با هدف بی‌نیازی از واردات و ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر صورت گرفته است

رشد 30 درصدی تولید محصولات ویژه در فولاد مباركه

۱۴۰۲/۱۰/۱۹ - ۰۱:۴۶:۲۷
کد خبر: ۳۰۴۲۶۶
رشد 30 درصدی تولید محصولات ویژه در فولاد مباركه

در فولاد مبارکه طی 9 ماه ابتدایی سال جاری علاوه بر تحقق ۱۰۱ درصدی برنامه تولید آهن اسفنجی و ۱۰۶ و ۱۰۸ درصدی برنامه تولید تختال و کلاف گرم، موفق به تولید 2 میلیون و 55 هزار تن محصولات ویژه شدیم که علاوه بر تحقق ۱۱۱ درصدی برنامه، رشد ۳۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد.

در فولاد مبارکه طی 9 ماه ابتدایی سال جاری علاوه بر تحقق ۱۰۱ درصدی برنامه تولید آهن اسفنجی و ۱۰۶ و ۱۰۸ درصدی برنامه تولید تختال و کلاف گرم، موفق به تولید 2 میلیون و 55 هزار تن محصولات ویژه شدیم که علاوه بر تحقق ۱۱۱ درصدی برنامه، رشد ۳۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد.

معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه ضمن اعلام این خبر گفت: طی دو سال اخیر، یکی از پنج راهبرد اصلی و پیشران‌های استراتژیک در نظام ارزش‌آفرین شرکت فولاد مبارکه بهره‌برداری حداکثری و اقتصادی از ظرفیت‌های تولیدی موجود با تمرکز بر تولید محصولات ویژه است.

غلامرضا سلیمی تصریح کرد: اگرچه نواحی تولیدی شرکت به سقف ظرفیت اسمی خود رسیده‌اند یا حتی بعضاً از ظرفیت اسمی خود عبور کرده‌اند، اما همچنان می‌توان از طریق افزایش بهره‌وری، با تجهیزات و خطوط موجود، تولیدات بیشتری داشت. این افزایش ظرفیت به افزایش کیفیت محصولات و تولید محصولات ویژه اختصاص ‌یافته؛ محصولاتی که برای سازمان و کشور ارزش‌افزوده بیشتری به همراه دارد.

وی گفت: از ابتدای بهره‌برداری تاکنون فولاد مبارکه به بهبود مستمر کیفیت محصولات خود توجه ویژه‌ای داشته و مشتریان زیادی از محصولات این شرکت رضایت داشته‌اند؛ اما با توجه فضای رقابتی حاکم بر اقتصاد جهانی، باید محصولاتی تولید کنیم که قابلیت رقابت در تمامی بازارهای بین‌المللی را نیز داشته باشند.

سلیمی افزود: واژه کیفیت در ادبیات فنی فولاد مبارکه چند بخش را در برمی‌گیرد. در بخش اول تولید انواع گریدها باید مطابق با استانداردهای جهانی صورت گیرد و به کیفیت ۱۰۰ درصدی نزدیک شود. در این زمینه، بسیاری از گریدهای در حال تولید به لحاظ کیفی بر مدار شاخص ۹۸ تا ۹۹ درصدی کیفیت قرار دارند. در بخش دوم این رویکرد، فولاد مبارکه توسعه سبد محصولات را دنبال می‌کند؛ به این معنی که با توجه به مطالعات بازار، سبد محصول خود را افزایش داده؛ یعنی مصمم‌تر شده است که با سنجش نیاز بازار، گریدهای جدیدی را که در حال حاضر وارداتی هستند در داخل کشور تولید کند. در این فرایند محصول تولیدشده را بارها و بارها مورد آزمایش و سنجش قرار می‌دهیم و تا رضایت کامل مشتری همچنان به بهبود کیفیت گرید جدید ادامه می‌دهیم تا مطمئن شویم نیاز به واردات آن به‌طور کامل رفع شده است. موضوع دیگر در توسعه سبد محصولات، تولید انبوه گریدهای ویژه است؛ محصولاتی که قبلاً به‌صورت آزمایشی و تجاری در شرکت تولید شده‌؛ اما به هر دلیل، به‌لحاظ تناژ در حد و اندازه‌های تجاری نبوده است؛ به‌عنوان‌مثال، می‌توان به گریدهایی در تولید لوله‌های انتقال آب اشاره کرد؛ محصولاتی که هم‌اکنون در ۳ یا ۴ پروژه بزرگ کشور ازجمله انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی در حال استفاده است. همچنین گریدهای مربوط به تولید ورق موردنیاز برای لوله‌های انتقال نفت و گازترش که آنها نیز ارزش‌افزوده زیادی دارد و فقط در مقطعی کوتاه در فولاد مبارکه برای پروژه ملی انتقال نفت گوره به جاسک در سال‌های 1399 و ۱۴۰۰ تولید شد؛ بنابراین مصمم هستیم تولید انبوه این‌گونه ورق‌های کاملاً خاص و با ارزش‌افزوده بالا را دنبال کنیم. نکته قابل‌توجه این است که امروزه دیگر کشورمان به‌هیچ‌عنوان به واردات این قبیل محصولات نیاز ندارد.

