پنج واحد فعال براي تكميل زنجيره توليد در «اخشان»

۱۴۰۲/۱۰/۱۰ - ۰۰:۵۹:۵۲
کد خبر: ۳۰۳۶۲۸

اولين نشست خبري ويژه عرضه اوليه سهام شركت «اخشان خراسان» فرابورس برگزار شد. مديرعامل اين مجموعه در جمع خبرنگاران به معرفي پنج زيرمجموعه اخشان پرداخت و آخرين وضعيت مالي اين شركت را تشريح كرد. در ابتداي اين نشست محمدرضا بيرجندي مديرعامل شركت اخشان خراسان با اشاره به اينكه اين مجموعه از شركت‌هاي گروه صنعتي تبرك و پنجمين شركت اين گروه است كه وارد بازار سرمايه مي‌شود، گفت: گروه تبرك به عنوان هلدينگ اصلي نيز در سال ۱۳۹۵ وارد فرابورس شد.

اولين نشست خبري ويژه عرضه اوليه سهام شركت «اخشان خراسان» فرابورس برگزار شد. مديرعامل اين مجموعه در جمع خبرنگاران به معرفي پنج زيرمجموعه اخشان پرداخت و آخرين وضعيت مالي اين شركت را تشريح كرد. در ابتداي اين نشست محمدرضا بيرجندي مديرعامل شركت اخشان خراسان با اشاره به اينكه اين مجموعه از شركت‌هاي گروه صنعتي تبرك و پنجمين شركت اين گروه است كه وارد بازار سرمايه مي‌شود، گفت: گروه تبرك به عنوان هلدينگ اصلي نيز در سال ۱۳۹۵ وارد فرابورس شد. به گفته وي، فعاليت اخشان خراسان شامل كشاورزي، دامپروري و صنعت غذا است و با توجه به مخاطرات تك محصولي بودن، زنجيره‌اي از توليد تا سفره مصرف‌كنندگان در اين مجموعه برنامه‌ريزي شد. وي با اشاره به تكميل زنجيره توليد در مجموعه اخشان افزود: براي تحقق اين هدف، واحدهاي توليدي مختلف شامل مزارع، واحدهاي دامپروري و صنايع تبديلي در بخش آردسازي و توليد انواع محصولات آردي و كارخانه فرآورده‌هاي لبني، احداث، راه‌اندازي و فعال‌سازي شدند.
مديرعامل اخشان خراسان در ادامه به معرفي واحدهاي زيرمجموعه پرداخت و گفت: واحد‌هاي اصلي شركت اخشان خراسان شامل واحد كشاورزي و دامپروري آبروان سرخس، واحد توليد آرد، واحد نگهداري غلات، گاوداري شيري صنعتي، مرغداري گوشتي و شركت پادراتوس (واحد لبني) هستند.
بيرجندي در ادامه افزود: اولين زيرمجموعه‌ اخشان، مجتمع كشاورزي و دامپروري آبروان است كه كاهش قيمت تمام شده محصولات توليدي را به دنبال داشته است. وي با اشاره به اينكه آبروان در آينده‌اي نه چندان دور تبديل به مجتمع كشاورزي و دامپروري نمونه خواهد شد، گفت: اين مجموعه 5 حلقه چاه عميق دارد و 141 ليتر در ثانيه بهره‌برداري آب از طريق اين چاه‌ها انجام مي‌شود. مديرعامل اخشان خراسان در ادامه تصريح كرد: همچنين براي تكميل زنجيره توليدي در مزرعه يك واحد گوسفندداري مكانيزه به ظرفيت
 2 هزار رأس تعريف شده است.
وي واحد دوم را كارخانه آرد اخشان و انبار نگهداري غلات اعلام كرد و افزود: اين مجموعه در بين 384 كارخانه آرد كشور، يكي از بزرگ‌ترين كارخانجات آرد سراسر كشور است كه با استفاده از بهترين ماشين‌آلات آلماني و سويیسي تجهيز شده و سالانه 210 هزار تن ظرفيت توليد آن است كه در دو خط توليد امكان توليد آرد دارد. بيرجندي هدف اصلي اين كارخانه را ضمن تامين نياز داخل، صادرات محصولات دانست و افزود: علاوه بر اين مجموعه آزمايشگاه‌هاي تخصصي در جوار اين كارخانه فعال هستند.
