مشكل نقدينگي شركت‌هاي تجهيزات پزشكي

۱۴۰۲/۱۰/۲۶ - ۰۰:۲۹:۱۴
کد خبر: ۳۰۴۷۲۲

پنل رفع موانع توليد تجهيزات و ملزومات پزشكي، با حضور مديران سازمان غذا و دارو و فعالان اين حوزه، در دومين نمايشگاه سلامت بنيان برگزار شد. به گزارش مهر، در ابتداي اين پنل، مجيد حميدي سرپرست اداره توليد و ثبت دستگاه‌هاي پزشكي اداره كل تجهيزات و ملزومات پزشكي سازمان غذا و دارو، گفت: تعداد ايندكس توليدي تجهيزات پزشكي در ۹ ماهه امسال به ۱۶۸۰ عدد رسيد.

پنل رفع موانع توليد تجهيزات و ملزومات پزشكي، با حضور مديران سازمان غذا و دارو و فعالان اين حوزه، در دومين نمايشگاه سلامت بنيان برگزار شد. به گزارش مهر، در ابتداي اين پنل، مجيد حميدي سرپرست اداره توليد و ثبت دستگاه‌هاي پزشكي اداره كل تجهيزات و ملزومات پزشكي سازمان غذا و دارو، گفت: تعداد ايندكس توليدي تجهيزات پزشكي در ۹ ماهه امسال به ۱۶۸۰ عدد رسيد. وي افزود: در مجموع حدود ۵۵۰۰ ايندكس داريم كه بسياري از آنها فعال نيستند. حميدي با اشاره به فعاليت بيش از ۲۲۰۰ شركت توليد تجهيزات و ملزومات پزشكي در كشور، ادامه داد: تعداد IRC محصولات نهايي تجهيزات پزشكي توليد داخل در ۱۴۰۲ تاكنون به ۶۷ هزار و ۹۸۱ عدد رسيده است. وي افزود: تعداد IRC مواد اوليه و قطعات ساخت حوزه تجهيزات و ملزومات پزشكي هم به بيش از ۱۵ هزار عدد رسيده است. سرپرست اداره توليد و ثبت دستگاه‌هاي پزشكي اداره كل تجهيزات و ملزومات پزشكي سازمان غذا و دارو، گفت: داشبورد فهرست اولويت‌هاي توليد در اوايل امسال براي عموم منتشر شد.

 

از مشكلات طرح داروياري عبرت بگيريم

جليل سعيدلو رييس انجمن صنفي توليدكنندگان و صادركنندگان تجهيزات و ملزومات پزشكي، با عنوان اين مطلب كه دوره تأمين كالا در صنعت تجهيزات پزشكي به ۸ ماه رسيده است، گفت: سازمان غذا و دارو زير بار قيمت‌گذاري تجهيزات پزشكي نرود. البته چابكي لازم را هم براي قيمت‌گذاري ندارد. قيمت‌گذاري مي‌تواند منجر به كاهش و توقف توليد شود. وي با عنوان اين مطلب كه طرح داروياري يك ضرورت بود اما در اجرا دچار مشكل و بحران نقدينگي شد، افزود: بايد از اين طرح عبرت بگيريم و اجازه ندهيم اين مشكل در حوزه تجهيزات پزشكي تكرار شود. سعيدلو ادامه داد: بايد به توليدكنندگان تجهيزات و ملزومات پزشكي تسهيلات داده شود تا در صورت تغيير نرخ ارز بحران نقدينگي ايجاد نشود. وي افزود: در صورت حذف نرخ ارز ترجيحي بايد قيمت‌گذاري هم به درستي انجام شود. به گفته سعيدلو، حجم مطالبات توليدكنندگان تجهيزات و ملزومات پزشكي، ۷ تا ۸ همت است. وي افزود: اعتقادي به ارز ترجيحي نداريم اما بايد ابتدا وضعيت مطالبات تعيين تكليف شود. به‌طوري كه قبل از حذف ارز ترجيحي بايد وضعيت پرداخت مطالبات و اعطاي تسهيلات به توليدكنندگان مشخص شود.

