رونمايي از ۲۰ قلم دارو و تجهيزات پزشكي جديد؛ به‌زودي

۱۴۰۲/۱۰/۲۱ - ۰۲:۲۲:۲۷
کد خبر: ۳۰۴۴۲۴
رونمايي از ۲۰ قلم دارو و تجهيزات پزشكي جديد؛ به‌زودي

رييس سازمان غذا و دارو با اشاره به برگزاري دومين نمايشگاه محصولات دانش‌بنيان، از رونمايي از ۲۰ قلم دارو و تجهيزات پزشكي جديد دانش‌بنيان در اين نمايشگاه خبر داد. به گزارش ايسنا، دكتر حيدر محمدي در نشست خبري دومين نمايشگاه محصولات دانش‌بنيان حوزه غذا، دارو و تجهيزات پزشكي، گفت: سال گذشته نمايشگاه با هدف به اشتراك گذاشتن داشته‌هايمان در حوزه سلامت با ذينفعان و مخاطبان برگزار شد.

رييس سازمان غذا و دارو با اشاره به برگزاري دومين نمايشگاه محصولات دانش‌بنيان، از رونمايي از ۲۰ قلم دارو و تجهيزات پزشكي جديد دانش‌بنيان در اين نمايشگاه خبر داد. به گزارش ايسنا، دكتر حيدر محمدي در نشست خبري دومين نمايشگاه محصولات دانش‌بنيان حوزه غذا، دارو و تجهيزات پزشكي، گفت: سال گذشته نمايشگاه با هدف به اشتراك گذاشتن داشته‌هايمان در حوزه سلامت با ذينفعان و مخاطبان برگزار شد. به اعتقادم نمايشگاه سال گذشته به خوبي برگزار شد و توانستيم از شركت‌هاي دانش‌بنيان دعوت كنيم و آخرين دستاوردها و محصولات را براي بازديدكنندگان نمايش دهيم. خوشبختانه استقبال از نمايشگاه قبلي خوب بود. وي افزود: چند گروه مخاطب داريم كه مسوولان و مقامات يكي از گروه‌هايي هستند كه شايد فرصت نكنند در جاهاي ديگر محصولات را مشاهده كنند؛ اما اين نمايشگاه فرصتي فراهم مي‌كند تا دستاوردها را ببينند. سال گذشته ۹۰ شركت در نمايشگاه حضور داشتند. اقدامات حاشيه نمايشگاه مانند پنل‌ها و نشست‌ها يكي از نكات مثب بود. يكي از انتظارات ذينفعان ارتباط گرفتن با مسوولان مرتبط است كه به غرفه‌هاي آنها مي‌رفتند و مشكلات و وضعيت را بررسي مي‌كردند و اين فضا بستر دسترسي را براي شركت‌هاي دانش‌بنيان فراهم كرد. محمدي بيان كرد: امسال نمايشگاه با شرايطي بهتر برگزار مي‌شود. تا اين لحظه ۱۶۶ شركت در نمايشگاه حاضر هستند و رشد خوبي نسبت به سال قبل داشتيم. وي افزود: يك اتفاق مهم در كنا اين رويداد رونمايي از محصولات جديدي است كه به همت دانشمندان از پارسال تا اكنون توليد شده است. اين اقلام تعداد زيادي دارد كه برگزيده‌ها انتخاب شده‌ است. رييس سازمان غذا و دارو تاكيد كرد: از سال قبل بيش از ۱۷ دارو به سبد دارويي اضافه شدند كه ۱۱ دارو در اين نمايشگاه رونمايي مي‌شود و ۲ دارو هم در حيطه طب سنتي است. همچنين از ۳۳ قطعه و ملزومات پزشكي جديدي كه داشتيم قرار است از هفت قطعه رونمايي شود. در كل ۲۰ قلم دارو و تجهيرات پزشكي در نمايشگاه رونمايي مي‌شود. محمدي تاكيد كرد: سرعت توليد دانش ما هرسال نسبت به قبل بيشتر مي‌شود. محصولاتي كه به سبد دارويي اضافه شده با تاييد كميته دارويي وارد فهرست دارويي شدند كه اثر بخشي آنها به اثبات رسيده است و كم كم وارد بازار دارويي مي‌شوند. به گفته وي، مزيت ديگر اين نمايشگاه ميز خدمت تمام وقت اين رويداد است كه در طول سه روز در خدمت بازديد‌كنندگان است و مسوولان غذا و دارو پاسخگوي آنها خواهند بود.
 وي افزود: شركت دانش‌بنيان اختصاصا صادراتي نداريم. همه شركت‌هاي دانش‌بنيان كه بيش از هزار شركت هستند امكان صادرات دارند اما صرفا و تنها به كار صادرات مشغول نيستند. به گفته وي، در حاشيه نمايشگاه، پارك‌هاي علم و فناوري و مراكز رشد دانشگاهي حضور دارند و پنج نشست تخصصي در اين نمايشگاه برگزار مي‌شود. وي افزود: دبيرخانه دانش‌بنيان داريم كه شركت‌هاي دانش‌بنيان مي‌توانند به ما در اين رابطه مراجعه كنند. بحث واردات زماني انجام مي‌شود كه توليد داخل كفايت نكند. اگر توليد حتي در صورتي كه دانش‌بنيان نباشد به اندازه ميزان نياز ما باشد، ديگر واردات نداريم و اين بستگي به نوع شركت ندارد؛ البته الگوي مصرف دارو وابسته به شرايط مختلفي مانند فصل، منطقه و.... است. اگر احساس نياز كنيم ابتدا به توليد‌كننده اعلام مي‌كنيم كه اگر بتواند، توليد مي‌كند و اگر نتواند اقدام به واردات مي‌شود كه مشكل و كمبود پيش نيايد. ما همواره هدف‌گذاري ميزان نياز داريم كه از ظرفيت توليد شركت‌ها مطلع مي‌شويم‌. رييس سازمان غذا و دارو بيان كرد: در رابطه با تخلف در موضوع دانش‌بنيان‌ها معاونت علمي رياست‌جمهوري ارزيابي مي‌كند و به ما اعلام مي‌كنند. اينكه زماني كه شركتي متعهد به توليد شود و به تعهد خود عمل نكند در هر نوع شركتي ممكن است وجود داشته باشد كه مصاديقي هم از آن وجود دارد؛ با اين حال شركت تامين نمي‌كند و بعد وقتي ما پس از گزارش كمبودها اقدام به واردات مي‌كنيم مي‌روند از ما شكايت مي‌كنند درحالي كه اگر بتوانند به اندازه نياز توليد كنند ما واردات نخواهيم كرد. او تاكيد كرد: وظيفه ما رگولاتوري است و نه تجاري‌سازي؛ اما معاونت علمي رياست‌جمهوري در اين بخش به شركت‌هاي دانش‌بنيان كمك مي‌كند تا بيزينس پلن مشخص داشته باشند. محمدي گفت: در مورد داروي بيماران SMA يك شركت مجوز توليد ماده اوليه را از ما گرفته ولي مجوز توليد محصول هنوز صادر نشده است. البته اين به معناي تاييد اثربخشي اين دارو نيست. وي درباره ضرب‌العجل مجلس شوراي اسلامي براي برطرف كردن مشكلات دارويي، تصريح كرد: فرمايش رييس مجلس شوراي اسلامي درباره هزينه‌كرد منابع سلامت بود چون اعلام شد كه منابع سلامت در جاي خود كامل هزينه نشده است‌. ايشان به ديوان محاسبات دستور دادند بررسي كنند تا مشخص شود آيا منابع ارزي به صورت كامل تخصيص داده شده يا نقدينگي در جاي خود هزينه شده است يا خير؟ كه امروز با ديوان محاسبات جلسه داشتيم. الان نسبت به مدت مشابه در سال قبل بانك مركزي ارز بهتري اختصاص داده است. مشكل براي چند ماه اول سال بود كه از مرداد ماه مشكل رفع شد. وي افزود: حمايت از شركت‌هاي دانش‌بنيان در حال افزايش است تا شناسايي و تقويت شوند. الان در حوزه سلامت حدود ۱۰۰۰ شركت دانش‌بنيان داريم. مي‌خواهيم حوزه صادرات دارو و‌ تجهيزات پزشكي را تقويت كنيم. در قيمت‌گذاري و صدور مجوزها هم به اين شركت‌هاي دانش‌بنيان كمك مي‌شود و مشمول بخشودگي مالياتي هم مي‌شوند.

ارسال نظر