«تعادل» گزارش مي‌دهد

بورس روي خوش مي‌بيند؟

۱۴۰۲/۱۰/۱۰ - ۰۰:۵۵:۴۶
کد خبر: ۳۰۳۶۲۳
بورس روي خوش مي‌بيند؟

شاخص كل بورس دومين هفته دي ماه را كمي متفاوت‌تر از هفته پيشين آغاز كرد و توانست تمامي شاخص‌هاي خود را سبزپوش كند. بازار سرمايه روز گذشته شاهد ورود نقدينگي به چرخه معاملات بود؛ بر همين اساس كارشناسان عقيده دارند كه تابلوي معاملات بورس اين هفته سبزپوش‌تر و متعادل‌تر از هفته پيشين خود خواهد بود و احتمالا ورود نقدينگي و بازدهي شاخص در اين هفته مثبت شود.

شاخص كل بورس دومين هفته دي ماه را كمي متفاوت‌تر از هفته پيشين آغاز كرد و توانست تمامي شاخص‌هاي خود را سبزپوش كند. بازار سرمايه روز گذشته شاهد ورود نقدينگي به چرخه معاملات بود؛ بر همين اساس كارشناسان عقيده دارند كه تابلوي معاملات بورس اين هفته سبزپوش‌تر و متعادل‌تر از هفته پيشين خود خواهد بود و احتمالا ورود نقدينگي و بازدهي شاخص در اين هفته مثبت شود.

البته مثبت شدن بازار در اين هفته منوط به عدم افزايش اخبار منفي و دخالت است. چراكه سوابق بازار سهام نشان مي‌دهد كه كوچك‌ترين دخالت يا خبر منفي مي‌تواند به راحتي شرايط را تغيير دهد. مساله اينجاست تالار شيشه‌اي همچنان به ورود نقدينگي و در راستاي آن به افزايش اعتماد نياز دارد تا به يك سر و ساماني برسد و خود را ترميم كند؛ حال اگر در سه ماهه باقي مانده نقدينگي بيشتري وارد چرخه معاملات شود آن زمان مي‌توان با قطعيت در خصوص بورس نظر داد. اما اكنون تنها مي‌توان گفت كه افزايش خبرهاي مثبت و عدم دخالت بورس را يكپارچه سبزپوش مي‌كند و باعث ورود نقدينگي سنگين به چرخه معاملات خواهد شد.

 

نرخ سود افزايشي شد!

تازه‌ترين گزارش از تغييرات سود بين بانكي نشان مي‌دهد كه نرخ سود بين بانكي براي سومين هفته متوالي با افزايش همراه شده و در پايان هفته گذشته به 23.59 درصد رسيده است. اين نرخ در هفته منتهي به 29 آذرماه با افزايش نسبت به هفته قبل از آن 23.55 درصد بود. بيشترين نرخ بهره امسال مربوط به 8 مهرماه است كه به نرخ 23.80 درصد رسيده بود. نرخ بهره بين‌بانكي در پايان هفته منتهي به 5 مهر ماه با ركوردشكني 10 سال به 23.80 درصد افزايش يافت.

روند صعودي نرخ بهره بين‌بانكي از بهمن ماه سال گذشته آغاز شده بود؛ از هفته منتهي به 30 آذرماه، نرخ سود بين‌بانكي وارد كانال 21درصدي شده و تا هفته منتهي به 19 بهمن ماه در همين كانال در نوسان بود ولي از 26 بهمن ماه اين نرخ ركورد جديدي در كانال 22درصدي به ثبت رساند و حالا اين نرخ در كانال 23درصدي در نوسان است. نرخ سود بين بانكي در هفته منتهي به 22 آذرماه با افزايش جزئي نسبت به هفته قبل از آن به 23.44 درصد رسيده بود. اين نرخ در هفته منتهي به 15 آذرماه به 23.43 درصد و در هفته منتهي به 8 آذرماه با كاهش 6 صدم درصدي نسبت به هفته قبل از آن به 23.54 درصد رسيده بود.

همچنين نرخ سود بين بانكي در هفته منتهي به 17 آبان ماه 23.56 درصد، هفته منتهي به 10 آبان 23.6 درصد، هفته منتهي به 3 آبان 23.71 درصد و هفته پاياني مهر ماه 23.71 درصد بود، اين نرخ در هفته منتهي به 19 مهرماه 23.76 درصد و هفته پيش از آن 23.75 درصد بوده است.

