«تعادل» گزارش مي‌دهد

چهره قرمز بورس

۱۴۰۲/۱۰/۱۴ - ۰۱:۰۹:۵۶
کد خبر: ۳۰۳۹۲۶
چهره قرمز بورس

دومين هفته زمستان نيز به پايان رسيد و بازار در اين هفته رفتار قابل توجهي نداشت و شاهد زيان پي در پي سهامداران بوديم. بازار سرمايه تحت تاثير اخبار و تغيير فصل سرخ پوش شد و اين رنگ سرخ خروج نقدينگي از چرخه معاملات و صندوق‌هاي درآمد ثابت را در پي داشت.

دومين هفته زمستان نيز به پايان رسيد و بازار در اين هفته رفتار قابل توجهي نداشت و شاهد زيان پي در پي سهامداران بوديم. بازار سرمايه تحت تاثير اخبار و تغيير فصل سرخ پوش شد و اين رنگ سرخ خروج نقدينگي از چرخه معاملات و صندوق‌هاي درآمد ثابت را در پي داشت.

در حال حاضر شرايط مناسبي در بازار سهام وجود دارد وتكيه به اين اخبار مي‌تواند شرايط را تغيير دهد. كارشناسان عقيده دارند كه با توجه انتشار گزارشات 9 ماهه اغلب شركت‌ها، انتظار تعديل نسبت قيمت به سود را داريم؛ چراكه شركت‌ها سه ماهه خوبي را مي‌توانند تجربه نمايند و بسياري از صنايع گزارشات جذابي را نيز ارايه كنند كه نهايتاً باعث شود شرايط مثبتي را در بسياري از صنايع بازار داشته باشيم.

همچنين بسياري از سهام در محدوده مناسبي قرار دارند منتها چاشني نقدينگي است كه مي‌تواند بازار را بالا و پايين كند و به آن رونق بخشد، بايد در محدوده‌هاي حمايتي اين نقدينگي به سمت بازار سوق داده شود تا بتوان حداقل شرايط بهتري را نسبت به بازارهاي موازي در چند ماه آينده تجربه نماييم. البته با توجه به شرايط بازار و پيش بيني اغلب كارشناسان به نظر مي‌رسد كه هفته‌هاي آينده شرايط بورس كمي ترميم يابد و بورس روزهاي خوش‌تري را تجربه نمايد. اما تمامي اين موارد بستگي به عدم دخالت و ثابت دارد كه اگر اين روند ادامه‌دار باشد آينده بورس نيز روشن است.

 

قيمت نفت ثبات يافت

بهاي معاملات نفت برنت با يك سنت معادل ۰.۰۱ درصد كاهش، به ۷۵ دلار و ۸۸ سنت در هر بشكه رسيد. بهاي معاملات وست تگزاس اينترمديت امريكا با چهار سنت معادل ۰.۰۶ درصد افزايش، به ۷۰ دلار و ۴۲ سنت در هر بشكه رسيد. قيمت‌ها روز گذشته با پايين رفتن انتظارات سرمايه‌گذاران درباره كاهش نرخ بهره در سال ۲۰۲۴، كاهش پيدا كردند. نرخ‌هاي بهره پايين‌تر، هزينه‌هاي استقراض مصرف‌كننده را كاهش داده و رشد اقتصادي و تقاضا براي نفت را تقويت مي‌كند. قيمت نفت اوايل هفته در پي حمله به كشتي‌ها در درياي سرخ، حدود ۲ دلار افزايش پيدا كرده بود. درگيري گسترده‌تر ممكن است باعث بسته شدن اين مسير براي حمل نفت و مختل شدن جريان تجارت شود. با اين حال، بازار در معاملات روز سه شنبه كه خوش‌بيني به كاهش نرخ بهره امريكا در آستانه انتشار جزييات نشست ماهانه بانك مركزي امريكا و آمار اشتغال، فروكش كرد، با كاهش قيمت بسته شد.

