لايحه بودجه سال آينده شهرداري با 123 درصد رشد تقديم شوراي شهر شد

بودجه انبساطي براي تهران 1403

۱۴۰۲/۱۰/۲۵ - ۰۱:۴۹:۵۶
کد خبر: ۳۰۴۶۶۶
بودجه انبساطي براي تهران 1403

لايحه بودجه 170 هزار ميليارد توماني سال ۱۴۰۳ شهرداري تهران با رشد 123.6 درصدي نسبت به سال جاري، ديروز توسط عليرضا زاكاني، شهردار تهران به پارلمان شهري پايتخت ارايه شد. بودجه سال جاري پايتخت حدود 76 هزار ميليارد تومان است.

مجيد اعزازي|

لايحه بودجه 170 هزار ميليارد توماني سال ۱۴۰۳ شهرداري تهران با رشد 123.6 درصدي نسبت به سال جاري، ديروز توسط عليرضا زاكاني، شهردار تهران به پارلمان شهري پايتخت ارايه شد. بودجه سال جاري پايتخت حدود 76 هزار ميليارد تومان است.

بر اساس برخي پيش بيني‌هاي رسمي مبني بر تورم 40 درصدي اقتصاد ايران در پايان سال 1402، رشد واقعي (تعديل شده با تورم) رقم بودجه پيشنهادي سال آتي تهران در قياس با بودجه قانوني سال جاري اين شهر حدود 80 درصد خواهد بود كه بسيار انبساطي ارزيابي مي‌شود. اين در حالي است كه به باور رييس شوراي شهر تهران، هزينه‌هاي اين شهر به اندازه‌اي زياد است كه حتي بودجه 180 هزار ميليارد توماني نيز كفاف نمي‌دهد. با اين حال، تحقق منابع اين بودجه و كيفيت تحقق آن از اهميت بسيار زيادي برخوردار است، به گونه‌اي كه مي‌تواند معادلات شهري پايتخت را جابه‌جا كند. يكي از نگراني‌هاي عمده كارشناسان شهري، فزوني گرفتن شهر فروشي و تراكم فروشي است. مساله‌اي كه در اوايل سال جاري در دعواي ميان شهرداري و دولت هويدا و تا حدي نيز جنجال‌برانگيز شد.

همه‌چيز پس از انتشار لايحه برنامه هفتم توسعه در اوايل خردادماه سال جاري علني شد؛ برنامه‌اي كه پيشنهاد انتزاع دبيرخانه كميسيون ماده پنج شهر تهران از شهرداري پايتخت و انتقال آن به وزارت راه و شهرسازي را مطرح كرد.

اين پيشنهاد اما بلافاصله با واكنش مهدي چمران، رييس شوراي شهر تهران مواجه شد و او در دوم خرداد سال جاري نسبت به اجرايي شدن اين پيشنهاد به دولت هشدار داد و گفت، «آنچه در برنامه هفتم پيش‌بيني شده، عملا به معناي قفل كردن همه شهرداري‌ها و انداختن مردم به جان آنها است.»

تقريبا همزمان با اين تحولات، در يك گزارش مطبوعاتي با تيتر «حراج پايتخت؟» اسناد و نامه‌هايي از مبدا وزارت راه و شهرسازي دولت سيزدهم به مقصد شهرداري تهران افشا شد كه نشان داد، مديريت جديد شهري پايتخت تنها پس از چند ماه از استقرار خود در خيابان بهشت با تذكرات پي‌درپي وزارتخانه يادشده مبني بر هشدار نسبت به شهرفروشي مواجه بوده است. اين همه در حالي است كه در طي فعاليت مديريت شهري جديد تهران، مسوولان شهرداري همواره هر گونه شهر فروشي و تخطي از قوانين بالادستي همچون طرح تفصيلي پايتخت را انكار كرده‌اند.

عليرضا زاكاني، شهردار پايتخت اما در 20 خرداد سال جاري، با برگزاري يك نشست خبري درباره «كميسيون ماده 5» تلاش كرد، بدون اشاره به اين پيشينه و جدال سرد و خاموش ميان وزارت راه و شهرسازي و شهرداري تهران در دوره حاكميت يكپارچه اصولگرايان بر كشور، مواضع خود را نسبت به اين موضوع روشن كند و به‌طور تلويحي دولت سيزدهم را به دنباله روي از سياست‌ها و رويكردهاي دولت‌هاي پيشين و «گران‌سازي» زندگي در تهران متهم كند.

او همچنين با اشاره به جهش‌هاي تورمي قيمت مسكن در دولت‌هاي گذشته، اظهار كرد: در دولت سيزدهم نيز ۷۰ درصد رشد قيمت داريم كه علت آن ادامه مسير گذشته و استمرار ركود در اين حوزه است.

