«تعادل» بررسي مي‌كند

تطابق بورس و دلار

۱۴۰۲/۱۰/۲۷ - ۰۰:۵۸:۱۰
کد خبر: ۳۰۴۸۰۴
تطابق بورس و دلار

پيش‌بيني‌ها حاكي از اين است كه بازار سرمايه نياز به يك شوك قوي براي حركت روبه جلو دارد و افزايش نرخ دلار مي‌تواند همين شوك براي بازار سهام باشد. مدت‌هاست كه نرخ ارز در كانال 49 تا 51 هزار توماني تثبيت شده و تنها در برخي از موارد به بيش از 52 هزار تومان رسيده است و به نظر مي‌رسد كه سياست انقباضي بانك مركزي در خصوص ارز هنوز جواب نداده است، اما پايين نگه داشتن دستوري نرخ ارز در شرايط تورم ۴۵ درصدي طبيعي است كه احتمال پرش نرخ ارز در آينده را تقويت مي‌كند و مي‌تواند آينده سخت و بالايي را براي دلار متصور بود.

پيش‌بيني‌ها حاكي از اين است كه بازار سرمايه نياز به يك شوك قوي براي حركت روبه جلو دارد و افزايش نرخ دلار مي‌تواند همين شوك براي بازار سهام باشد. مدت‌هاست كه نرخ ارز در كانال 49 تا 51 هزار توماني تثبيت شده و تنها در برخي از موارد به بيش از 52 هزار تومان رسيده است و به نظر مي‌رسد كه سياست انقباضي بانك مركزي در خصوص ارز هنوز جواب نداده است، اما پايين نگه داشتن دستوري نرخ ارز در شرايط تورم ۴۵ درصدي طبيعي است كه احتمال پرش نرخ ارز در آينده را تقويت مي‌كند و مي‌تواند آينده سخت و بالايي را براي دلار متصور بود.

افزايش نرخ دلار منجر به رشد بورس و كاهش قيمت دلار مي‌تواند رشد يا كاهش بورس را در پي داشته باشد. اما نرخ دلار تنها عامل تاثيرگذار بر نوسانات و شرايط بازار نيست و رابطه مستقيم بين دلار و بورس به صورت
صد درصدي نيست و ممكن است درصد اين اثرگذاري نيز مشمول تغييرات شود.

چند روزي مي‌شود كه قيمت دلار افزايشي شده و اين افزايش قيمت دلار در بازار آزاد مي‌تواند نرخ دلار نيمايي را نيز افزايش دهد. شاخص دلار امريكا به بالاترين حد خود در ۱۰ روز گذشته رسيد و باعث شد كه طلا براي ساير دارندگان ارز جذابيت كمتري داشته باشد، در حالي كه بازدهي اسكناس‌هاي ۱۰ ساله خزانه‌داري امريكا به ۴ درصد رسيد.

بررسي‌ها از بازار ارز حاكي از تعادل عرضه و تقاضاست. برخي معامله‌گران، حضور بازارساز را قوي‌تر از روزهاي گذشته مي‌دانند. كارشناسان اقتصادي معتقدند محدوده فعلي به مرز حساس دلار براي بازارساز تبديل شده است. معامله‌گران در روزهاي گذشته مقدار عرضه دلار در بازار را محدود عنوان مي‌كردند كه اين روند طي دو روز اخير مقداري تعديل شده است.

 

تاثير قيمت دلار روي بورس

در بازار سرمايه، نرخ دلار به عنوان يكي از عوامل موثر بر شرايط بازار و قيمت سهام در نظر گرفته مي‌شود. در واقع، نرخ دلار به عنوان يكي از معيارهايي كه مي‌تواند تحولات بازار را پيش‌بيني كند، براي معامله گران و سرمايه‌گذاران بسيار مهم است. در برخي موارد، ارزش سهام و بورس به‌طور معكوس با نرخ دلار رفتار مي‌كند، به عبارتي با افزايش نرخ دلار، ارزش سهام و بورس كاهش مي‌يابد و برعكس.

براي استفاده از رابطه بين نرخ دلار و بازار بورس در معاملات، بايد با تحليل تكنيكال و بنيادي بازار، نقشه راهي براي معاملات خود ايجاد كنيد. به عنوان مثال، در صورتي كه انتظار داريد كه نرخ دلار به ميزان قابل توجهي افزايش پيدا كند، ممكن است بخواهيد از سهامي كه در صادرات و واردات فعاليت دارند سرمايه‌گذاري كنيد. چرا كه اين شركت‌ها با افزايش نرخ دلار، درآمدهاي بيشتري كسب مي‌كنند و به تبع آن، ارزش سهام آنها نيز افزايش پيدا مي‌كند.

