تلاش براي بازگشت زنان آسيب‌ديده به خانواده‌هايشان

بررسي بي‌پناهي زنان در خشونت خانگي

۱۴۰۲/۱۰/۲۱ - ۰۲:۱۷:۱۵
کد خبر: ۳۰۴۴۱۹
بررسي بي‌پناهي زنان در خشونت خانگي

سرپرست معاونت فرهنگي و امور اجتماعي سازمان بهزيستي كشور با اشاره به اينكه خشونت عليه زنان ممكن است از سوي همسر، پدر يا برادر صورت گيرد، گفت: طي مشاوره با مرتكبين خشونت از سوي اورژانس اجتماعي، در گام نخست تلاش مي‌شود زنان آسيب ديده به آغوش خانواده بازگردند كه به‌طور معمول بيش از ۶۰ درصد اين زنان به خانواده باز مي‌گردند.

سرپرست معاونت فرهنگي و امور اجتماعي سازمان بهزيستي كشور با اشاره به اينكه خشونت عليه زنان ممكن است از سوي همسر، پدر يا برادر صورت گيرد، گفت: طي مشاوره با مرتكبين خشونت از سوي اورژانس اجتماعي، در گام نخست تلاش مي‌شود زنان آسيب ديده به آغوش خانواده بازگردند كه به‌طور معمول بيش از ۶۰ درصد اين زنان به خانواده باز مي‌گردند.

مهري‌سادات موسوي در گفت‌وگو با ايرنا با اشاره به بيانات اخير رهبر معظم انقلاب درباره سوءرفتار عليه بانوان، ناامن كردن محيط خانه براي آنان از سوي مردان و تاكيد بر تصويب قوانين حاوي مجازات سخت در اين زمينه براي مردان اظهار داشت: گاهي نيز با همكاري و حمايت قضايي مي‌توان مشكل زنان خشونت ديده را برطرف كرد. فقط در موارد خاص است كه هنگامي كه بستر خانواده مهياي پذيرش زن نيست و ممكن است باعث بروز مشكلاتي به لحاظ امنيت جاني براي زن شود، او به خانواده بازنمي‌گردد. وي ادامه داد: البته در اين موارد خاص نيز زن به صورت موقت در مراكز افراد خشونت ديده، نگهداري مي‌شوند و در اين بازه نگهداري، كارشناسان بهزيستي به دنبال آن هستند كه فضاي بازگشت زن به خانواده مهيا شود اما در مواردي كه بازگشت، امكان پذير نباشد، كمك مي‌كنيم زن آسيب ديده، زندگي مستقلي براي خود و فرزندانش داشته باشد كه بتوانند سالم زندگي كنند. موسوي در پاسخ به اينكه آيا زنان آسيب ديده در صورت تماس با خط ۱۲۳ اورژانس اجتماعي از خدمات خانه امن بهره‌مند مي‌شوند، گفت: اين زنان الزاما در خانه امن پذيرش نمي‌شوند بلكه تلاش بر اين است كه با حمايت‌هايي كه انجام مي‌شود، زنان به خانواده خود بازگردند.

 

ضرورت مراجعه به مشاوره براي حل اختلافات زناشويي

سرپرست معاونت فرهنگي و امور اجتماعي سازمان بهزيستي كشور گفت: از ديگر راهكارهاي اثربخش براي پيشگيري از سالمندآزاري، كودك‌آزاري و همسرآزاري اين است تا افراد رفتارهاي خود را اصلاح كنند. موسوي افزود: بسياري از خانواده‌ها هنگامي كه به مشكلي برخورد مي‌كنند، هيچگاه احساس نياز نمي‌كنند كه به مشاور امين مراجعه كنند تا متوجه اختلال رفتاري خود شوند. وي تصريح كرد: بسياري از افراد تصور مي‌كنند همه كساني كه نزد مشاور مي‌روند، اختلالات حاد روانشناسي دارند در حالي كه ممكن است هر كدام از ما در برهه‌اي از زمان نياز داشته باشيم براي برخي مشكلات به مشاور امين و آگاه مراجعه كنيم اما اين مساله هنوز فرهنگ‌سازي نشده است.

 

مصرف موادمخدر از عوامل همسرآزاري است

سرپرست معاونت فرهنگي و امور اجتماعي سازمان بهزيستي كشور در واكنش به اين موضوع كه گفته شده همسرآزاري در تماس با خط ۱۲۳ اورژانس اجتماعي رتبه دوم را دارد، گفت: تماس با خط ۱۲۳ در زمينه همسرآزاري و اختلافات زناشويي نسبت به بقيه موارد آسيب‌ها، رتبه بالايي را دارد. موسوي با بيان اينكه متاسفانه همسرآزاري از تمام انواع از ضرب و شتم تا خشونت كلامي، شك و خيانت وجود دارد، افزود: بخش عمده‌اي از دلايل همسرآزاري به مسائل فرهنگي باز مي‌گردد و بخشي نيز ناشي از مصرف مواد مخدر به ويژه مخدرهاي توهم‌زا است.

 

نداشتن مهارت زندگي  به مشكلات زوجين دامن زده است

سرپرست معاونت فرهنگي و امور اجتماعي سازمان بهزيستي كشور درباره مساله خيانت بين زوج‌ها نيز گفت: نمي‌توان گفت موارد خيانت چندان افزايش يافته است چون متاسفانه بخشي از خيانت‌ها متاثر از مواد مخدري است كه افراد مصرف كرده‌اند. موسوي خاطرنشان كرد: در گذشته، افراد در زندگي زناشويي به يكديگر مهلت مي‌دادند تا اشكالات خود را برطرف كنند اما اكنون ميزان تحمل افراد كم شده است. دو نفر كه با هم زندگي مي‌كنند براي اينكه زندگي مشترك موفق داشته باشند بايد اختلافات خود را با آگاهي، مديريت و حل كنند. وي تاكيد كرد: نداشتن مهارت زندگي، مهارت بين فردي و مهارت زناشويي به مشكلات زوجين دامن زده و نمي‌توانند مسائل را مديريت كنند و بلافاصله وارد فضاي خشونت بين فردي مي‌شوند.

 

برخي از مرتكبان خشونت از شركت در برنامه‌هاي آموزشي بهزيستي سر باز مي‌زنند

سرپرست معاونت فرهنگي و امور اجتماعي سازمان بهزيستي كشور درباره برنامه آموزشي ويژه مرتكبين خشونت (برگزاري جلسات مشاوره براي مرتكبان خشونت از سوي كارشناسان بهزيستي) نيز گفت: برنامه مشاوره و آموزش مرتكبين خشونت هميشه كنار ديگر برنامه‌هاي بهزيستي بوده است. موسوي افزود: با اين وجود، مرتكبين خشونت بايد خودشان بپذيرند كه مورد آموزش و مشاوره قرار بگيرند كه اغلب مي‌پذيرند و در فضاي آموزشي قرار مي‌گيرند اما نمي‌توان گفت همه مرتكبين خشونت اين استقبال را دارند. وي خاطرنشان كرد: اصل اين است كه فرد بخواهد تغييري در رفتار خود بدهد و اشكلات رفتاري را بپذيرد. تا زماني كه فرد اشكالات رفتاري خود را نپذيرد و تصور كند كه فقط طرف مقابلش، مشكل دارد، نمي‌تواند آموزشي ببيند.

پيامد منفي بازنمايي مثلث عشقي

در فيلم‌ها بر نهاد خانواده

سرپرست معاونت فرهنگي و امور اجتماعي سازمان بهزيستي كشور با تاكيد بر نقش هنرمندان و رسانه در فرهنگسازي پيشگيري از سالمندآزاري، كودك آزاري
و همسرآزاري گفت: هنگامي‌ كه در رسانه فيلم يا سريالي ساخته مي‌شود كه دايم خيانت زناشويي و عشق مثلثي را نمايش مي‌دهد، نمي‌توان انتظار داشت پيام مثبتي به جامعه القا كند. موسوي ادامه داد: پيامي‌هايي كه مي‌تواند اثربخشي زيادي از طريق رسانه داشته باشد بايد مثبت باشد، به ويژه آنكه اكنون همه گوشي‌هاي همراه دارند و مي‌توانند هر پيامي را دريافت كنند. وي اظهار داشت: برخي از سازندگان فيلم‌ها كه موضوع فيلم آنها در زمينه آسيب‌هاي اجتماعي است، گاهي براي مشاوره در ساخت فيلم به كارشناسان بهزيستي مراجعه مي‌كنند و بهزيستي نيز از اين مساله استقبال كرده و به افرادي كه علاقه‌مند به ساخت اين نوع فيلم‌ها هستند، در زمينه سوژه كمك مي‌كند. سرپرست معاونت فرهنگي و امور اجتماعي سازمان بهزيستي كشور با تاكيد بر اينكه فيلنامه‌نويس و كارگردان بايد به اين همكاري اهتمام ويژه‌اي داشته باشند، اضافه كرد: در اين صورت كارشناسان بهزيستي، تجربيات خود را به صورت عملي و ميداني در اختيار آنها قرار مي‌دهند تا به فرهنگسازي كمك شود.

به گزارش ایرنا، محسن پيرهادي، عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي به تازگي اعلام كرد كه طبق آمار اورژانس اجتماعي، همسر آزاري در رده دوم تماس‌هاي خط تلفني ۱۲۳ قرار دارد؛ وي تاكيد داشت كه كاهش جرايم و رفتارهاي اجتماعي
زن ستيزانه كه در تعاليم ديني و اسلامي تقيبح شده‌اند، قانون‌گذاري جدي مي‌طلبد تا با اعمال ضمانت اجرايي موثر راه را بر وقوع آنها ببندد، بر همين اساس مجلس درصدد است با تصويب جزييات لايحه «تأمين امنيت زنان در برابر سوء رفتار» پاسخي مناسب به اين ضرورت اجتماعي بدهد.

وي افزوده بود: محرمانه تلقي كردن اطلاعات زنان آسيب‌ديده، درمان رايگان زنان آسيب‌ديده نيازمند، تشديد مجازات فرد بزهكار، ارايه تسهيلات اشتغال به كار و در صورت نياز تأمين خوابگاه، ايمن‌سازي نقاط كور و ناامن شهر از جمله مواردي كه ۱۵ نهاد و دستگاه را از قوه قضاييه و نيروي انتظامي گرفته تا بهزيستي و معاونت زنان رييس‌جمهور و وزارتخانه‌هاي بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و راه و شهرسازي را موظف مي‌كند براي تامين امنيت زنان به ميدان آمده و ايفاي مسووليت كنند.

انسيه خزعلي معاون امور زنان و خانواده رياست‌جمهوري نيز پيش از اين گفته بود: مساله جلوگيري از ظلم به زن از مسائلي است كه در ۲ دهه گذشته رهبر معظم انقلاب بارها به آن تاكيد فرمودند و بيش از ۴۰۰ بار ظلم به زن در كلام رهبر انقلاب شنيده شده است و تلاش پيش رو از طرف دغدغه‌مندان اين موضوع از ۱۵ سال پيش تاكنون ادامه داشته است.

همچنين حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب روز چهارشنبه ششم دي راه مواجهه با آسيب‌هاي درون خانواده را تصويب قوانين حاوي مجازات سخت دانستند و با اشاره به در جريان بودن تصويب يك قانون در اين زمينه در مجلس شوراي اسلامي، فرمودند: اين قانون بايد دنبال شود و ما هم سفارش مي‌كنيم تا مجازات سختي براي مرداني كه محيط خانه را براي زن ناامن مي‌كنند، در نظر گرفته شود.

رهبر انقلاب در ديدار با زنان و دختران، خانه را محل آرامش و آسايش زن خواندند و تأكيد كردند: «رفتارهاي بد شوهر مانند بددهاني يا آسيب‌زدن جسمي به هيچ‌وجه قابل قبول نيست.»

خط اورژانس اجتماعي ۱۲۳ چيست؟

اورژانس اجتماعي يكي از برنامه‌هاي مداخله‌اي با هدف پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي به شمار مي‌رود كه خدمات خود را از طريق خط تلفن ۱۲۳، تيم سيار اورژانس و پايگاه خدمات اجتماعي ارايه مي‌دهد و در بحران‌هاي فردي، خانوادگي و اجتماعي مداخله مي‌كند.

۱۱ گروه آسيب‌پذير شامل زنان و دختران آسيب‌ديده اجتماعي، افراد داراي اختلاف خانوادگي حاد، افراد با قصد يا اقدام به خودكشي، مبتلايان به اختلال هويت جنسي، دختران و پسران فراري از منزل، افراد با شرايط بحراني ويژه، زوجين متقاضي طلاق، كودكان خيابان و كار، همسران آزارديده، سالمندان و افراد داراي معلوليت آزارديده و كودكان آزارديده در تماس با خط ۱۲۳، خدمات لازم را دريافت مي‌كنند.

اورژانس اجتماعي با هدف بهبود اوضاع خانواده از سال ۱۳۸۶ تاسيس شد و اكنون ۲۴ ساعته در حيطه‌هاي كودك‌آزاري، همسرآزاري، زنان و دختران در معرض آسيب، فرار از منزل، خودكشي، معلول‌آزاري و والدآزاري ايفاي نقش مي‌كند.

ماموريت‌هاي اورژانس اجتماعي به سه دسته آني، فوري و با قيد فوريت كمتر تقسيم مي‌شود. بيشترين موارد تماس با خط ۱۲۳ در زمينه كودك‌آزاري و در مرحله بعد همسرآزاري بوده و كمترين ميزان تماس در زمينه خودكشي است. بيشترين ماموريت‌ها از ۳ بخش بيمارستان‌ها، كلانتري‌ها و دايره سرپرستي دريافت مي‌شود.

زماني كه افراد با سامانه ۱۲۳ تماس مي‌گيرند، كارشناس خط توضيحات را از مراجع يا تماس‌گيرنده دريافت مي‌كند و با هماهنگي سوپروايزر ماموريت براساس نوع فوريت تقسيم‌بندي مي‌شود. برخي مشكلات با تلفن قابل برطرف شدن بوده و برخي نياز به اعزام تيم دارد.

ارسال نظر