شهرداري تهران در مراسم رونمايي از 198 تاكسي‌ برقي اعلام كرد

66 درصد سفرهاي شهري با خودروي شهري

۱۴۰۲/۱۰/۲۷ - ۰۱:۱۷:۴۴
کد خبر: ۳۰۴۸۱۲

آنگونه كه شهردار تهران اعلام كرده است، در حال حاضر «۳۴ درصد تردد با حمل و نقل عمومي و ۶۶ درصد با خودروهاي شخصي انجام مي‌شود كه يك فاجعه است.»

آنگونه كه شهردار تهران اعلام كرده است، در حال حاضر «۳۴ درصد تردد با حمل و نقل عمومي و ۶۶ درصد با خودروهاي شخصي انجام مي‌شود كه يك فاجعه است.»

عليرضا زاكاني شهردار تهران ديروز در آيين رونمايي از ۱۹۸ تاكسي‌ برقي با اعلام اين آمار اظهار كرد: ميراثي كه در اين حوزه گرفتيم براي ارايه خدمت ناكافي بود و حق نداريم حقوق مردم را تضييع كنيم. البته در دوره كرونا نيز اين تغيير ذائقه بنا بر ضرورت‌ها شكل گرفته بود.

وي عنوان كرد: امروز كار بزرگي انجام شد و همت دولت معطوف به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي قرار گرفت.

وي افزود: دو سال و سه ماه و ۱۵ روز قبل كه به شهرداري آمديم تعداد اتوبوس‌هاي فعال در خطوط ۸۸۰ اتوبوس بود و مجموع اتوبوس‌هاي فعال ۱۸۶۰ مورد بود، تهران حدود ۱۰ هزار اتوبوس مي‌خواهد چطور مي‌شود حمل ونقل ما ۸۸۰ اتوبوس فعال در خط داشته‌باشد. البته الان ۲۸۸۰ در خط فعال داريم و به زودي ۴۰۰ مورد نيز اضافه مي‌شود. براي واردات ۲۵۰۰ اتوبوس قرار داد بستيم و براي ۲۱۹۴ اتوبوس قرارداد داخلي داريم كه از مجموع اين تعداد ۲۶۹۴ مورد از آنها برقي است. همچنين به دنبال اين هستيم كه ۱۵۰۰ اتوبوس دوكابين موجود را از طريق شركت‌هاي دانش بنيان به اتوبوس برقي تبديل كنيم.

شهردار تهران بيان كرد: بخش دوم كار نيز شامل ۱۰ هزار ون برقي و ۲۵ هزار تاكسي و ۱۰۰ هزار موتورسيكلت برقي است. بسته‌اي را با وزارت صمت تعريف كرديم كه شامل ۲۱۹۴ اتوبوس برقي است البته غير از ۵۰۰ اتوبوسي كه با بخش داخلي قرارداد برقي‌سازي بستيم. در واقع عدد مجموع ما ۴۶۹۴ اتوبوس است غير از ۷۰۰ اتوبوس نو وارد شده كه باعث مي‌شود نوسازي اساسي در اتوبوسراني انجام شود. وي تصريح كرد: اين اقدامات باعث مي‌شود سال آينده بتوانيم بگوييم بالغ بر ۶ هزار اتوبوس داريم. يكي ازتصميم‌هاي وزير صمت اين بود كه حدود ۴۹ هزار تاكسي برقي را شركت‌هاي خصوصي كه توان توليد داخل آنها را دارند، در چرخه تاكسيراني تهران استفاده كنند البته با مالكيت خودشان و تحت نظارت سازمان تاكسيراني تهران.

 

۹۶ درصد تاكسي‌هاي تهران فرسوده است

زاكاني گفت: ۷۸ هزار تاكسي و ون داريم كه حدود ۹۶ درصد آنها فرسوده است. با استفاده از شركت‌هاي اينترني و با تبديل تاكسيراني به شركت مي‌توان كاري كرد كه راننده‌ها سهامدار شركت شوند و كار حرفه‌اي دقيق مبتني بر ارايه خدمت داشته‌باشند و يك نظم و شرايط جديدي ايجاد مي‌شود. شهردار تهران افزود: شوراي شهر در سال ۱۴۰۲ قريب نيمي از بودجه را براي حمل و نقل تخصيص داد. براي سال آينده ۶۹ هزار ميليارد تومان اختصاص داده‌ايم كه اين عدد با واردات خارجي چند برابر خواهد شد. ۱۶۷۰ ميليون يورو عدد بسته خودرويي ما در اين حوزه است و اين عدد به بودجه بيان شده اضافه مي‌شود.

