيا حاكم بود به مرور زمان خارج شدن اقتصاد از ركود رفته‌رفته خودش را تا حدودي نشان مي‌دهد. اما تحولات ژئوپوليتيك، منازعات سياسي و نظامي كماكان اثر خود را در منطقه مي‌گذارد. افزايش هزينه‌هاي بيمه حمل و نقل و ترابري چه در دريا و چه در ساير نقاط حمل و نقل جزو ريسك‌هايي است كه به صورت سيستماتيك مي‌توانيم در حال حاضر نام ببريم.
اما آنچه كه مهم و اساسي است، پيك شاخص ما در سال ۹۹ كه به زعم بسياري از كارشناسان و تحليلگران در آستانه  گذر از حباب تلقي مي‌شد حدود دو ميليون و ۵۰ هزار واحد بود و اكنون ما در يك وضعيت بي‌رمق بالاي دو ميليون و صد هزار واحد حركت مي‌كنيم. متوسط سود شركت‌های بورس و فرابورس نسبت به سال ۹۹ افزايش يافته و ناشي از افزايش سطح عمومي قيمت‌ها و تورم؛ به اين نكته مهم نيز بايد توجه داشت كه نسبت قيمت به درآمد از سال ۹۹ تا حال حاضر چه ميزان كاهش پيدا كرده و همچنين سايه تورمي كه در حقيقت پيش رو است چه براي ۱۴۰۳ و چه در حال حاضر، علي‌رغم گزارشاتي كه غيرمستند و غير ملموس به نقل از بانك جهاني و ساير منابع ذكر مي‌شود كه رشد ما در سال ۲۰۲۴ برابر با ۴.۲ متوسط رشد جهاني ۲.۵ درصد است. اين پيش‌بيني‌ها براساس قيمت جاري شكل گرفته و دوم اينكه مبناي محاسبات نرخ دلار رسمي ما در حقيقت ظاهر نرخ دلاري است كه ذكر شده و مورد تاييد دولت است.  

بنابراين در اين شرايط به نظر من نمي‌توانيم روی موضوع رشد اقتصادي حساب باز كنيم؛ اما آنچه كه پيداست حد عمومي قيمت‌ها و تورم حال حاضر و ناتزاري و كسري بودجه دولت كه در حال حاضر ۷۰۰ همت است مورد محاسبه است براساس كسري پوشش درآمدي در سال ۱۴۰۲ مي‌توانيم اين برآورد را براي سال آتي داشته باشيم كه حدودا ۷۰۰ همت كسري بودجه است و ناچارا در شرايط تورمي تبديل نقدينگي به دارايي يكي از گزينه‌هاي پيش‌رو براي آحاد سرمايه‌گذاران و فعالان اقتصادی  است به خصوص در حوزه بازار سرمايه لذا در حال حاضر من فكر مي‌كنم اين پازل و ماتريسي به اين شكل حركت كرده كه ساير بازارها مثل خودرو و مسكن ركود را در حال حاضر لمس مي‌كنند تا حدودي سايه سنگين كنترل قيمت در بازار ارز، ناچار بورس را يكي از سيبل‌هاي حركت نقدينگي به‌طور جدي مشخص مي‌كند و كماكان اعتقاد دارم گزينه برتر و مناسب به جهت حفظ نقدينگي بازار سرمايه و بورس است و در تبديل نقدينگي به دارايي مالي، هرچند ناملايمات زيادي داشتيم ولی به نظر بنده به زودي شاهد رشد مستمر و بي‌دغدغه مقياس‌ها و شاخص‌هاي بورس خواهيم بود.

ارسال نظر