فعلا مجوز ايجاد مدارس غيردولتي «مسجدمحور» صادر نشده است

۱۴۰۲/۱۰/۲۵ - ۰۲:۱۳:۵۹
کد خبر: ۳۰۴۶۸۷
فعلا مجوز ايجاد مدارس غيردولتي «مسجدمحور» صادر نشده است

معاون وزير آموزش و پرورش و رييس سازمان مدارس و مراكز غيردولتي و توسعه مشاركت‌هاي مردمي با تاكيد بر اينكه فعلا مجوزي براي ايجاد مدارس غيردولتي «مسجدمحور» صادر نشده است، جزييات ايجاد اين مدارس غيردولتي را شرح داد. به گزارش ايسنا، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در فرآيند اصلاح موادي از قانون سازمان مدارس و مراكز غيردولتي ماده‌اي را به تصويب رساندند كه بر اساس آن وزارت آموزش و پرورش مي‌تواند مجوز ايجاد «مدارس مسجدمحور» را صادر كند.

معاون وزير آموزش و پرورش و رييس سازمان مدارس و مراكز غيردولتي و توسعه مشاركت‌هاي مردمي با تاكيد بر اينكه فعلا مجوزي براي ايجاد مدارس غيردولتي «مسجدمحور» صادر نشده است، جزييات ايجاد اين مدارس غيردولتي را شرح داد. به گزارش ايسنا، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در فرآيند اصلاح موادي از قانون سازمان مدارس و مراكز غيردولتي ماده‌اي را به تصويب رساندند كه بر اساس آن وزارت آموزش و پرورش مي‌تواند مجوز ايجاد «مدارس مسجدمحور» را صادر كند. مشخصا اين بند تصريح دارد كه «وزارت آموزش و پرورش مكلف است به درخواست اشخاص حقيقي و حقوقي كه متقاضي ايجاد مدرسه يا مركز آموزشي و پرورشي غيردولتي به عنوان بخشي از يك مسجد هستند، مشروط به موافقت هيات امناي مسجد رسيدگي كرده و ضمن رعايت ضوابط فني براي ساختمان مسجد يا ساختمان منظور شده از سوي متقاضي، مجوز ايجاد مدرسه مسجدمحور يا مركز آموزش و پرورشي مسجدمحور را به متقاضي مربوطه بدهد» و ضوابط اجرايي اين ماده به پيشنهاد وزارت آموزش و پرورش و با همكاري مركز رسيدگي به امور مساجد، ظرف مدت ۳ ماه از ابلاغ اين قانون به تصويب شوراي عالي آموزش و پرورش مي‌رسد. بر اين اساس در صورت تاييد اين مواد از سوي شوراي نگهبان و تغيير قانون مدارس غيردولتي، مستقيما هيات امناي مساجد به عنوان شخص حقوقي يا اشخاص حقيقي ديگر با اجاره فضايي كه مالكيت آن به نام مسجد است، مي‌توانند از سازمان مدارس و مراكز غيردولتي و توسعه مشاركت‌هاي مردمي براي ايجاد مدارس غيردولتي مجوز دريافت كنند. در اين ماده مشخصا درج شده است كه صدور اين مجوز منوط به رعايت ضوابط فني براي ساختمان مسجد يا ساختمان منظور شده از سوي متقاضي است و از سوي ديگر ضوابط اجرايي اين ماده به پيشنهاد وزارت آموزش و پرورش و با همكاري مركز رسيدگي به امور مساجد، ظرف مدت ۳ ماه از ابلاغ اين قانون به تصويب شوراي عالي آموزش و پرورش مي‌رسد. با اين حال انتشار اين خبر با عنوان «ساخت مدارس مسجدمحور» شائبه‌هايي مبني بر نحوه به كار‌گيري نيروي انساني در اين مدارس و برنامه درسي دانش‌آموزاني كه در اين مدارس مشغول به تحصيل خواهند بود ايجاد كرد؛ از جمله آنكه آيا قرار است روحانيون در اين مدارس تدريس كنند يا دانش‌آموزان محصل در اين مدارس مكلف به گذراندن دروس خاص و ويژه و رعايت كردن كردن قوانين خاص هستند يا خير؟

 

