«تعادل» گزارش مي‌دهد

گره اخبار و بورس

۱۴۰۲/۱۰/۱۷ - ۰۱:۲۲:۳۴
کد خبر: ۳۰۴۰۸۲
گره اخبار و بورس

دو هفته‌ گذشته براي بورس تهران خوب نبود و بازدهي هر دو هفته منفي بود و در نهايت طي معاملات روز اخير بورس شاخص‌هاي بازار حركتي معكوس داشتند و شاهد سرخ پوش شدن شاخص كل و سبزپوش شدن شاخص هم‌وزن بوديم.

دو هفته‌ گذشته براي بورس تهران خوب نبود و بازدهي هر دو هفته منفي بود و در نهايت طي معاملات روز اخير بورس شاخص‌هاي بازار حركتي معكوس داشتند و شاهد سرخ پوش شدن شاخص كل و سبزپوش شدن شاخص هم‌وزن بوديم.

به گفته برخي از كارشناسان يكي از دلايلي كه باعث شد شاخص كل روز اخير سرخ پوش شود. در اصل روز جمعه خبري منتشر شد مبني بر اينكه شوراي رقابت از قيمت‌گذاري خودرو كنار خواهد كشيد. انتشار اين خبر باعث شد كه ديروز نمادهاي خودرويي سبزپوش شوند. اما روز شنبه سخنگوي شوراي رقابت با اشاره به اينكه اختيارات شوراي رقابت قابل واگذاري نيست، و همچنان بازار خودرو انحصاري است، گفت: مسوول تنظيم بازار خودرو شوراي رقابت است و فقط تنظيم‌گر فني بازار خودرو وزارت صمت است و در حوزه اجرا اختيارات بيشتري پيدا كرده است.

بازار سهام اين روزها بيش از گذشته تحت تاثير اخبار مختلف است و اخبار ضد و نقيض بيش از گذشته روي بورس تاثير دارد و حتي مي‌تواند يك‌باره اين بازار را نزولي يا حتي صعودي كند. همانطور كه پيش از اين گفته شد هرگونه دخالت و تكذيب اخبار براي بورس مضر است و در ميان مدت شرايط را نزولي مي‌كند.

 

كاهش محسوس نرخ سود بين بانكي

نرخ سود بين بانكي در هفته منتهي به ۱۳ دي ماه با كاهش نسبت به هفته قبل از آن به ۲۳.۴۳ درصد رسيد. تازه‌ترين گزارش از تغييرات سود بين بانكي نشان مي‌دهد كه نرخ سود بين بانكي بعد از سه هفته متوالي افزايشي در پايان هفته گذشته كاهش يافته و به 23.43 درصد رسيده است. اين نرخ در هفته منتهي به 6 دي با افزايش نسبت به هفته قبل از آن 23.59 درصد و هفته منتهي به 29 آذرماه 23.55 درصد بود. بيشترين نرخ بهره امسال مربوط به 8 مهرماه است كه به نرخ 23.80 درصد رسيده بود. نرخ بهره بين‌بانكي در پايان هفته منتهي به 5 مهر ماه با ركوردشكني 10 سال به 23.80 درصد افزايش يافت.

روند صعودي نرخ بهره بين‌بانكي از بهمن ماه سال گذشته آغاز شده بود؛ از هفته منتهي به 30 آذرماه، نرخ سود بين‌بانكي وارد كانال 21درصدي شده و تا هفته منتهي به 19 بهمن ماه در همين كانال در نوسان بود ولي از 26 بهمن ماه اين نرخ ركورد جديدي در كانال 22درصدي به ثبت رساند و حالا اين نرخ در كانال 23درصدي در نوسان است.

نرخ سود بين بانكي در هفته منتهي به 22 آذرماه با افزايش جزئي نسبت به هفته قبل از آن به 23.44 درصد رسيده بود. اين نرخ در هفته منتهي به 15 آذرماه به 23.43 درصد و در هفته منتهي به 8 آذرماه با كاهش 6 صدم درصدي نسبت به هفته قبل از آن به 23.54 درصد رسيده بود.

ضمن اينكه اين نرخ در هفته منتهي به اول آذرماه با كاهش 3 صدم درصدي نسبت به هفته قبل از آن به 23.6 درصد و در هفته منتهي 24 آبان ماه با افزايش 7 صدم درصدي نسبت به هفته قبل از آن به 23.63 درصد رسيده بود. همچنين نرخ سود بين بانكي در هفته منتهي به 17 آبان ماه 23.56 درصد، هفته منتهي به 10 آبان 23.6 درصد، هفته منتهي به 3 آبان 23.71 درصد و هفته پاياني مهر ماه 23.71 درصد بود، اين نرخ در هفته منتهي به 19 مهرماه 23.76 درصد و هفته پيش از آن 23.75 درصد بوده است.