 

عمده واردات تاكسي

در نيمه اول سال آينده

شهردار تهران در جمع خبرنگاران نيز گفت: مدل واگذاري در حال تغيير است. در تاكسي‌هاي امروز قيمت معنا ندارد به اين دليل كه ۹ شركت براي ارايه خدمت كار حرفه‌اي مي‌كنند. وي با بيان اينكه ۴۹ هزار خودروي برقي در ۹ شركت ثبت سفارش شده است، تصريح كرد: اين خودروها در آينده داخلي‌سازي مي‌شود و بعد به بخش خصوصي واگذار مي‌شود. قيمت اين خودرو نزديك به ۲۰ هزار دلار است كه حدود يك ميليارد تا يك ميليارد و دويست برآورد مي‌شود. شهردار تهران گفت: دولت از ماده ۱۲ براي اين امر تسهيلات در نظر مي‌گيرد و شهرداري نيز بر اساس قدر‌السهمي كه از دولت گرفته خودرو از چين وارد مي‌كند.

زاكاني تاكيد كرد: عمده واردات آن در شش ماه اول سال آينده است. بايد شركتي تاسيس بشود كه مدل خدمت‌گذاري در تاكسيراني را تغيير بدهد و راننده هم قدر السهم و سود سالانه ببرد هم حقوق ماهانه. آنچه مهم است اين است كه به رانندگان خدمت ارايه كنيم.

 

50 هزار تاكسي فرسوده

تحويل اين دوره مديريت شهري شد

رييس كميته بودجه شوراي اسلامي شهر تهران نيز در مراسم رونمايي از تاكسي‌هاي برقي نيز گفت: اين دوره از مديريت شهري، شهر را با ۵۰ هزار تاكسي فرسوده تحويل گرفته است، اما همت بالاي شهردار پايتخت نويدبخش يك تحول بزرگ و چشمگير در بحث ناوگان تاكسي و حمل ونقل عمومي است‌. به گزارش فارس، ميثم مظفر رييس كميته بودجه شوراي اسلامي شهر تهران افزود: در شوراي شهر تهران در برنامه چهارم تحول، هدف‌گذاري كرديم كه سالانه حداقل ۵ هزار تاكسي را نوسازي كنيم و اين فرسودگي موجود در تاكسي‌ها ناشي از اين است كه در دوره قبلي مديريت شهري كار جدي در اين زمنيه انجام نشد. مظفر ادامه داد: اين دوره از مديريت شهري، شهر را با ۵۰ هزار تاكسي فرسوده تحويل گرفته است، اما همت بالاي شهردار تهران نويدبخش يك تحول بزرگ و چشمگير در بحث ناوگان تاكسي و حمل ونقل عمومي است‌.

 

نوسازي ۱۰۰۰ تاكسي تا پايان سال

مديرعامل سازمان تاكسيراني شهر تهران نيز از نوسازي ۱۰۰۰ تاكسي تا پايان سال جاري خبر داد. به گزارش ايسنا، شادي مالكي در مراسم آيين رونمايي از تاكسي‌هاي برقي با بيان اينكه آلودگي هوا هميشه جزو دغدغه‌هاي اصلي شهر تهران است، گفت: كمبود زيرساخت‌هاي حمل و نقل «انبوه بر» سبب شده كه سهم تاكسي‌ها در جابه‌جايي مسافر ۱۸ درصد باشد؛ اما عمده اين خودروها نيز فرسوده هستند. وي بيان كرد: شهرداري تهران گام‌هاي موثر و رو به جلويي در زمينه نوسازي تاكسي‌ها برداشته است به گونه‌اي كه با كمك صندوق كارآفريني اميد، تسهيلات ۸درصد با اقساط ۶۰ ماهه به تاكسيرانان داده شده است كه تاكنون ۴۰۰۰ تاكسي نوسازي شدند و تا پايان سال نيز ۱۰۰۰ تاكسي ديگر نوسازي مي‌شود. مالكي با تأكيد بر اينكه در كنار نوسازي تاكسي‌ها بايد به فناوري‌هاي نوين فرصت داد و خودروهاي برقي در كاهش آلودگي هوا و صوتي بسيار موثر است، گفت: با قرارداد طرف چيني ۲۵ هزار تاكسي و ۱۰ هزار ون برقي به زودي وارد ناوگان مي‌شود و اميد است با كمك‌ وزارت صمت از توليدات برقي داخلي استفاده كنيم.

ارسال نظر