کاهش الگوی مصرف آب خانوارهای تهرانی همزمان با تنش آبی؛ نوبت‌بندی آب تهران در دستور کار است؟

۱۴۰۲/۱۰/۱۴ - ۰۸:۰۰:۰۲
کد خبر: ۳۰۳۹۲۴
کاهش الگوی مصرف آب خانوارهای تهرانی همزمان با تنش آبی؛ نوبت‌بندی آب تهران در دستور کار است؟

به دنبال بروز تنش آبی در تهران الگوی مصرف آب هر خانوار از ۱۴ مترمکعب در ماه به ۱۲ مترمکعب در ماه کاهش یافت. در همین حال مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفته بحث نوبت‌بندی آب در دستور کار نیست، اما تعدیل فشار در شبکه و مدیریت توزیع در دستور کار قرار دارد.

در حالی که الگوی مصرف آب هر خانوار تهرانی تا پیش از این، ۱۴ متر مکعب در ماه بود، این رقم در پی بروز تنش آبی در استان تهران با کاهش ۲۰۰۰ لیتری به‌میزان ۱۲ مترمکعب در ماه تعیین شد.

به گزارش تسنیم، به‌عبارتی هر خانوار تهرانی که حداکثر ۱۲ مترمکعب در ماه مصرف آب داشته باشد، مصارفی نرمال و بیش از این مقدار، پرمصرف تلقی می‌شود.

بر اساس تقسیم‌بندی جدید، خانوار‌هایی که تا الگوی ماهانه آب مصرف کنند «خوش‌مصرف»، آن دسته از مشترکان که بین ۱۲ تا ۲۴ مترمکعب یعنی تا دو برابر الگو مصرف کنند، «پرمصرف» و مشترکانی که بیش از دو برابر الگو مصرف کنند «بدمصرف» هستند.

طرح جدید برخورد با مشترکان پرمصرف و بدمصرف نیز که از هفته گذشته در تهران آغاز شده است، بر اساس تقسیم‌بندی جدید خواهد بود.

محسن اردکانی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در این خصوص گفت: مشترکان بدمصرف در مرحله اول این طرح با اخطار، در مرحله دوم با قطع موقت آب و در مرحله سوم با محدودیت بیشتر مواجه خواهند شد و با اداراتی که مصارف بیشتر از حد مجاز دارند با استناد به مصوبه شورای مدیریت بحران استانداری برخورد قاطع انجام می‌شود.

وی در تشریح وضعیت منابع آبی استان تهران پس از پاییز بی‌بارش امسال گفت: علی‌رغم پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، بارندگی‌های پاییز امسال ۵۵ درصد نسبت به میانگین نرمال کاهش داشته است و در چنین شرایطی برای تأمین آب استان تهران، مؤثرترین راه مدیریت تقاضا و مدیریت مصرف است.

مدیرعامل آبفای استان تهران ضمن دعوت شهروندان تهرانی به مشارکت در مدیریت مصرف آب، از شهروندان استان تهران درخواست کرد با کاهش ۱۰ درصدی مصارف خود و پرهیز از مصارف غیرضروری این شرکت را در تأمین پایدار آب استان تهران یاری کنند.

بحث نوبت‌بندی آب تهران در دستور کار نیست

در همین حال مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفته بحث نوبت‌بندی آب در دستور کار نیست، اما تعدیل فشار در شبکه و مدیریت توزیع در دستور کار شرکت آب و فاضلاب قرار دارد.

به گزارش تسنیم، محسن اردکانی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران اظهار داشت: میانگین بارندگی سالیانه که در استان تهران ۲۸۰ میلیمتر بوده در سال گذشته به ۱۹۰ میلیمتر رسیده است و میزان بارندگی در ۳ ماه پاییز نسبت به پاییز سال گذشته ۹ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: رقم بارندگی در تهران نسبت به میانگین بلند مدت٬ ۵۵ درصد کاهش داشته است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به اهمیت صرفه جویی در مصرف آب گفت: مصرف آب هر شهروند تهرانی ۲۵۰ لیتر در شبانه روز است در حالی که این رقم برای شهروندان شهر‌های پربارش با میانگین ۷۵۰ میلیمتر در سال٬ تقریبا ۱۶۰ لیتر در شبانه روز است که البته با صرفه جویی ۱۰ درصدی از سوی شهروندان تهرانی٬ می‌توانیم این کم آبی را به راحتی پشت سر بگذاریم.

وی ادامه داد: تلاش شرکت آب و فاضلاب٬ مدیریت مصرف آب است؛ در وضعیت نرمال سد‌ها باید ۷۵۰ میلیون متر مکعب ذخیره داشته باشند که این موضوع بارندگی ۲۸۰ میلیمتری در سال را می‌طلبد که در حال حاضر وجود ندارد.

اردکانی خاطرنشان کرد: سالی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب در شهر تهران توزیع می‌شود که با ۱۰ درصد کاهش مصرف هر شهروند تهرانی٬ ۱۲۰ میلیون متر مکعب صرفه جویی خواهد شد که این رقم معادل یک و نیم برابر سد لتیان تهران است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران خاطرنشان کرد: افزایش دمای امسال ارتباط مستقیم با مصرف آب دارد و در حال حاضر بارش باران هم در تهران ۵۵ درصد زیر حد نرمال بوده است.

وی افزود: با همه این اوصاف بحث نوبت بندی آب در دستور کار نیست، اما تعدیل فشار در شبکه و مدیریت توزیع در دستور کار شرکت آب و فاضلاب قرار دارد.

 

ارسال نظر