 

پيش‌بيني صندوق بين‌المللي پول

براي اقتصاد ايران در ۲۰۲۴

نظرسنجي اقتصادي كاركنان صندوق بين‌المللي پول معمولا دو بار در سال منتشر مي‌شود و تحليل‌هاي اقتصاددانان اين صندوق بين‌المللي از تحولات اقتصاد جهاني در كوتاه‌مدت و ميان‌مدت را ارايه مي‌كند. اين گزارش نماي كلي همچنين تجزيه و تحليل دقيق‌ از اقتصاد جهاني دارد و مسائل مربوط به كشورهاي صنعتي، كشورهاي در حال توسعه و اقتصادهاي در حال گذار به بازار را در نظر گرفته است.

بر اين اساس، صندوق‌ بين‌المللي پول ارزش توليد ناخالص داخلي ايران بر اساس قيمت‌هاي جاري را ۳۸۶.۲۲ ميليارد دلار پيش‌بيني كرده است. همچنين واردات كالا و خدمات را هشت درصد و صادرات را هفت درصد اعلام كرد. اين گزارش، نرخ تورم ايران براي سال جديد ميلادي ۳۲.۵ درصد و تراز حساب‌هاي جاري ۱۴.۱ ميليارد دلار همچنين نرخ بيكاري را ۹.۶ درصد مي‌داند. اين نهاد بين‌المللي توليد ناخالص داخلي ايران (GDP) در سال ۲۰۲۴ را به ميزان ۳.۰ درصد و قيمت‌هاي مصرف‌كننده را ۴۷.۰ درصد برآورد كرده است. بر اساس برآورد اين نهاد بين‌المللي، ارزش توليد ناخالص داخلي ايران در سال جديد ميلادي، بر اساس قيمت‌هاي جاري ۲۰ ميليارد دلار نسبت به سال ۲۰۲۳ افزايش خواهد يافت و از ۳۶۶ ميليارد دلار به رقم ۳۸۶ ميليارد دلار خواهد رسيد.

بازار از دريچه معاملات

طي معاملات اولين روز كاري هفته يعني شنبه 16 دي ماه، شاخص كل بورس تهران هزار و 532 واحد نسبت به روز كاري گذشته پايين‌تر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 153 هزار و 701 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با افزايش 316 واحدي در رقم 757 هزار و 75 واحدي ايستاد.

شاخص كل فرابورس با افت 12 واحدي به رقم 26 هزار و 181 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با افزايش 215 واحد به سطح 139 هزار و 471 واحد رسيد.

روز شنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار براي پنجمين روز منفي شد و 229 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد كه نسبت به روز چهارشنبه 80 درصد افزايش يافته است. نماد وآتوس بيشترين خروج پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 37 ميليارد تومان بود. پس از وآتوس، نمادهاي شگستر، فولاد، شستا و نوري بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي نخريس، خودرو، غشان، كرماشا و خكرمان تعلق داشت.

طي روز مذكور اخابر، ميدكو و همراه نمادهاي قرمز پوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در افت شاخص كل بورس داشتند. در سوي ديگر اغلب نمادهاي خودرويي بازار سبزپوش بودند و نمادهاي خودرو، فولاد و خساپا از نمادهاي سبز بودند كه اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي بپاس، وسپهر و تجلي بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهاي غصينو، سرچشمه و دماوند بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص كل فرابورس داشتند. در بين نمادهاي پرتراكنش بورس روز اخير نماد داتام بيشترين تراكنش را داشت و خودرو و خگستر در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز نخريس، نطرين و فصبا بيشترين تراكنش را داشتند.

در روز شنبه ارزش معاملات كل بازار سهام به 14 هزار و 90 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 6 هزار و 243 ميليارد تومان بود كه 44 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز شامل مي‌شود. ارزش معاملات خرد نيز با افزايش 2 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 4 هزار و 659 ميليارد تومان رسيد.

در معاملات روز گذشته نماد خودرو بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 143 ميليارد تومان بود. پس از خودرو، خگستر بيشترين ارزش معاملات را داشت و شگستر رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد خساپا و نطرين در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند.

در حجم معاملات نيز سهام شگستر با تعداد 522 ميليون و 90 هزار و 30 سهم در صدر قرار گرفته است. خودرو در رتبه دوم بيشترين حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خساپا تعلق داشت. دو نماد شستا و خگستر نيز در رتبه‌هاي بعدي بيشترين حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات شنبه، 68 نماد صف خريد داشتند و 45 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند.

مجموع ارزش صف‌هاي خريد با رشد 13 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 381 ميليارد تومان افزايش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با افزايش 3 درصدي به 229 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر