گندم و نرخ واقعي

۱۴۰۲/۱۰/۲۶ - ۰۰:۴۳:۴۲
کد خبر: ۳۰۴۷۲۹
گندم و نرخ واقعي

قيمت 19 هزار و 500 تومان براي خريد تضميني گندم، غيرواقعي است و بخش خصوصي با اين نرخ موافق نيست. همين امروز گندم را در مزرعه از كشاورز در روسيه به قيمت 12 روبل در هر كيلو خريداري مي‌كنند كه به قيمت ارز آزاد تقريباً معادل 6700 تومان است. سياست وزارت جهاد كشاورزي، بايد تعيين قيمت واقعي براي گندم باشد چرا كه با اين نرخ، ذي‌نفعان اين محصول آسيب مي‌بينند.

كاوه زرگران

قيمت 19 هزار و 500 تومان براي خريد تضميني گندم، غيرواقعي است و بخش خصوصي با اين نرخ موافق نيست. همين امروز گندم را در مزرعه از كشاورز در روسيه به قيمت 12 روبل در هر كيلو خريداري مي‌كنند كه به قيمت ارز آزاد تقريباً معادل 6700 تومان است. سياست وزارت جهاد كشاورزي، بايد تعيين قيمت واقعي براي گندم باشد چرا كه با اين نرخ، ذي‌نفعان اين محصول آسيب مي‌بينند. دولت مي‌تواند براي حمايت از كشاورز گندمكار رقمي مثلاً حدود ۱۲ هزار تومان به عنوان يارانه حمايتي يا پاداش گندمكار پرداخت كند تا در نهايت همان مبلغ ۱۹ هزار تومان در هر كيلو عايد كشاورز شود اما غيرواقعي تعيين كردن قيمت گندم، توان رقابتي ساير محصولات مانند آرد، ماكاروني، كيك و بيسكوييت را هم از بين مي‌برد.
تعيين قيمت واقعي گندم در كارمزد آسياباني هم به نفع دولت است و دولت كارمزد كمتري پرداخت خواهد كرد. همچنين در تعيين قيمت و خريد گندم از كشاورزان، كلاس‌بندي كيفي گندم در نظر گرفته نمي‌شود و در نتيجه گندمكاري كه محصول مرغوب و باكيفيت‌تري توليد مي‌كند، زيان مي‌بيند و اساساً انگيزه‌اي براي بهبود كيفيت وجود ندارد. همه گندم‌هاي وارداتي توسط بخش خصوصي در نهايت با وجود نارضايتي به شركت بازرگاني دولتي تحويل داده شده اما تعهداتي كه از سوي اين شركت بايد صورت مي‌گرفت، انجام نشده و بعد از چند ماه هنوز تخصيص ارز صورت نگرفته است. قيمت ارزي تعيين شده براي جو نيز غيرواقعي است. تعيين نرخ پايين‌تر به اين دليل است كه در يك دوره شركت پشتيباني امور دام حجم زيادي كالا بيش از مقدار ذخاير با قيمت بالا وارد كرده و امروز دامدار بايد فشار مضاعفي را به خاطر مساله حمايت از شركت پشتيباني امور دام تحمل كند. قيمت جو در دو ماه گذشته حدود 7700 تومان در هر كيلو بوده و امروز به دليل ايجاد مانع بر سر راه واردات قيمت داخلي آن به 9500 تومان رسيده چون با تعيين قيمت ارزي پايين واردات انجام نمي‌شود. 

بايد بخشنامه تهاتر نفت با نهاده‌هاي دامي كه از سوي دولت تعيين مي‌شود به جاي كنجاله سويا به دانه سويا تسري پيدا كند تا صنعت روغن‌كشي هم رونق پيدا كند و در حقيقت با استفاده از ظرفيت كارخانجات در داخل كنجاله سويا توليد شود و دولت به صنايع و اشتغال آنها توجه بيشتري داشته باشد.

ارسال نظر