در بسياري از موارد، افرادي كه نبايد ديدگاه نادرستي درباره تأثير عامل مهم اقتصادي روي بازار بورس داشته باشند، با مشكلات متعددي مواجه مي‌شوند. به همين دليل، آگاهي از اين مسائل به عنوان يكي از الزامات فعاليت حرفه‌اي در بازار بورس محسوب مي‌شود.

با توجه به تاثير قيمت دلار بر بازار بورس، لازم است كه به اهميت آگاهي از اين رابطه توجه كنيم. براي انجام معاملات در بازار بورس، معامله‌گران بايد بدانند كه با افزايش قيمت دلار چه تغييراتي در بازار رخ مي‌دهد و اينكه كاهش قيمت دلار چه تاثيري بر بازار دارد. در واقع، نوسانات قيمت دلار به عنوان يكي از اخبار مهم اقتصادي شناخته مي‌شوند زيرا تاثير زيادي بر بازارهاي مالي دارند و مي‌توانند روند بازار را تحت تاثير قرار دهند.

همچنين، اين نوسانات مي‌توانند تاثيري در نرخ تورم كشور داشته باشند، بنابراين سرمايه‌گذاران و معامله‌گران براي حفظ ارزش پول و مقابله با تورم، به دنبال راه‌هايي مانند سرمايه‌گذاري در بازار بورس هستند. به‌طور كلي، آگاهي از رابطه بين قيمت دلار و بازار بورس براي معامله‌گران بسيار حائز اهميت است.

با توجه به تاثير قيمت دلار بر نرخ تورم و روند بازار، بايد در نظر داشت كه براي فعاليت در بازار بورس و بررسي سهم‌هاي مختلف، اخبار اقتصادي حائز اهميت مي‌باشند. در صورتي كه در اين مورد آگاهي نداشته باشيد، استراتژي‌هاي معاملاتي شما بي‌اثر خواهد بود. به عنوان مثال، يك خبر اقتصادي مرتبط با نرخ دلار مي‌تواند تغييرات بزرگي را در بازار ايجاد كند. البته هميشه با تحليل‌هاي مختلف نمي‌توان به اين اطلاعات دست يافت. بنابراين، بدون در نظر گرفتن وضعيت بازار دلار، فعاليت در بازار بورس و بررسي شرايط سهام‌هاي مختلف، سودآور نخواهد بود.

 

بازار از نگاه معاملات

شاخص كل بورس در چهارمين روز كاري هفته يعني سه‌شنبه شاخص كل بورس تهران 8 هزار و 29 واحد نسبت به روز كاري گذشته پايين‌تر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 186 هزار و 969 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با افت 4 هزار و 801 واحدي در رقم 761 هزار و 651 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با افت 176 واحدي به رقم 26 هزار و 332 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با ريزش هزار و 275 واحد به سطح 140 هزار و 168 واحد رسيد.

روز سه‌شنبه براي چهارمين روز متوالي خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار منفي شد و 416 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد كه نسبت به ديروز 86 درصد افزايش يافته است. در اين روز نماد وخارزم بيشترين خروج پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 29 ميليارد تومان بود. پس از وخارزم، نمادهاي خودرو، شبندر، شتران و فولاد بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي داتام، نخريس، كسرام، كروميت و ثپرديس تعلق داشت.

ديروز فولاد، فملي و خودرو نمادهاي قرمز پوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در افت شاخص كل بورس داشتند. در سوي ديگر نمادهاي واميد، جم و كگل از نمادهاي سبز بودند كه اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي فصبا، آريا و وسپهر بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهاي نيان، شبصير و ثباغ بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص كل فرابورس داشتند.

در بين نمادهاي پرتراكنش بورس نماد داتام بيشترين تراكنش را داشت و ثشاهد و وملي در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز نخريس، حآسا و كرمان بيشترين تراكنش را داشتند. روز سه شنبه ارزش معاملات كل بازار سهام به 9 هزار و 270 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه هزار و 320 ميليارد تومان بود كه 14 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز شامل مي‌شود. ارزش معاملات خرد نيز با ريزش 9 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 4 هزار و 945 ميليارد تومان رسيد.

در معاملات اين روز نماد داتام بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 181 ميليارد تومان بود. پس از داتام، وملي بيشترين ارزش معاملات را داشت و شگستر رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد ثنوسا و حآسا در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند. در حجم معاملات نيز سهام داتام با تعداد 625 ميليون و 139 هزار و 274 سهم در صدر قرار گرفته است. شگستر در رتبه دوم بيشترين حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به كرمان تعلق داشت. دو نماد شستا و وخارزم نيز در رتبه‌هاي بعدي بيشترين حجم معاملات بازار قرار داشتند.

در معاملات سه‌شنبه، 49 نماد صف خريد داشتند و 36 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با رشد 49 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 246 ميليارد تومان افزايش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با افزايش 14 درصدي به 842 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر