«تعادل» گزارش مي‌دهد

بورس درگير سبز و قرمزها

۱۴۰۲/۱۰/۲۰ - ۰۱:۲۱:۱۶
کد خبر: ۳۰۴۳۲۶
بورس درگير سبز و قرمزها

تا چند ماه پيش رسانه‌ها گزارش‌هاي مختلفي با عنوان «زمستان سخت بورس در راه است؟» داشتند كه هنوز سناريوهاي مطرح شده در گزارش‌ها نتوانسته روي بورس تاثير بگذارد بلكه اكنون بازار تنها با تكيه به اخبار منفي خرد در حال نزول است و كاري به مابقي سناريوها ندارد. بازار سرمايه با تکیه به اخبار حركت مي‌كند و كاري با مولفه‌هاي اساسي ندارد و اين درحالي است كه مولفه‌هاي واقعي مي‌تواند مسير شاخص را تغيير دهد.

تا چند ماه پيش رسانه‌ها گزارش‌هاي مختلفي با عنوان «زمستان سخت بورس در راه است؟» داشتند كه هنوز سناريوهاي مطرح شده در گزارش‌ها نتوانسته روي بورس تاثير بگذارد بلكه اكنون بازار تنها با تكيه به اخبار منفي خرد در حال نزول است و كاري به مابقي سناريوها ندارد. بازار سرمايه با تکیه به اخبار حركت مي‌كند و كاري با مولفه‌هاي اساسي ندارد و اين درحالي است كه مولفه‌هاي واقعي مي‌تواند مسير شاخص را تغيير دهد. در حال حاضر با كاهش قيمت نفت مواجه هستيم و از سوي ديگر قيمت دلار در همان محدوده 51 هزار تومان است و نرخ‌هاي بانكي نيز در اين هفته تغييرات چنداني نداشته‌اند كه با اين شرايط به نظر مي‌رسيد بازار سرمايه نيز روندي متعادل خواهد داشت اما اينگونه نبود و بورس مجددا سرخ پوش شد و احتمالا همانند هفته‌هاي گذشته بازدهي اين هفته بورس نيز منفي شود.

 

نفت متوقف شد!

بهاي معاملات نفت برنت ۱۸ سنت معادل ۰.۲ درصد افزايش يافت و به ۷۶ دلار و ۳۰ سنت در هر بشكه رسيد. بهاي معاملات وست تگزاس اينترمديت امريكا با ۶ سنت معادل ۰.۱ درصد افزايش، به ۷۰ دلار و ۸۳ سنت در هر بشكه رسيد. معاملات نفت برنت روز دوشنبه با بيش از سه درصد كاهش و شاخص نفت امريكا با بيش از چهار درصد كاهش، بسته شده بود.

لئون لي، تحليلگر شركت «سي‌ام سي ماركتس» در اين باره گفت: كاهش شديد قيمت فروش نفت عربستان سعودي و افزايش توليد اوپك، نگراني‌هاي عرضه ناشي از تشديد تنش‌هاي ژئوپليتيكي در خاورميانه را جبران كرده است. در خصوص جنگ غزه، ارتش رژيم صهيونيستي اعلام كرد جنگ عليه حماس در طول سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت و اين موضوع، بازارها را نگران كرده كه اين جنگ، به يك بحران منطقه‌اي تبديل شود كه ممكن است باعث شود عرضه نفت خاورميانه مختل شود. آنتوني بلينكن، وزير خارجه امريكا، اواخر روز دوشنبه وارد تل آويو شد تا مقامات رژيم صهيونيستي را درباره مذاكرات دو روزه خود با رهبران عرب پيرامون پايان دادن به اين جنگ، مطلع كند.با اين حال، نظرسنجي رويترز در روز جمعه نشان داد كه توليد نفت اوپك در دسامبر افزايش يافته است و افزايش توليد آنگولا، عراق و نيجريه، تداوم ادامه محدوديت عرضه توسط عربستان سعودي و ساير اعضاي اوپك پلاس را جبران مي‌كند.عرضه بيشتر باعث شده است عربستان سعودي قيمت فروش رسمي نفت سبك عرب لايت را براي مشتريان آسيايي خود در فوريه، به پايين‌ترين سطح در ۲۷ ماه گذشته كاهش دهد.سورو ساركار، سرپرست تيم بخش انرژي در بانك دي‌بي‌اس اظهار كرد: اگر وضعيت خاورميانه تشديد نشود، قيمت نفت احتمالا در كوتاه‌مدت، در محدوده بين ۷۵ تا ۸۰ دلار در هر بشكه معامله خواهد شد. وي افزود: در سمت عرضه، شماري عوامل افزايشي مثبت شامل بسته شدن بزرگ‌ترين ميدان نفتي ليبي وجود دارد كه بر توليد روزانه ۰.۳ ميليون بشكه نفت تاثير گذاشته است. عامل ديگري كه از رشد قيمت‌ها حمايت كرد، توقف رشد قيمت دلار در روز سه‌شنبه بود زيرا معامله‌گران، انتظارات خود براي كاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو امريكا در سال ميلادي جاري را دوباره تحكيم كردند. دلار ضعيف‌تر با ارزان‌تر كردن نفت براي دارندگان ارزهاي ديگر، باعث افزايش قيمت نفت مي‌شود. ميشل بومن، مقام بلندپايه فدرال رزرو روز دوشنبه اعلام كرد اكنون سياست پولي امريكا را به حد كافي محدودكننده مي‌بيند و تمايل خود را براي حمايت از كاهش احتمالي نرخ بهره با توجه به كاهش نرخ تورم، ابراز كرد. بر اساس گزارش رويترز، بازار منتظر آمار هفتگي ذخاير نفت و سوخت امريكاست كه قرار است روز جاري از سوي گروه موسسه امريكن پتروليوم منتشر شود.

 

بورس در روزي كه گذشت

شاخص كل بورس در چهارمين روز كاري هفته يعني سه‌شنبه، شاخص كل بورس تهران 2 هزار و 565 واحد نسبت به روز كاري گذشته بالاتر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 156 هزار و 521 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با ريزش هزار و 4 واحدي در رقم 758 هزار و 574 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با افت 40 واحدي به رقم 26 هزار و 206 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با كاهش 341 واحد به سطح 139 هزار و 944 واحد رسيد.روز سه‌شنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار براي هشتمين روز منفي شد و 165 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد كه نسبت به روز دوشنبه بيش از 3 برابر بيشتر است. در اين روز نماد وبصادر بيشترين خروج پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 21 ميليارد تومان بود. پس از وبصادر، نمادهاي خودرو، فولاد، شستا و خفولا بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي نخريس، ثفارس، ثباغ، پارسان و شتران تعلق داشت.در روزي كه گذشت شبندر، فولاد و فملي نمادهاي سبز پوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در رشد شاخص كل بورس داشتند. در سوي ديگر نمادهاي اخابر، كگل و حكشتي از نمادهاي قرمز بودند كه اثر منفي بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي انتخاب، پخش و وسپهر بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهاي شپاس، كرمان و ثباغ بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص كل فرابورس داشتند.در بين نمادهاي پرتراكنش بورس نماد داتام بيشترين تراكنش را داشت و ثفارس و وساخت در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز نخريس، كروميت و كرمان بيشترين تراكنش را داشتند. روز سه‌شنبه ارزش معاملات كل بازار سهام به 19 هزار و 453 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 7 هزار و 23 ميليارد تومان بود كه 36 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز شامل مي‌شود. ارزش معاملات خرد نيز با افزايش 7 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 4 هزار و 880 ميليارد تومان رسيد. در معاملات ديروز نماد ثفارس بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 181 ميليارد تومان بود. پس از ثفارس، نخريس بيشترين ارزش معاملات را داشت و كروميت رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد ثپرديس و وساخت در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند.در حجم معاملات نيز سهام كرمان با تعداد 264 ميليون و 803 هزار و 903 سهم در صدر قرار گرفته است. وساخت در رتبه دوم بيشترين حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به شستا تعلق داشت. دو نماد وبصادر و داتام نيز در رتبه‌هاي بعدي بيشترين حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات سه‌شنبه، 55 نماد صف خريد داشتند و 38 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با افت 36 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 206 ميليارد تومان كاهش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با افزايش 13 درصدي به 183 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر