رونق حمل‌ونقل بين‌المللي با ورود واگن‌هاي ايراني به تركيه

۱۴۰۲/۱۰/۱۶ - ۰۱:۱۴:۳۶
کد خبر: ۳۰۴۰۱۱

مديركل راه‌آهن آذربايجان گفت: با تحقق پروژه ورود واگن‌هاي ايراني به تركيه ضمن ايجاد رونق در موضوع حمل و نقل بين‌المللي، آورده خوبي نيز به لحاظ تعرفه حمل‌ونقلي براي صاحبان بار فراهم مي‌شود. به گزارش مهر، محمدرضا قرباني، مديركل راه‌آهن آذربايجان در آستانه سفر رييس‌جمهور به تركيه، به صحبت اخير خود با علي‌كارابي مديركل راه‌آهن مالاتيا تركيه اشاره كرد و گفت: به دليل پايين آمدن سطح آب درياچه و به واسطه آن، عدم شيب‌بندي موجود در اسكله وان، واگن‌هاي ايراني امكان ورود به فري بوت (كشتي حمل واگن) درياچه وان را نداشتند.

مديركل راه‌آهن آذربايجان گفت: با تحقق پروژه ورود واگن‌هاي ايراني به تركيه ضمن ايجاد رونق در موضوع حمل و نقل بين‌المللي، آورده خوبي نيز به لحاظ تعرفه حمل‌ونقلي براي صاحبان بار فراهم مي‌شود. به گزارش مهر، محمدرضا قرباني، مديركل راه‌آهن آذربايجان در آستانه سفر رييس‌جمهور به تركيه، به صحبت اخير خود با علي‌كارابي مديركل راه‌آهن مالاتيا تركيه اشاره كرد و گفت: به دليل پايين آمدن سطح آب درياچه و به واسطه آن، عدم شيب‌بندي موجود در اسكله وان، واگن‌هاي ايراني امكان ورود به فري بوت (كشتي حمل واگن) درياچه وان را نداشتند. مديركل راه‌آهن آذربايجان ادامه داد: با اقدامات صورت گرفته و شيب‌بندي مناسبي كه در اين منطقه انجام شد، طرف تركيه‌اي در حال آماده كردن اسكله درياچه وان است كه در اين صورت با شرط منفك نشدن واگن‌ها از همديگر، امكان قرارگيري واگن‌هاي ايراني بر روي فري بوت (كشتي حمل واگن) ميسر مي‌شود. همچنين قرار شده كه طرف تركيه‌اي موعد افتتاحيه اين پروژه را اعلام كند و سپس ما نيز به شركت‌هاي ايراني صاحب واگن اطلاع مي‌دهيم كه مي‌توانند كالاهاي صادراتي خود را با واگن‌هاي ايراني حمل كنند. قرباني در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود تاكيد كرد: در صورت تحقق كامل اين طرح، واگن‌هاي ايراني در داخل كشور بارگيري و به سمت راه‌آهن رازي حركت كرده و بعد به مقصد ايستگاه راه‌آهن كاپيكو تركيه و در ادامه نيز توسط راه‌آهن تركيه به ايستگاه راه‌آهن وان اعزام و سپس بعد از قرار گرفتن روي فري بوت (كتي حمل واگن)، واگن‌ها به شهر تاتوان تركيه منتقل و در نهايت به مقاصد خود حمل مي‌شوند. او بيان كرد: اين پروژه ضمن ايجاد رونق در موضوع حمل و نقل بين‌المللي، آورده خوبي نيز به لحاظ تعرفه حمل‌ونقلي براي صاحبان بار دارد. بارهاي صادراتي نيز با هزينه كمتري صادر مي‌شوند و اگر شركت‌ها با همان واگن‌ها بخواهند واردات انجام دهند به تبع آن هزينه واردات نيز پايين مي‌آيد. در تحولي ديگر، وزير راه و شهرسازي در ديدار با وزير حمل و نقل و زير ساخت تركيه به بررسي برخي از مشكلات حمل و نقل جاده‌اي ميان دو كشور پرداخت و آمادگي ايران براي توسعه همكاري در حوزه‌هاي جاده‌اي، ريلي، هوايي و دريايي و امضاي سند جامع حمل و نقل با تركيه را اعلام كرد. به گزارش فارس، مهرداد بذرپاش، وزير راه و شهرسازي در ديدار با همتاي خود، عبدالقادر اورال اوغلو، وزير حمل و نقل و زير ساخت تركيه به بررسي برخي از مسائل و مشكلات تردد و حمل و نقل جاده‌اي ميان دو كشور پرداخت و آمادگي ايران براي توسعه همكاري در حوزه‌هاي جاده‌اي، ريلي‌، هوايي و بندري و دريايي و امضاي يك سند جامع حمل و نقل بين ايران و تركيه را ابراز داشت. در ادامه اين نشست دو طرف ضمن برررسي زمينه‌هاي توسعه همكاري حمل و نقل، راه‌هاي افزايش حجم ترانزيت جاده‌اي و ريلي را در دستور كار قرار دادند.

ارسال نظر