واردات نفت به چين در ۲۰۲۳ ركورد زد

۱۴۰۲/۱۰/۲۴ - ۰۱:۲۳:۰۴
کد خبر: ۳۰۴۵۷۴

آمار رسمي چين نشان داد واردات سالانه نفت به اين كشور در سال ۲۰۲۳، با وجود موانع اقتصادي، تحت تاثير بهبود تقاضا براي سوخت در دوران پساكرونا، به ركورد بالايي رسيده است. داده‌هاي اداره كل گمرك چين نشان داد كه چين در سال ميلادي گذشته، ۱۱ درصد نفت بيشتري در مقايسه با سال ۲۰۲۲ وارد كرد و وارداتش به ۵۶۳.۹۹ ميليون تن معادل ۱۱.۲۸ ميليون بشكه در روز رسيد و ركورد قبلي ۱۰.۸۱ ميليون بشكه در روز ثبت شده در سال ۲۰۲۰ را شكست.

آمار رسمي چين نشان داد واردات سالانه نفت به اين كشور در سال ۲۰۲۳، با وجود موانع اقتصادي، تحت تاثير بهبود تقاضا براي سوخت در دوران پساكرونا، به ركورد بالايي رسيده است. داده‌هاي اداره كل گمرك چين نشان داد كه چين در سال ميلادي گذشته، ۱۱ درصد نفت بيشتري در مقايسه با سال ۲۰۲۲ وارد كرد و وارداتش به ۵۶۳.۹۹ ميليون تن معادل ۱۱.۲۸ ميليون بشكه در روز رسيد و ركورد قبلي ۱۰.۸۱ ميليون بشكه در روز ثبت شده در سال ۲۰۲۰ را شكست. واردات نفت به چين در دسامبر، ۴۸.۳۶ ميليون تن معادل ۱۱.۳۹ ميليون بشكه در روز بود كه در مقايسه با واردات ۱۰.۳۳ ميليون بشكه در روز در نوامبر، افزايش داشت. به دنبال خروج ناگهاني چين از محدوديت‌هاي كرونايي در نوامبر سال ۲۰۲۲، ترافيك جاده‌اي در سال ۲۰۲۳، پيوسته افزايش يافت. بنا بر آمار وزارت داده‌هاي حمل و نقل، ترافيك بزرگراه چين در سال ۲۰۲۳، افزايش ۴۳.۶ درصد نسبت به كيلومتر طي شده در دوره ژانويه تا نوامبر سال ۲۰۲۲ داشت. بر اساس داده‌هاي شركت Analytics OAG، ترافيك هوايي داخلي هم به سرعت بهبود يافت و در سال ميلادي گذشته، ۲۷ درصد افزايش يافت و در دسامبر، به يك ركورد جديد رسيد. سفرهاي بين‌المللي، بهبود ملايم‌تري داشت و حجم پروازها در دسامبر، همچنان ۳۹ درصد كمتر از دسامبر سال ۲۰۱۹ بود كه اندكي بعد از آن، مرزها بسته شد.
تقاضاي داخلي براي ديزل در بحبوحه كندي مداوم بخش ساخت و ساز و دورنماي مبهم بخش توليد، ضعيف‌تر بود. تحليلگران پيش بيني كرده‌اند كه رشد تقاضاي چين براي نفت در نيمه اول سال ۲۰۲۴ به دليل مشكلات بازار املاك اين كشور به حدود چهار درصد كاهش مي‌يابد اما رشد ملايم در توليد داخلي، همچنان از سطح واردات، حمايت خواهد كرد. پيش‌بيني مي‌شود محرك‌هاي اصلي واردات نفت به چين در سال ۲۰۲۴، تقاضاي بخش هواپيمايي براي نفت سفيد و تقاضا در بخش پتروشيمي براي محصولات شيميايي مورد استفاده براي ساخت كالاهاي مهمي مانند پنل‌هاي خورشيدي و وسايل نقليه برقي، باشد. آژانس بين‌المللي انرژي پيش بيني كرده كه تقاضاي چين براي نفتا كه يك ماده اصلي براي پتروشيمي‌ها است، ‌در سال ميلادي جاري، ۱۳.۳ درصد رشد كند. جديدترين آمار منتشره همچنين نشان مي‌دهد كه واردات گاز طبيعي چين، شامل گاز طبيعي مايع (ال‌ان‌جي) و گاز پمپاژ شده از خط لوله، ۹.۹ درصد افزايش يافت و در سال ۲۰۲۳، به ۱۱۹.۹۷ ميليون تن رسيد كه دومين ركورد سالانه پس از واردات ۱۲۱.۴ ميليون تن در سال ۲۰۲۱ بود. واردات گاز در دسامبر، به ركورد ۱۲.۶۵ ميليون تن رسيد و از آمار واردات ۱۰.۹۵ ميليون تن در نوامبر فراتر رفت كه به دليل هواي سردتر از حد معمول و افزايش شديد تقاضا براي گرمايش بود. افزايش واردات گاز از طريق خط لوله از روسيه هم در رشد واردات نقش داشت. بر اساس گزارش رويترز، چين در سال ميلادي گذشته، مجموعا ۶۲.۶۹ ميليون تن از محصولات نفتي پالايش شده شامل ديزل، سوخت هواپيمايي، بنزين و سوخت دريايي را صادر كرد كه ۱۶.۷ درصد در مقايسه با سال ۲۰۲۲ افزايش نشان داد. صادرات دسامبر به دليل عدم وجود سهميه‌هاي صادرات، ۴.۶۴ ميليون تن بود كه پايين‌ترين ركورد از ژوئن بود.

ارسال نظر