انتقاد از پيش‌بيني اشتباه سازمان هواشناسي

۱۴۰۲/۱۰/۱۴ - ۰۱:۲۶:۳۴
کد خبر: ۳۰۳۹۳۷

كارشناس هواشناسي با بيان اينكه سازمان هواشناسي اطلاعات كشورهاي ديگر را به خورد دولت و ملت مي‌دهند، راهكارهايي را براي كاهش پيش‌بيني‌هاي اشتباه سازمان هواشناسي ارايه كرد.

كارشناس هواشناسي با بيان اينكه سازمان هواشناسي اطلاعات كشورهاي ديگر را به خورد دولت و ملت مي‌دهند، راهكارهايي را براي كاهش پيش‌بيني‌هاي اشتباه سازمان هواشناسي ارايه كرد.
به گزارش تسنيم، پيش‌بيني‌هاي اشتباه سازمان هواشناسي از بارش‌هاي پاييز امسال باعث شده است سطح اعتماد به اين سازمان تخصصي بين افكار عمومي كاهش يابد. چند سالي است كه مردم پس از اظهارات برخي كارشناسان اين سازمان به‌خصوص در راديو و تلويزيون در خصوص پيش‌بيني آب‌وهوا كشور بلافاصله مي‌گويند: منتظر بروز اتفاقات به‌عكس باشيم!
اواخر آذرماه امسال سحر تاجبخش مسلمان در نشست خبري با اشاره به اينكه پيش‌بيني‌ها با استفاده از شواهد و مدل‌هاي عددي اعلام مي‌شود، گفته بود: پيش‌بيني، پيش‌گويي نيست و اطلاعاتي است كه به‌روش معادلات رياضي حل مي‌شود. از خرداد تا شهريور ماه امسال تمام مدل‌ها حاكي از افزايش بارش در كل كشور به‌خصوص غرب كشور بود و تا شهريور اين مدل‌ها حفظ شد.
وي افزود: تا مهرماه هم روند افزايش بارش را داشتيم اما در آبان و آذر پيش‌بيني بارش‌ها اتفاق نيفتاد. طي دهه‌هاي اخير پيش‌بيني كوتاه‌مدت و بلندمدت بر اساس احتمالات است، الگوها بارش‌هاي بالاتر از نرمال نشان مي‌داد كه آن را اعلام كرديم.
در همين رابطه حسين اردكاني كارشناس هواشناسي به تسنيم مي‌گويد: سازمان هواشناسي مدل بومي‌اي كه بر مبناي آن پيش‌بيني‌ها را انجام دهند ندارند و از چند مدل خارجي استفاده مي‌كنند. آنها از مدل‌هاي هواشناسي كشورهاي ديگر «يك چيزي را درمي‌آورند و آن را به خورد دولت و ملت مي‌دهند.»
وي با تأكيد بر اينكه بايد مدل بومي هواشناسي داشته باشيم، تصريح كرد: براي اين كار بايد مدير داشته باشيم، الآن در بخش هواشناسي ما فقدان مدير داريم نه اجرايي نه تحقيقاتي، به عنوان مثال رييس يك پژوهشگاه مرتبط با هواشناسي در پست مديريتي كه كار مي‌كند، تخصص ندارد. وي فقط يك تخصص ماهواره دارد كه توانسته است با آن رييس يك پژوهشگاه شود.
وي با بيان اينكه با اين وضعيت 20 سال ديگر هم به الگوي بومي پيش‌بيني هواشناسي نمي‌رسيم اظهار كرد: براي پيش‌بيني درست اولين كاري كه بايد انجام دهيم اينكه متخصص‌هايي پيدا شوند كه اقليم منطقه را مدل بدهند. تمام اطلاعات 30ساله منطقه است و اولين قدم اين است كه مدل بدهيد، سپس در بازه‌هاي زماني كه داريم پيش‌بيني‌هاي يك‌ماهه يا سه‌ماهه، پيش‌بيني‌هاي فصلي و... انجام شود.
پدر علم هواشناسي ايران با يادآوري اينكه 12 دورپيوند داريم و بايد بدانيم كدام دورپيوندها در كدام ماه روي ايران اثرگذار است، افزود: فكر مي‌كنم اگر ما واقعاً بخواهيم به اين كارها برسيم حداقل 5 سال طول مي‌كشد، مدل اختصاصي ايراني و يك مدل ملي خواهيم داشت ولي بعد از آن مدل هواشناسي بايد كاليبره شود اپديت شود و ضرايب تغيير كند و علت خطاها شناسايي شود.

ارسال نظر