 

مشكل نقدينگي شركت‌هاي تجهيزات پزشكي

محمدرضا كمپاني نايب‌رييس اتحاديه توليدكنندگان و صادركنندگان تجهيزات پزشكي ايران، با عنوان اين مطلب كه تحقيق و توسعه در بسياري از شركت‌هاي تجهيزات پزشكي متوقف شده است، گفت: با اين روند در حوزه تجهيزات و ملزومات پزشكي به سمت واردات و SKD خواهيم رفت. وي افزود: مشكل اصلي حوزه تجهيزات و ملزومات پزشكي، نبود پول و نقدينگي است. بيش از ۶۰ درصد از انرژي و زمان شركت‌ها صرف تأمين نقدينگي مي‌شود. كمپاني با انتقاد از اينكه بعضاً از يك توليدنما در مقابل يك توليدكننده واقعي حمايت مي‌شود، ادامه داد: توليدكنندگان مواد اوليه پتروشيمي را با دلار بالاي ۷۵ هزار توماني تأمين مي‌كنند. وي افزود: توليدكنندگان براي پرداخت حقوق كاركنان و تأمين نقدينگي مجبور به فروش آپارتمان‌ها و ساختمان‌هاي خود شده‌اند.

 

مواضع اداره كل تجهيزات پزشكي

سعيدرضا شاهمرادي مديركل تجهيزات و ملزومات پزشكي سازمان غذا و دارو، با عنوان اين مطلب كه برون‌سپاري و استفاده از ظرفيت دانشگاه‌هاي علوم پزشكي در دستوركار اداره كل تجهيزات و ملزومات پزشكي قرار دارد، گفت: با اين دو اقدام، دوره ثبت كالا و گرفتن IRC كاهش مي‌يابد. وي افزود: حدود دو هفته است كه كيت آزمايشگاهي و پروتز دچار كمبود شده‌، چون بالغ بر ۸۰ ميليون يورو كالا در گمرك آمده و ترخيص نمي‌شود. عدم ترخيص اين كالاها در اختيار سازمان غذا و دارو نيست؛ اما متأسفانه به پاي ما مي‌نويسند. شاهمرادي ادامه داد: مطالبات توليدكنندگان تجهيزات پزشكي از مراكز درماني به بيش از ۹ همت رسيده است. وي افزود: در حوزه پروتز دچار مشكل شديم و ليست انتظار بيماران افزايش يافته، چون شركت‌ها ديگر قادر به فروش نسيه‌اي نيستند. شاهمرادي تاكيد كرد: اجراي طرح «تجهيزيار» نيازمند تأسيس يك صندوق براي جبران مابه‌التفاوت تغيير نرخ ارز است، در غير اين صورت هزينه‌هاي مردم سر به فلك خواهد كشيد. وي با انتقاد از اتهام‌زني فعالان حوزه تجهيزات پزشكي به يكديگر، گفت: اتهام‌زني فعالان حوزه تجهيزات پزشكي به يكديگر درباره مسائل ارزي درست نيست و كل اين حوزه خراب مي‌شود. شاهمرادي ادامه داد: دوقطبي شديدي درباره حذف يا عدم حذف ارز ترجيحي تجهيزات پزشكي به وجود آمده است. ما موافق حذف ارز ترجيحي تجهيزات پزشكي هستيم، اما نبايد پرداخت از جيب مردم افزايش يابد.

 

به دنبال حذف بدون آسيب ارز ترجيحي تجهيزات پزشكي هستيم

حيدر محمدي رييس سازمان غذا و دارو در نشست تخصصي رفع موانع توليد تجهيزات و ملزومات پزشكي، گفت: اصلاح سياست‌هاي ارزي، سياست سازمان غذا و دارو بوده و هست اما بايد طوري اجرا شود كه به مردم و مراكز درماني آسيب نرسد. وي افزود: تصميم بر اين است كه مشابه دارو و شيرخشك، حمايت يارانه ارزي را براي تجهيزات پزشكي هم داشته باشيم و مابه‌التفاوت آن مانند دارو و شيرخشك پرداخت شود. محمدي ادامه داد: بايد حذف ارز ترجيحي تجهيزات پزشكي با مشورت انجمن‌ها و كارشناسان انجام شود. وي افزود: در صورت حذف ارز ترجيحي تجهيزات پزشكي، بايد به توليدكنندگان هم تسهيلات بانكي پرداخت شود.

ارسال نظر