تحليلگران شركت آي‌ان‌جي در يادداشتي براي مشتريانشان نوشتند: بازارهاي انرژي نتوانستند از فشار گسترده‌اي كه روي دارايي‌هاي پرريسك وجود دارد، فرار كنند و بازارهاي سهام هم ضعيف‌تر شدند. كاهش قيمت نفت با وجود افزايش تنش‌ها در خاورميانه روي داد. در آستانه برنامه اوپك پلاس براي برگزاري نشست كميته نظارتي مشترك وزيران اوپك پلاس در فوريه، انتظارات براي عرضه فراوان در نيمه اول سال ۲۰۲۴، رشد قيمت نفت را محدود كرده است. سه منبع آگاه به رويترز گفتند: در خصوص تاريخ دقيق، هنوز تصميم‌گيري نشده است. به گفته تحليلگران آي‌ان‌جي، هر چند وضعيت ژئوپليتيكي، مايه نگراني بازار نفت است اما توازن نسبتا مطلوب نفت در نيمه اول سال ۲۰۲۴، به كاهش چنين نگراني‌هايي كمك خواهد كرد. با توجه به ميزان كاهش توليدي كه تاكنون صورت گرفته است، كاهش بيشتر توليد در طول سال ۲۰۲۴، براي اوپك پلاس دشوار خواهد بود زيرا كاهش اخير توليد بيشتر به صورت داوطلبانه بوده و ميان همه اعضاي اين گروه تقسيم نشده است. در آستانه انتشار گزارش ذخاير نفت و فرآورده‌هاي نفتي امريكا، تحليلگران در نظرسنجي رويترز پيش بيني كردند كه ميزان ذخاير نفت در هفته گذشته كاهش پيدا كرده اما ذخاير بنزين و سوخت‌هاي ديگر، افزايش داشته است.

 

بازار از دريچه معاملات

طي معاملات آخرين روز كاري هفته يعني چهارشنبه 13 دي ماه، شاخص كل بورس تهران 3 هزار و 482 واحد نسبت به روز كاري گذشته پايين‌تر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 155 هزار و 283 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با افزايش 799 واحدي در رقم 756 هزار و 745 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با افت 25 واحدي به رقم 26 هزار و 194 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با افزايش 537 واحد به سطح 139 هزار و 253 واحد رسيد.

روز چهارشنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار براي چهارمين روز منفي شد و 127 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد. در اين روز نماد شگستر بيشترين خروج پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 50 ميليارد تومان بود. پس از شگستر، نمادهاي هرمز، وسالت، فولاد، كوثر و فملي بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي نخريس، كتوكا، ثنوسا، ونيرو و ساينا تعلق داشت.

در روز معاملاتي اخير اخابر، فملي و شپنا نمادهاي قرمز پوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در افت شاخص كل بورس داشتند. در مقابل خودرو، ونيرو و ذوب از نمادهاي سبز بودند كه اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي بپاس، آريا و وسپهر بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهاي سرچشمه، بساما و ثپرديس بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص كل فرابورس داشتند. در بين نمادهاي پرتراكنش بورس نماد داتام بيشترين تراكنش را داشت و خودرو و خگستر در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز كمرجان، زماهان و حآفرين بيشترين تراكنش را داشتند.

روز چهارشنبه ارزش معاملات كل بازار سهام به 15 هزار و 969 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 8 هزار و 617 ميليارد تومان بود كه 54 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز شامل مي‌شود. ارزش معاملات خرد نيز با كاهش 5 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 4 هزار و 568 ميليارد تومان رسيد.

در معاملات اين روز نماد شگستر بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 135 ميليارد تومان بود. پس از شگستر، كمرجان بيشترين ارزش معاملات را داشت و ثپرديس رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد خودرو و خگستر در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند.

در حجم معاملات نيز سهام شگستر با تعداد 831 ميليون و 30 هزار و 224 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بيشترين حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خودرو تعلق داشت. دو نماد كرمان و خساپا نيز در رتبه‌هاي بعدي بيشترين حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات چهارشنبه، 61 نماد صف خريد داشتند و 48 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با افت 7 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 337 ميليارد تومان كاهش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با كاهش 19 درصدي به 222 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر