پاسخ سازمان برنامه به گزارش ماه گذشته تعادل

نرخ تورم سالانه و نقطه به نقطه روند نزولي دارد و اين روند تا انتهاي سال استمرار مي‌يابد

۱۴۰۲/۱۰/۱۰ - ۰۱:۳۱:۵۲
کد خبر: ۳۰۳۶۴۴

سازمان برنامه و بودجه پس از يك ماه از انتشار گزارش اقتصادي در روزنامه تعادل جوابيه‌اي را با يك ماه تاخير به دفتر روزنامه ارسال كرده است كه در زير مي‌خوانيد.

سازمان برنامه و بودجه پس از يك ماه از انتشار گزارش اقتصادي در روزنامه تعادل جوابيه‌اي را با يك ماه تاخير به دفتر روزنامه ارسال كرده است كه در زير مي‌خوانيد.
برادر ارجمند، جناب آقاي طهماسبي
مديرمسوول محترم روزنامه تعادل
با سلام و احترام؛ 
گزارشي با عنوان «تلاش بي‌سرانجام براي كاهش تورم!» مورخ 6/9/1402 در آن روزنامه منتشر شده؛ مقتضي است بر اساس ماده 23 قانون مطبوعات و به‌منظور رفع ابهام و روشن‌شدن افكار عمومي، دستور فرماييد اين پاسخ در همان صفحه با همان فونت و اندازه و با تيتر ذيل دراسرع‌وقت در آن روزنامه منتشر شود. 
نرخ تورم سالانه و نقطه به نقطه روند نزولي دارد و اين روند تا انتهاي سال استمرار مي‌يابد. ضمن قدرداني از طرح ديدگاه‌هاي آن رسانه درباره مسائل اقتصادي كشور، توضيحات زير درخصوص وضعيت تورم در سال 1402 به آگاهي مي‌رسد: 
   تورم ماهانه آبان ماه 1402 به 2.2 درصد رسيده كه نسبت به ماه قبل 0.1 واحد درصد كاهش يافته است. 
   تورم نقطه به نقطه آبان 1402به 2/39 درصد رسيده كه نسبت به ماه قبل تغييري نداشته است.
   تورم سالانه آبان ماه به 9/44درصد رسيده كه 6/. واحد درصد نسبت به ماه قبل كاهش يافته است.
   گروه مسكن، آب، برق، گاز و ساير سوخت‌ها با سهم 60.3 درصد از رشد شاخص كل قيمت در آبان ماه، بيشترين تأثير را در تورم ماهانه داشته است. اين گروه 4.0 درصد در آبان ماه رشد قيمت داشته كه 3/. واحد درصد كمتر از ماه گذشته بوده است. لازم به ذكر است در اين ماه گروه فرعي آب، برق و سوخت نيز كه در ماه قبل از آن رشد قيمت 4.6 درصد را داشت در آبان نيز رشد كاهشي را تجربه كرده و به 1/2درصد رسيده است كه بيشتر به قيمت «آب و فاضلاب» مربوط مي‌شود.

   طبق پيش‌بيني‌ها نرخ تورم سالانه در اسفند ماه 1402طي روند نزولي، به حدود 41 درصد يعني حدود 4 واحد درصد كمتر نسبت به آبان و نرخ تورم نقطه به نقطه به محدوده بين 31.1 تا 33.7 درصد يعني 6 واحد درصد كمتر نسبت به آبان مي‌رسد. در مجموع نرخ تورم سالانه و نقطه به نقطه در سال جاري روند نزولي را طي كرده و پيش‌بيني كارشناسان حکایت از آن دارد كه اين روند تا انتهاي سال ادامه خواهد داشت. 
   بانك مركزي با اعمال سياست‌هاي كنترل ترازنامه و اجراي سياست محدود كردن استفاده از اعتبارات بانك مركزي در قالب تنخواه گردان خزانه، ضريب فزاينده پولي را كاهش داده و نقدينگي را كنترل نموده است. دولت همچنين در بودجه سال 1403 در نظر دارد ساير عوامل موثر بر تورم، نظير تنگناهاي سمت عرضه از جمله بالا رفتن نرخ ارز و انتظارات تورمي نسبت به آينده را به صورت پايدار تحت كنترل خود درآورد.
مركز روابط‌عمومي و امور بين‌الملل

ارسال نظر