مجوز براي فضاهايي كه بخشي از مسجد هستند صادر مي‌شود

در اين رابطه احمد محمودزاده، معاون وزير آموزش و پرورش و رييس سازمان مدارس و مراكز غيردوتي و توسعه مشاركت‌هاي مردمي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه طبق ماده ياد شده قرار است كه سازمان مدارس و مراكز غيردولتي از ظرفيت مساجد براي ايجاد مدارس غيردولتي استفاده كند، اظهار كرد: به هيچ‌وجه قرار نيست در داخل مسجد كلاس درس برگزار شود بلكه مجوز مربوطه براي ايجاد مدارس غيردولتي در فضاهايي كه بخشي از يك مسجد هستند، صادر مي‌شود. وي توضيح داد: برخي مساجد فضاهاي زيادي دارند كه ممكن است از آنها استفاده تجاري كرده، مغازه‌هايي را ايجاد كرده باشند يا اين مغازه‌ها را به افرادي اجاره داده باشند. اين مساجد در صورت تمايل مي‌توانند از اين فضاها براي ايجاد مدرسه غيردولتي استفاده كنند و براي آن از ما مجوز بگيرند.

 

مدارس مسجدمحور بايد استانداردهاي لازم را داشته باشند

به گفته رييس سازمان مدارس و مراكز غيردوتي و توسعه مشاركت‌هاي مردمي، فضاهاي وابسته به مساجد كه براي ايجاد مدرسه غيردولتي معرفي مي‌شوند بايد همه استانداردهاي مد نظر ما كه در ساير مدارس غيردولتي رعايت مي‌شود را داشته باشند. محمودزاده ادامه داد: اگر فرد حقيقي فضاي وابسته به يك مسجد را اجاره كند و درخواست مجوز ايجاد مدرسه غيردولتي مسجدمحور را به ما دهد، مجوز اين مدرسه به نام خود آن شخص حقيقي مي‌خورد اما هيات امناي مساجد نيز مي‌توانند مستقيما از ما مجوز حقوقي دريافت كنند و در بخشي از فضاي وابسته به مسجد، يك مدرسه غيردولتي ايجاد كنند.

 

دانش‌آموزان در اين مدارس تحت تعاليم ويژه‌اي قرار مي‌گيرند؟

معاون وزير آموزش و پرورش در پاسخ به اينكه از آنجا كه اين مدارس وابسته به مساجد هستند آيا دانش‌آموزان در اين مدارس تحت تعاليم ويژه‌اي قرار مي‌گيرند؟، تاكيد كرد: آموزش و پرورش دانش‌آموزان در اين مدارس با ساير مدارس غيردولتي فرقي ندارد. استانداردهاي ما در همه فضاها براي آموزش و پرورش دانش‌آموزان يكي است. محمودزاده تاكيد كرد: ما براي نيروی انساني، فضا و برنامه درسي مدارس غيردولتي استاندارد داريم، از اين رو فرقي ندارد مدرسه غيردولتي در كنار مسجد، دانشگاه، پادگان يا كارخانه باشد. استاندارد همه اين مدارس با هم يكي است و با هم هيچ فرقي ندارند. همچنين برنامه درسي مدارس مسجدمحور نيز زيرنظر وزارت آموزش و پرورش خواهد بود.

 

روحانيون در مدارس «مسجدمحور»  تدريس خواهند داشت؟

وي در پاسخ به اينكه آيا در اين مدارس معلمان خاص يا روحانيون تدريس خواهند داشت؟، با ذكر مثال عنوان كرد: براي مثال مگر همه معلمان مدرسه غيردولتي كه در كنار كارخانه است، مهندس هستند؟. هر كسي متناسب با رشته خود در اين مدارس تدريس مي‌كند. بله، احتمال دارد كه يك عالم و روحاني براي تدريس كتب ديني، قرآن يا هديه‌هاي آسماني يا مباحث پرورشي يك مدرسه‌اي كه در كنار مسجد است، درخواست تدريس دهد. اما آيا اين عالم فيزيك هم بلد است؟. خير. وقتي چنين فردي براي تدريس در اين مدارس مراجعه كند ما ابتدا رشته و صلاحيت او را بررسي مي‌كنيم و بعد اجازه مي‌دهيم تدريس داشه باشد يا خير.

ارسال نظر