بيرجندي مديرعامل اخشان خراسان در ادامه معرفي واحدهاي شركت اخشان در خصوص سومين واحد اين مجموعه، گفت: واحد سوم شركت فرآورده‌هاي لبني پادراتوس است كه با هدف تكميل زنجيره توليد شير در سال 1399 خريداري شد. وي با اشاره به اينكه پادراتوس يكي از برندهاي شناخته شده استان بوده و ظرفيت جذب شير اين واحد بيش از 100 تن در روز است، ادامه داد: زنجيره توليد شير با اين كارخانه تكميل شده و ارزش افزوده حاصل از آن به مجموعه برگشته است.
مديرعامل اخشان خراسان واحد بعدي را گاوداري شيري اخشان با 1400رأس گاو شيري معرفي كرد و گفت: اين مجموعه شير موردنياز پادراتوس را تامين مي‌كند. به گفته بيرجندي عمده شير توليدي اين مجموعه تبديل به فرآورده‌هاي لبني شده و به بازار مصرف ارايه مي‌شود. ميزان توليد گوشت هم 65 تا 100 تن از پروار گوساله‌هاي نر جوان است. وي ادامه داد: واحد پنجم اخشان خراسان، مرغداري گوشتي است كه در جوار كارخانه لبني پادراتوس و در زميني 36 هكتاري قرار دارد. ظرفيت فعلي اين واحد حدود 35500 قطعه است. در ادامه اين نشست خبري، رضا غلامي مدير خدمات مشاور سرمايه‌گذاري شركت تامين سرمايه كاردان به عنوان ارزش‌گذار سهام اخشان با بيان اينكه 99 درصد از سهام اين شركت متعلق به گروه كارخانجات تبرك است، افزود: از سال 1397 تا 6ماهه 1402 درآمد عملياتي اخشان از 33 ميليارد تومان به 166 ميليارد تومان رسيده است. وي با اشاره به اينكه محصولات زراعي نيز بيشترين سهم را در درآمد عملياتي دارد، متغيرهاي مورد بررسي در ارزش‌گذاري اخشان را مورد توجه قرار داد و گفت: در گزارش ارزش‌گذاري پيش‌بيني نرخ تورم بر اساس صندوق بين‌المللي پول است. نرخ ارز در اين شركت اثري ندارد و بيشتر تورم اثرگذار است.
به گفته غلامي در خصوص مقدار توليد محصولات شركت نيز مبنا صورت مالي در دوره شش‌ماهه 1402 است و از سال 1403 به بعد از ميانگين‌هاي سه سال اخير استفاده شده است. پيش‌بيني نرخ‌ها نيز براي شش‌ماهه دوم 1402 مشابه شش‌ماهه اول فرض شده و از سال بعد مطابق تورم، تغيير كرده است. وي در تشريح مفروضات مالي براي ارزش‌گذاري اخشان افزود: درآمد عملياتي شركت شامل ارزش منصفانه توليدات كشاورزي، خالص افزايش ارزش منصفانه دارايي‌هاي زيستي غير مولد، خالص فروش توليدات كشاورزي و دارايي‌هاي زيستي مولد بوده است. ارزش‌گذاري اخشان با اشاره به اينكه بهاي تمام‌شده محصولات مختلف به تفكيك انجام شده است، گفت: شركت تسهيلات جاري دارد كه پيش‌بيني شده تا سال 1404، به‌طور كامل تسويه شود و با توجه به شرايط شركت، احتمالا نياز به تسهيلات جديد وجود نداشته باشد. غلامي عمده سود اين شركت را مربوط به سود شركت پادراتوس دانست و گفت: درصد تقسيم سود هم با توجه به ميانگين سال‌هاي 1401 و 1400 شركت، 73 درصد برآورد شده است.
وي در پايان به جمع‌بندي ارزش‌گذاري اين مجموعه اشاره كرد و گفت: در نهايت بر اساس روش‌هاي مختلف ارزش‌گذاري، ارزش حقوق صاحبان سهام 1400 ميليارد تومان و به ازاي هر سهم عدد حدودي 1300 تومان و دقيقا 12761 ريال است.

ارسال نظر