پارلمان شهري پايتخت به تهاتر ۷ ملك شهرداري با ورزشگاه تختي راي داد

چراغ سبزي به يك رويه غلط

۱۴۰۲/۱۰/۱۳ - ۰۰:۵۴:۴۳
کد خبر: ۳۰۳۸۶۵
چراغ سبزي به يك رويه غلط

در حالي كه شهرداري تهران 70 هزار ميليارد تومان از دولت مطالبه دارد اما براي اجراي طرح بزرگراه شهيد شوشتري به‌ناچار مجبور به خريد بخشي از زمين‌هاي در اختيار وزارت ورزش (ورزشگاه در حال ساخت تختي) به شيوه تهاتر است. اگر چه برخي از اعضاي شوراي شهر تهران انجام اين تهاتر را به دليل بدهي دولت به شهرداري «چراغ سبزي به يك رويه غلط» توصيف كردند اما در نهايت، شوراي شهر به تهاتر ۷ ملك شهرداري با ورزشگاه تختي راي مثبت دادند.

گروه راه و شهرسازي|

در حالي كه شهرداري تهران 70 هزار ميليارد تومان از دولت مطالبه دارد اما براي اجراي طرح بزرگراه شهيد شوشتري به‌ناچار مجبور به خريد بخشي از زمين‌هاي در اختيار وزارت ورزش (ورزشگاه در حال ساخت تختي) به شيوه تهاتر است. اگر چه برخي از اعضاي شوراي شهر تهران انجام اين تهاتر را به دليل بدهي دولت به شهرداري «چراغ سبزي به يك رويه غلط» توصيف كردند اما در نهايت، شوراي شهر به تهاتر ۷ ملك شهرداري با ورزشگاه تختي راي مثبت دادند.

به گزارش «تعادل»، ميزان بدهي دولت به سازمان‌ها، نهادها و شهرداري‌ها طي دهه‌ها و سال‌هاي اخير، اگر چه در مقاطعي تسويه شده و كاهش يافته است، اما همچنان مجموع آن رقم بسيار بزرگي به شمار مي‌رود. با وجود اين، قرار است بدهي‌هاي دولت به سازمان‌هاي عمومي غيردولتي از طريق «تهاتر» املاك و دارايي‌هاي دولت، تسويه شود. بنا بر اعلام مديرعامل سازمان تامين اجتماعي در شهريور ماه سال جاري، صرفا بدهي دولت به اين سازمان بالغ بر 400 هزار ميليارد تومان گزارش شده است. همچنين بنا بر اعلام وزارت اقتصاد در شهريور سال جاري، بدهي دولت به 12بانك بيش از 161 هزار ميليارد تومان است. ديروز نيز در صحن علني پارلمان شهري پايتخت اعلام شد كه حداقل مطالبات شهرداري تهران از دولت ۷۰ هزار ميليارد تومان است. مجموع اين سه مورد كه بخشي از بدهي‌هاي دولت به سازمان‌ها، نهادها و بانك‌ها به شمار مي‌روند، بيش از 630 هزار ميليارد تومان است. بي‌گمان، كسري چنين مبالغي اثر منفي در حكمروايي مطلوب بر سازمان‌ها و نهادهاي يادشده مي‌گذارد و امور جاري و آتي آنها را با مشكل مواجه مي‌كند. به‌طور مثال، در حالي كه بودجه سال جاري شهرداري تهران حدود 70 هزار ميليارد تومان است، مطالبه رقمي مشابه آن، به معني عقب ماندگي شديد اين نهاد شهري در اجراي پروژه‌هاي عمراني، توسعه حمل و نقل عمومي و ... است. فراموش نكنيم كه مطالبات سازمان‌ها از دولت در كوران جهش‌هاي تورمي سال‌هاي اخير نيز بخش قابل توجهي از قدرت خريد خود را از دست داده است. با وجود اين، معاون شهردار تهران از احتمال تسويه مطالبات شهرداري تهران از دولت تا سال آينده خبر داده است.

ديروز در دويست و پنجمين جلسه دوره ششم شوراي اسلامي شهر تهران لايحه شهرداري در خصوص مجوز واگذاري و تهاتر هفت فقره ملك متعلق به شهرداري تهران با ملك موسوم به ورزشگاه تختي متعلق به وزارت ورزش و جوانان بررسي شد.

محمد آخوندي، رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران در دويست و پنجمين جلسه دوره ششم شورا در جريان بررسي لايحه شهرداري تهران در خصوص مجوز واگذاري و تهاتر هفت فقره ملك متعلق به شهرداري تهران با ملك موسوم به ورزشگاه تختي متعلق به وزارت ورزش و جوانان گفت: اين موضوع در چند سال اخير مورد بحث بود و دو بار به مرحله انعقاد تفاهم نامه رسيد، اما نهايي نشد. وي افزود: در اين دوره از مديريت شهري، با توجه به نياز شهرداري براي ساخت آزادراه شهيد شوشتري و تكميل خط هفت مترو، مديريت شهري تهران ۳۴ هكتار از ورزشگاه تختي را تحويل خواهد گرفت و با توجه به اينكه كارشناس رسمي دادگستري ارزش اين زمين را 3 هزار و ۱۰۰ ميليارد تومان برآورد كرده است، 3 فقره ملك به وزارت ورزش و جوانان تحويل داده خواهد شد.

آخوندي با بيان اينكه اين تهاتر در چند دوره دنبال شد تا به دليل اهميت طرح آزادراه شهيد شوشتري و تكميل خط هفت مترو انجام شود كه در اين دوره به نتيجه رسيد، خاطرنشان كرد: براي رفع برخي دغدغه‌ها جلساتي برگزار شد و نكات مختلفي مورد بررسي قرار گرفت؛ ۱۶ سال است كه اين تهاتر به نتيجه نرسيده است، لذا بررسي‌هاي لازم براي آن انجام شد.

مهدي چمران، رييس شوراي اسلامي شهر تهران نيز در جريان بررسي اين لايحه گفت: بايد بخشي از ورزشگاه تختي براي اجراي طرح آزادراه شهيد شوشتري خريداري مي‌شد تا پروژه اجرايي شود و اميدواريم امور به خوبي مورد پيگيري قرار بگيرد تا بزرگراه راه‌اندازي شود و به بهره‌برداري برسد.

 

مخالفت با تهاتر؛ ريل‌گذاري غلط

ناصر اماني، عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران با لايحه تهاتر هفت ملك شهرداري تهران با ورزشگاه تختي مخالفت كرد و گفت: مخالفت بنده از جهت اقدام شهرداري براي توسعه حمل‌ونقل عمومي و پايانه متروي خط هفت نيست، بلكه مخالفت من با بنا گذاشتن يك سنگ اشتباه در اين دوره از مديريت شهري از طرف دولت است. ما اصرار داريم كه وظيفه توسعه حمل‌ونقل برعهده دولت است و شهرداري وظيفه نگهداشت آن را برعهده دارد.

عضو شوراي اسلامي شهر تهران ادامه داد: پروژه شهيد شوشتري بار ترافيك را در جنوب شرق كاهش خواهد داد و آلودگي هوا نيز كاسته خواهد شد؛ پرسش بنده اين است كه دولت در اين پروژه مي‌خواهد چه نقشي ايفا كند؟ دولت بايد به شهرداري تهران كمك كند و در قبال يك قطعه زمين بلامصرف بدون تجهيزات، چرا مي‌خواهد هفت ورزشگاهي كه مردم از آن استفاده مي‌كنند را از شهرداري بگيرد؟

عضو كميسيون برنامه و بودجه شورا با بيان اينكه قرار بود ۲۱ وظيفه تصدي‌گري دولت به شهرداري سپرده شود، تصريح كرد: اين تهاتر، يك اقدام برعكس است و بايد وظيفه توسعه ورزش همگاني را مجددا به دولت واگذار كنيم؟ اگر قرار است چنين باشد، چرا از مديريت واحد شهري سخن مي‌گوييم؟ شهرداري مجبور شده است اين اقدام را انجام دهد، چون دولت حاضر نبوده اين زمين را به شهرداري بدهد.

وي خاطرنشان كرد: اگر اين طرح تصويب شود، يعني بايد دو حرف خود را پس بگيريم؛ يكي اينكه وظيفه واگذاري تصدي‌گري از دولت به شهرداري را پس مي‌دهيم و از طرفي نبايد از دولت مطالبه كنيم كه سهم خود را در توسعه حمل‌ونقل عمومي بپردازد. نظر من اين است كه تهاتر بايد از مسيري ديگر دنبال شود.

سيد جعفر تشكري هاشمي، رييس كميسيون عمران و حمل‌ونقل شورا نيز با تاكيد بر اينكه ورزشگاه تختي بايد براي راه‌اندازي ايستگاه در مسير خط هفت و ايجاد بزرگراه شهيد شوشتري از دولت تحويل گرفته شود، گفت: دولت مكلف به تسويه بدهي خود با نهادهاي عمومي غيردولتي شده است و در بودجه سالانه بايد رقمي پيش‌بيني مي‌شد و مطالبات از اين مسير مورد تهاتر قرار مي‌گرفت و اين وظيفه در قانون رفع موانع توليد رقابت‌پذير از سوي مجلس برعهده دولت گذاشته است.

وي اضافه كرد: دولت وظيفه دارد بدهي‌هاي خود را به نهادها و شهرداري‌ها كه تا پايان سال ۱۴۰۱ راه‌اندازي شده‌اند تا مبلغ ۵۰ هزار ميليارد ريال در يكي از رديف‌هاي درآمدي تسويه كند.

 

تكليف دولت در ساخت مترو

تشكري هاشمي با بيان اينكه دولت مكلف شده است كه در ساخت مترو تا ۵۰ درصد از هزينه‌ها را متقبل شود، گفت: هر كيلومتر مترو از يك هزار و ۵۰۰ تا دو هزار ميليارد تومان هزينه دارد و ۶۰ تا ۸۰ هزار ميليارد تومان براي اجراي يك خط نياز است. اين درست نيست كه دولت هيچ تعهدي براي بازپرداخت بدهي‌هاي خود نداشته باشد. رييس كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي اسلامي شهر تهران تاكيد كرد: انجام اين كار ضروري است و بايد املاك به تملك شهرداري تهران در بيايد. حضور شهردار تهران در جلسه هيات وزيران براي رايزني موضوعاتي از اين قبيل است. در اين جلسه نيز بايد تحويل‌دهنده و تحويل‌گيرنده دارايي‌ها حضور پيدا مي‌كردند و انتظار مي‌رفت معاونين مربوطه در صحن شورا حاضر مي‌شدند.

 

علت طلب شهرداري از دولت

مهدي چمران رييس شوراي اسلامي شهر تهران نيز در ادامه جلسه ديروز با بيان اينكه همكاري دولت با شهرداري در دوره‌هاي قبل وجود نداشت، گفت: قبل از ارايه بودجه به مجلس، ما به دولت نامه ارسال كرديم كه بدهي دولت به شهرداري‌ها پيش‌بيني شود تا مجلس آن را به تصويب برساند، اما متاسفانه رقمي براي تهران و ديگر شهرها پيش‌بيني نكردند. ما براي بليت مترو و اتوبوس و بافت فرسوده از دولت طلبكاريم.

وي افزود: ما در جلسه با شهردار تهران بارها مطرح كرديم كه بدهي دولت به شهرداري را پيگيري كند و در مواردي حتي با گلايه اين درخواست را داشتيم. بنده در مواردي با رييس‌جمهور نيز موضوع را مطرح كردم، اما وقتي هنوز اقدامي انجام نشده است، نمي‌توان كار را متوقف كرد.

 

چراغ سبزي به يك رويه غلط

در ادامه اين جلسه، ناصر اماني با بيان اينكه ما يك سال ديگر هستيم تا ببينيم ورزشگاه‌هايي كه شهرداري به وزارت ورزش تحويل مي‌دهد، چه وضعيتي را خواهد داشت، گفت: حداقل مطالبات شهرداري تهران از دولت ۷۰ هزار ميليارد تومان است و بنده مي‌گويم از اين محل تهاتر صورت بگيرد. چرا بايد يك زمين لم‌يزرع را وزارت ورزش و جوانان بگيريم و هفت ورزشگاه را به دولت تحويل دهيم؟ ما مي‌توانيم اين ورزشگاه‌ها را حتي اگر تعطيل هستند، احيا كنيم و در اختيار مردم قرار دهيم.

وي افزود: براي اولين‌بار در تاريخ شوراي شهر، هفت ورزشگاه را به دولت مي‌دهيم؛ در قبال مطالباتي كه شهرداري از دولت دارد. اين مصوبه چراغ سبزي به يك رويه غلط است. براساس اين گزارش، در نهايت اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران پس از بيان موافقت‌ها و مخالفت‌هاي خود با حداكثر آرا با لايحه شهرداري در خصوص مجوز واگذاري و تهاتر هفت فقره ملك متعلق به شهرداري تهران با ورزشگاه تختي موافقت كردند.

 

احتمال تسويه مطالبات تا سال آينده

با بيان اينكه دو ورزشگاه از هفت مجموعه در حال تهاتر پيش از اين در اختيار باشگاه‌هاي استقلال و پرسپوليس بود، اعلام كرد: از رقم سه هزار و ۱۰۰ ميليارد تومان ارزش اين هفت مجموعه، دو هزار ميليارد تومان به اين دو ورزشگاه اختصاص دارد.

لطف‌الله فروزنده معاون مالي و اقتصاد شهري شهرداري تهران نيز در دويست و پنجمين جلسه شوراي اسلامي شهر با بيان اينكه در سال قبل، چهار هزار ميليارد تومان را بر اساس اسناد موجود از محل مطالبات دولت در قالب مطالبات دستگاه‌هاي اجرايي و محل يارانه‌هاي بليت مترو و اتوبوس با پيگيري‌هاي شهردار تهران و بنده محقق شد، گفت: تنها ما از دولت مطالبه نداريم و ساير دستگاه‌ها نيز طلبكار هستند. ما از مجلس در سال جاري و سال آينده مصوبه گرفته و خواهيم گرفت تا مطالبات تسويه شود. فروزنده تاكيد كرد: دستگاه‌هاي اجرايي مقاومت داشتند و ما در ماده ۷۷ موضوعات را پيگيري و مصوب كرديم كه بايد از مسير سازمان برنامه و بودجه پيگيري مي‌شد كه اين پيگيري‌ها در حال انجام است.

وي با بيان اينكه رييس شورا نامه ارسال كرده است تا مطالبات زنده شود و ما نيز تمام توان خود را به كار خواهيم گرفت، گفت: شهرداري تهران به دنبال اين بود كه مشكل آزادراه شهيد شوشتري و كاهش ترافيك ناشي از آن حل شود. ما چوب حراج به املاك و اموال شهرداري نزده‌ايم، بلكه ما براي منافع شهرداري موارد مختلف را دنبال و مشكلات را با همكاري با ۱۱ دستگاه برطرف كرديم.

ارسال نظر