رييس‌جمهور:

فلسطين از مساله اول جهان اسلام به مساله اول جهان بدل شده است

۱۴۰۲/۱۰/۲۵ - ۰۱:۱۳:۲۶
کد خبر: ۳۰۴۶۴۳

رييس‌جمهور گفت: فلسطين موضوع مشترك بين همه مذاهب، فرقه‌ها و گويش‌ها در جهان اسلام است كه امروز البته از مساله اول جهان اسلام به مساله اول جهان بدل شده است.

رييس‌جمهور گفت: فلسطين موضوع مشترك بين همه مذاهب، فرقه‌ها و گويش‌ها در جهان اسلام است كه امروز البته از مساله اول جهان اسلام به مساله اول جهان بدل شده است.
سيد ابراهيم رييسي در كنفراونس بين‌المللي «توفان الاقصي و بيداري وجدان بشري» كه به همت «مجمع تقريب مذاهب اسلامي» برگزار شد، با اشاره به فلسفه تشكيل اين مجمع براي تحكيم اخوت اسلامي تصريح كرد: مجمع تقريب مذاهب اسلامي ضمن تلاش براي ارتقاي احترام متقابل ميان مذاهب و نيز تحكيم اخوت اسلامي، نهايتا به دنبال تشكيل امت واحده اسلامي و برقراري عدالت براي بشريت است.
وي مهم‌ترين مساله امروز جهان اسلام را موضوع فلسطين داونست و افزود: امام خميني(ره) سال‌ها پيش از پيروزي انقلاب اسلامي مهم‌ترين مساله جهان اسلام را آزادي قدس شريف معرفي كرد و امروز اين اجتماع به اعتبار پرداختن به مساله اصلي و موضوع مشترك همه مذاهب، فرقه‌ها و گويش‌ها در جهان اسلام حائز اهميت بسياري است؛ مساله‌اي كه امروز علاوه بر جهان اسلام، مساله اول جهان بشريت و همه وجدان‌هاي بيدار بشري است.
وي با اشاره به اينكه «امروز همه وجدان‌هاي آزاد و بيدار جهان متوجه مساله فلسطين مظلوم و مقتدر است»، اظهار داشت: براي پرداختن به مهم‌ترين موضوع جهان اسلام، به ويژه در نشست صاحبان انديشه و فرهيختگان ابتدا بايد تحليل صحيحي از قضيه داشته باشيم. بايد سابقه قضايا و آغاز روند اشغال و مظالم به ملت فلسطين را به دقت بررسي و مرور كرد.
رييس‌جمهور با بيان اينكه «از همان ۷۵ سال قبل كه روند اشغال و كشتار سرزمين و مردم فلسطين آغاز شد، ۲ رويكرد در برابر اين روند وجود داشت»، گفت: از همان ابتدا يك دسته افراد به دنبال ايستادگي و مقاومت در برابر مظالم رژيم غاصب صهيونيستي و حاميان او و دسته‌اي ديگر به دنبال سازش و كنار آمدن مقابل اين ظلم و تعدي بودند.
وي خاطرنشان كرد: رويكرد طرفدار سازش هيچگاه به نتيجه نرسيد چرا كه طرف مذاكره و سازش او به هيچ‌وجه اهل پايبندي به ميثاق و پيمان نبوده و نيست. اساسا يكي از ويژگي‌هاي جريان سلطه ظالم و ستمگري كه امروز بر جهان و بشريت ظلم مي‌كند آن است كه به پيمان‌شان وفادار نيستند. بيش از ۴۰۰ بيانيه، قطعنامه و مصوبه در عرصه بين‌المللي عليه رژيم صهيونيستي صادر شده كه اين رژيم همه را نقض كرده است.
وي ادامه داد: در مقابل رويكرد و جريان مقاومت در لبنان، فلسطين، سوريه، عراق، يمن و جاي‌جاي جهان اسلام شكل گرفت چرا كه تنها راه در مقابل زياده‌خواهي، ظلم و تعدي راه فقط مقاومت و ايستادگي مي‌داونست. وقتي جريان ظالم منطق و مذاكره را برنمي‌تابد، تنها منطق در مقابل او ايستادگي و مقاومت است.
رييسي گفت: جريان مقاومت از آنچه در جمهوري اسلامي ايران و تحت رهبري امام راحل عظيم‌الشان ما اتفاق افتاد و ايستادگي اين ملت در مقابل امريكايي‌ها، غربي‌ها و حكومت دست‌نشانده آنها در اين سرزمين جواب داد، الگو گرفت و لذا شاهد پيروزي‌هاي مكرر فلسطينيان و جريان مقاومت در برابر صهيونيست‌ها در جنگ‌هاي ۳۳ روزه، ۲۲ روزه، ۸ روزه، ۲ روزه بوديم و امروز نيز رژيم صهيونيستي با وجود قريب به ۱۰۰ روز جنايت نتواونسته به هيچ كدام از اهداف خود برسد و پيروز اين ميدان نيز قطعا فلسطينيان مظلوم و مقتدر خواهند بود و شكست از آن صهيونيست‌هاست.
وي در ادامه تحليل رخدادهاي فعلي در غزه و فلسطين افزود: برخي‌ها مي‌خواهند اينگونه القا كنند كه شروع رخدادهاي جاري از هفتم اكتبر است، اما اين تحليل صحيح نيست؛ سابقه اين رخدادها به ۷۵ سال جنايت و كشتار و ويراني باز مي‌گردد. از سوي ديگر رژيم صهيونيستي پاسخ دهد كه چرا مردم كرانه باختري كه تحت توافق به اصطلاح صلح هستند و مسلح نيز نيستند، در ماه‌هاي اخير بيش از ۲۰۰ شهيد داده‌اند. وي با بيان اينكه «امروز دست برتر و حق متعلق به كساني است كه به مقاومت باور دارند و با خلاقيت و ابتكارات خودشان از ايستادگي با سنگ به مقاومت با موشك و پهپاد دست يافته‌اند»، اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران بارها به شكل رسمي، با آواي بلند و بدون هيچ لكنت زباني اعلام كرده كه از جريان مقاومت و حق ملت فلسطين حمايت مي‌كند. اساسا همه بايد از كساني كه از هويت، دين، سرزمين و خانواده خود در برابر تجاوزگران دفاع مي‌كنند، حمايت كنند.
رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه «پاسخ ۷۵ سال اشغال، كشتار و ظلم، در وهله اول پايان اشغال و در وهله بعد مجازات و طلب خسارت از متجاوز است»، تصريح كرد: تداوم اشغال در هيچ مكتب حقوقي و نزد هيچ وجدان آزاده‌اي براي كسي مشروعيت و مالكيت ايجاد نمي‌كند. چه كسي مي‌پذيرد كه تداوم اشغال براي اشتغالگر حق مالكيت و مشروعيت خلق كند؛ تداوم اشغال فقط خسارت و كيفر تجاوزگر را بيشتر مي‌كند.
وي خاطرنشان كرد: هيچ كس با اين نظر مخالف نيست كه تداوم اشغال فقط مجازات و كيفر تجاوزگر را بيشتر مي‌كند و هرگز براي او حق مالكيت و مشروعيت ايجاد نمي‌كند، اما برخي در محافل سياسي زمزمه‌هاي ديگري مي‌كنند. راه‌حل مساله فلسطين فقط همان كه است كه جمهوري اسلامي ايران و رهبري معظم انقلاب اسلامي با افتخار بيان كرده‌اند؛ هر فلسطيني فارغ از دين، مذهب و گويش خود يك راي داشته باشد و در فرآيندي كاملا دموكراتيك اين راي را اعلام كند.
رييس‌جمهور در ادامه به نقش امريكا به عنوان عامل و مباشر اصلي جنايات رژيم صهيونيستي در غزه اشاره كرد و گفت: آنچه امروز بر عليه مردم مظلوم غزه در حال وقوع است با حمايت تسليحاتي، مالي و سياسي امريكا و نظام سلطه صورت مي‌پذيرد كه نشان مي‌دهد محور اصلي شرارت امريكاست و رژيم صهيونيستي نقش بازوي اجرايي امريكا و متحدانش را ايفا مي‌كند.
وي با بيان اينكه «امروز خون شهداي غزه نقاب از چهره نفاق كشورهاي غربي كنار زده و ماهيت اصلي نظام سلطه بر ملت‌هاي آزاده جهان بيش از پيش آشكار شده است»، تصريح كرد: امروز همگان دريافته‌اند كه مدعيان حقوق بشر در عالم از جمله امريكا نه تنها ارزشي براي حقوق اونسان‌ها قائل نيستند، بلكه خود بزرگ‌ترين ناقضان حقوق بشر هستند و از اين عناوين صرفا در جهت منافع خود استفاده مي‌كنند.
وي به ماجراي كودك‌كشي و جنايت‌هاي فرعون براي جلوگيري از تولد حضرت موسي اشاره كرد و گفت: خداي متعال نه تنها موسي (ع) را حفظ كرد بلكه امت موسي را از درون حكومت فرعونيان شكل داد؛ دست انتقام الهي از ميان امت موسي بيرون آمد و به حكومت فرعونيان پايان داد. اين سنت الهي است و قطعا با اين كودك‌كشي‌ صهيونيست‌ها دست انتقام الهي از ميان ملت فلسطين و امت اسلامي بيرون خواهد آمد و پايان رژيم صهيونيستي را رقم خواهد زد.
رييسي با اشاره به اينكه «خون شهداي فلسطين به ويژه كودكان مظلوم غزه موجب جهل‌زدايي از جهان بشريت شده است»، تصريح كرد: ترديد نداشته باشيد آنچه موجب بيداري وجدان بشري شده و مساله فلسطين را به مساله تمام عالم بشريت تبديل كرده خونِ هزاران كودك مظلوم فلسطيني است كه ظالمانه به دست رژيم صهيونيستي به شهادت رسيدند و امروز امت اسلامي وظيفه بسيار سنگيني به عهده دارد كه اين بيداري ايجاد شده در ملت‌ها را حفظ كند و ارتقا بخشد.

ارسال نظر