به گزارش «تعادل»، كميسيون ماده 5 در شهر تهران به رياست شهردار برگزار مي‌شود و با حضور نماينده‌هايي از وزارتخانه‌هاي مختلف، وظيفه دارد پرونده تغييرات در طرح تفصيلي را بررسي كرده و با در نظر گرفتن مصلحت شهر، قانون، نظر كارشناسان و... اين پرونده‌ها را بررسي كند.

ديروز اما زاكاني از رابطه مثبت ميان دولت و شهرداري سخن به ميان آورد و گفت كه اين رابطه منجر به تحولات مثبت در شهر تهران شده است.

 

جزييات بودجه 170 هزار ميليارد توماني

زاكاني ديروز در دويست و هشتمين جلسه شوراي اسلامي شهر تهران، لايحه بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداري را تقديم چمران كرد. پيشنهاد شهرداري تهران ۱۶۹ هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان است.

شهردار تهران در صحن علني شوراي شهر با بيان اينكه سال ۱۴۰۱ رقم ۵۰ هزار و ۳۷۰ ميليارد تومان مصوب و ۶۹ هزار و ۸۳ ميليارد تومان محقق شد، گفت: دوره ششم مديريت شهري بي‌نظيرترين تحقق را رقم زده است. در سال ۱۴۰۲ رقم ۷۵ هزار و ۹۹۰ ميليارد تومان بودجه مصوب است و تا ۲۳ دي ماه از مرز تحقق ۶۰ هزار و ۷۶۷ ميليارد تومان عبور كرديم و ۱۵ هزار ميليارد تومان بودجه غيرنقد نيز در حال ثبت است كه به بيش از ۷۶ هزار ميليارد تومان خواهد رسيد. ۱۰ هزار ميليارد تومان بودجه غيرنقد نيز كارسازي شده و تا پايان سال محقق مي‌شود. ما در سال قبل نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۳۵ درصدي بودجه مصوب و ۸۶ درصد رشد عملكردي نسبت به بودجه مصوب داشته‌ايم.

وي افزود: در بودجه متمم سال ۱۴۰۲ درخواست كرديم رقم به ۱۰۷ همت برسد و اين غير از تبصره ماست. رقم تبصره بودجه امسال ۱۹ همت بوده كه به ۲۱ همت مي‌رسد. لذا پايه كار ما ۱۲۸ همت است. اميدواريم در اسفندماه مجدداً متمم ارايه دهيم. علت اين است كه بر اساس برآوردها از سال ۹۷ تا سال ۱۴۰۱ در سه ماهه آخر به‌طور ميانگين به ميزان ۴۵ درصد بودجه محقق مي‌شود و بر اين اساس از ۱۰۷ همت عبور خواهيم كرد و ناچار به ارايه مجدد متمم خواهيم شد.

زاكاني با بيان اينكه بودجه سال ۱۴۰۳ را بر همين مبنا تقديم مي‌كنيم، گفت: پيشنهاد ما ۱۶۹ هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان است. اين رقم قطعاً و يقيناً محقق خواهد شد.

شهردار تهران با بيان اينكه بودجه سال بعد به صدق عملكرد گذشته ارايه شده است، اظهار كرد: اگر ناظر به آينده باشد قطعاً اعضا خواهند گفت كه نشدني است. اتفاقاتي كه در شهر تهران روي مي‌دهد اين است كه سال ۹۹ رقم ۲۷ همت، سال ۱۴۰۰ رقم ۳۷.۲ همت، سال ۱۴۰۱ رقم با وجود التهابات ۶۹ همت و امسال ۱۰۷ همت بودجه محقق شده و مي‌شود. شهر در مسير سازندگي است. وي با اعلام اينكه با يكي از پيمانكاران در ابتدا 5 همت قرارداد داشتيم كه به ۱۴۳ همت رسيده است، يادآور شد: ما قراردادهاي بزرگي در شهر داريم و از صدا و سيما درخواست مي‌كنيم كه اين اقدامات بزرگ را اطلاع‌رساني كند.

زاكاني با بيان اينكه آنچه اهميت دارد تحول در قدرالسهم هزينه‌اي به سرمايه‌اي و به مالي است، گفت: ۴۵ درصد اعتبارات هزينه‌اي و ۴۷ درصد تملك سرمايه‌اي و هشت درصد تملك دارايي بود. امروز ۳۹ درصد اعتبار هزينه‌اي و ۵۴ درصد تملك دارايي سرمايه‌اي و هفت درصد تملك دارايي مالي است.

 

نوسازي تهران ۵۰ سال طول مي‌كشد

اگر ...

وي همچنين در بخشي از اظهارات خود گفت: تهران ۹۳۰ هزار قطعه دارد كه سال ۹۱ تعداد ۳۱ هزار فقره پروانه صادر شده و سال ۱۴۰۰ تعداد پروانه‌ها به ۶ هزار و ۴۰۰ فقره رسيد و اين يعني ۱۴۵ سال طول مي‌كشد تهران يك‌بار نوسازي شود. شهر را بر سر مردم خراب كردند. بايد به ميانگين آن يعني سالانه ۲۰ هزار پروانه برسيم تا شهر حداقل ۵۰ سال يك بار نوسازي شود. وزارت مسكن بايد سياست خود را نسبت به تهران تغيير دهد. تعاملات خوبي برقرار شده اما گرد و غبارهايي از گذشته روي تهران باقي مانده است.

شهردار تهران با بيان اينكه پايتخت بدقواره است و بايد به دنبال افزايش سرانه‌ها و شهرك‌سازي الگو برويم، گفت: صدور پروانه در بافت فرسوده ۲۵۰ درصد رشد داشته است. ۸۲ درصد فيش عوارض در سطح شهر زير يك ميليارد تومان است. هشت هزار و ۸۰۰ پرونده آناليز شده است.

 

دولت روحاني تهران را قفل كرد

وي اضافه كرد: كميسيون ماده پنج افتخار شهر است؛ ما گزارش اين كميسيون را هفتگي ارايه مي‌دهيم تا مردم ما را نقد كنند. ما قفل‌هاي دولت آقاي روحاني كه براي طرح تفصيلي شهر ايجاد كرده بود، باز مي‌كنيم. چرا آقاي روحاني و دوستانشان چنين سياستي داشته‌اند؟ اين افراد برخلاف قاعده مواردي را در شوراي عالي معماري و شهرسازي به تصويب رساندند.

زاكاني با بيان اينكه احكامي براي محدود كردن صادر شد كه تا زمان آقاي حناچي اجرايي نشد، گفت: آقاي حناچي نيز به صورت مكتوب اعلام كرد كه بخشي از آن شدني و بخشي ديگر نشدني است. شهر را قفل كردند اما تلاش كرديم و مسير در حال بازگشت است.

 

در دوره پنجم ريشه باغات را زدند

شهردار تهران با اعلام اينكه شوراي چهارم مصوبه‌اي داد كه بر اساس آن ۹ طبقه در ۳۰ درصد و الباقي باغ باشد، گفت: شوراي پنجم اين مصوبه را اجرايي نكرد و باغات نابود شد. درواقع با حرف درست كه حفظ باغ بود ريشه باغ را زدند و كاري كردند كه خطا بود.

 

ما به دنبال شهري موزون هستيم

زاكاني با بيان اينكه ما نه به دنبال بلندمرتبه‌سازي هستيم نه كوتاه مرتبه، تصريح كرد: ما به دنبال شهري موزون هستيم؛ جايي ممكن است بلندمرتبه نياز داشته باشيم و جايي ديگر، كوتاه مرتبه.
وي با اشاره به وجود چهار هزار هكتار فضاي سبز در گذشته، خاطرنشان كرد: امروز بيش از ۶۰ هزار هكتار فضاي سبز در شهر داريم كه اين موضوع افتخار است.

 

چمران: 180 هزار ميليارد تومان  هم كم است

مهدي چمران، ريس شوراي شهر اما پس از استماع گزارش شهردار تهران گفت: زماني كه در خصوص ميزان تحقق بودجه سخن مي‌گوييم ممكن است عده‌اي را وسوسه كند. برخي از پول شهرداري به عنوان قلك استفاده مي‌كنند و هرجا بگوييم پول ما را بدهيد مي‌گويند شهرداري پول دارد. براي مثال وقتي مي‌خواهند پول گندمكاران را بدهند از سهم شهرداري بر مي‌دارند و مي‌گويند شهرداري پول دارد. بله پول داريم؛ اما حساب كنيد يك كيلومتر ساخت مترو چقدر است؟ در حال حاضر رقم اجراي هر كيلومتر مترو ۲۰۰۰ ميليارد تومان است و قيمت هر اتوبوس در حال حاضر ۸ ميليارد تومان است در حالي كه سال گذشته ۴ ميليارد تومان بود.

چمران با بيان اينكه ما با اين رشد بودجه هم باز كمبود اعتبار داريم، گفت: با پول‌هاي سال قبل كه شهر را نمي‌توان اداره كرد و به بودجه شهرداري تهران به چشم طمع نگاه نكنند، من معتقدم با اين بودجه باز هم كم داريم و حتي با ۱۸۰ همت نيز نمي‌توان، شهر را به خوبي پوشش داد و اميدوارم اين بودجه به حل مشكلات شهر تهران كمك كند.

ارسال نظر