وی گفت: سال گذشته در فولاد مبارکه ۱۴ گرید جدید و امسال نیز تا اوایل دی‌ماه ۸ گرید جدید تولید شده است و بنا داریم تا پایان سال از عدد سال قبل عبور کنیم و طی دو سال به ۲۰ گرید برسیم.

به گفته معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه، این شرکت در گام سوم خود برای ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر، کاهش ضایعات و افزایش راندمان را هدف‌گذاری کرده است؛ به این معنی که شرکت در گام نخست خود رسیدن به ظرفیت‌های کمّی شرکت را هدف‌گذاری کرده بود و از این ‌پس، بنا دارد با تمرکز بر ارتقای کیفیت محصولات، میزان بهره‌وری در کیفیت و راندمان محصول را افزایش دهد، زیرا کاهش ضایعات و افزایش کیفی محصولات ارزش‌افزوده زیادی برای سازمان و ذی‌نفعان ایجاد می‌کند. ضمن این‌که ارتقای کیفیت بر کاهش قیمت تمام‌شده محصول نیز تأثیر می‌گذارد.

وی خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه در نظر دارد تولید برخی از گریدهای قبل را به تولیدکنندگانی که به‌تازگی به جرگه فولادسازی کشور واردشده‌اند محول سازد و خود بر تولید گریدهای خاص‌تر که کشورهای کمتری در دنیا به توانایی تولید آنها دست‌یافته‌اند متمرکز شود. سلیمی با تأکید بر اهمیت راهبردهای جاری و ساری در فولاد مبارکه تصریح کرد: بسیاری از مسوولان بلندپایه کشور که به فولاد مبارکه سفرکرده‌اند و از نزدیک عملکرد و راهبردهای این شرکت را دیده‌اند بر لزوم الگوبرداری سایر سازمان‌ها از فولاد مبارکه در بسیاری از زمینه‌ها تأکید کرده‌اند؛ به‌عنوان‌مثال، رویکرد فولاد مبارکه برای افزایش کیفیت و کاهش ضایعات را به سایر سازمان‌ها نیز توصیه کرده‌اند که این امر مایه خرسندی است. بنابراین به‌جرات می‌توان گفت امروزه فولاد مبارکه در بسیاری از زمینه‌ها ازجمله تمرکز بر کیفیت، کاهش ضایعات، خودتأمینی انرژی، استفاده بهینه از منابع آب، تولید محصولات خاص، نقش حداکثری در سهم تولید ناخالص ملی و پرداختن به مسوولیت‌های اجتماعی پیشران و پیشگام است.

وی گفت: امروز فولاد مبارکه می‌تواند بسیاری از محصولاتی را که روزی از کشور با خروج ارز از کشور وارد می‌شدند در داخل تولید کند و این دستاورد مرهون زحمات تمامی کارکنان، شرکت‌های سازنده داخلی و مراکز علمی تحقیقاتی است که در بالاترین سطح برای اجرای این راهبردها هم‌قدم شدند. به خاطر داشته باشیم روزی فولادهای زنگ‌نزن را از خارج از کشور وارد می‌کردیم؛ اما امروز در فولاد مبارکه با همان تجهیزات موجود، توانسته‌ایم با اتکا به دانش فنی همکاران و عوامل یادشده، تولید فولادهای موردنیاز برای ورق زنگ‌نزن و ورق‌های دوفازی را در داخل کشور امکان‌پذیر کنیم و امیدواریم با وارد مدار شدن خط ‌نورد گرم شماره ۲، تولید انبوه این‌گونه ورق‌ها نیز آغاز شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود از تولید بسیاری از محصولات خاص و وارداتی دیگر در فولاد مبارکه طی ۳ سال آینده خبر داد.

ارسال نظر