 

معاملات بورس در آخرين ماه پاييز

بازار سهام فصل پاييز را با سطح 2 ميليون 121 هزار واحدي شاخص كل در ابتداي مهر ماه آغاز كرد. مهر ماه فصل ريزش شاخص‌هاي سهامي بود اما در اين ماه شاهد رشد ارزش معاملات سهام در روز‌هاي ريزشي بازار نيز بوديم. مهر ماه امسال براي شاخص كل بورس تهران ريزش 4.2 درصدي و براي شاخص هم‌وزن ريزش 4.4 درصدي به همراه داشت.

در مهر ماه امسال 25 صنعت از 30 صنعت بزرگ بورس تهران ريزش تراز داشتند و تنها 5 صنعت با افزايش تراز شاخص خود مواجه بودند. بيشترين بازدهي در مهرماه به شاخص صنعت خرده فروش با 14.7 درصد تعلق گرفت و كمترين بازدهي نيز به شاخص صنعت راديويي با 14.9 درصد افت تراز تعلق گرفت.

آبان ماه را مي‌توان بخش ركودي پاييز امسال دانست. در اين ماه ارزش معاملات خرد بورس تهران به يكي از كمترين سطوح سال جاري رسيد و حتي افزايش ركود معاملاتي موجب كاهش شدت خروج جريان پول حقيقي از بازار سهام شد. در آبان امسال شاخص كل بورس تهران 6 دهم درصد افت تراز داشت و شاخص كل هم‌وزن افزايش تراز 1.9 درصدي داشت.

در آبان ماه شاخص 15 صنعت از 30 صنعت بزرگ بورس تهران بازدهي منفي داشتند و شاخص 15 صنعت ديگر با افزايش تراز همراه بودند. در بين شاخص صنايع، شاخص صنعت كاشي و سراميك با 10.5 درصد بيشترين رشد تراز را داشت و شاخص صنعت حمل و نقل با 7 درصد افت تراز ضعيف‌ترين عملكرد را به ثبت رساند.

سومين ماه از سومين فصل سال جاري تكميل‌كننده روند فصل پاييز بود. در آذر ماه امسال شاخص كل بورس تهران 9.4 درصد بازدهي داشت و تراز شاخص هم‌وزن نيز 8.2 درصد رشد كرد. در اين ماه تنها شاخص صنعت خرده فروشي ريزش تراز داشت و شاخص 29 صنعت ديگر افزايش تراز داشتند كه درصدر آنها صنعت فني مهندسي با 29.6 درصد بازدهي قرار داشت.

بازار سهام پاييز 1402 را با يك روند نزولي آغاز كرد كه رفته رفته به ركود معاملاتي تبديل شد. با تغيير رنگ سيگنال‌هاي اثرگذار بازار سهام، روند ركوردي معاملات تغيير كرد و شاهد رشد تراز شاخص‌هاي سهامي شديم. شاخص كل بورس تهران در اين فصل 4.2 درصد رشد تراز داشت و شاخص هم‌وزن نيز 5.5 درصد بازدهي داشت. در بين شاخص 30 صنعت بزرگ بورس تهران، 24 شاخص صنعت فصل پاييز را با رشد تراز به پايان رساندند و 6 شاخص صنعت افت تراز داشتند. بيشترين بازدهي فصل پاييز به صنعت انبوه‌سازي با 22.4 درصد افزايش تراز تعلق گرفت. شاخص صنعت انبوه‌سازي در هر سه ماه اين فصل بازدهي مثبت و مناسبي داشت در حالي كه در هيچ يك از اين سه ماه صدر جدول بازدهي را تجربه نكرده است. صنعت استخراج كانه‌هاي غير فلزي نيز با 21.6 درصد رشد تراز شاخص در رتبه دوم قرار گرفت و شاخص صنعت حمل و نقل با 19.3 درصد رشد تراز در رتبه سوم قرار گرفت. در بين صنايع نزولي فصل پاييز نيز صنعت اداره بازارهاي مالي با ريزش تراز 5.6 درصدي ضعيفترين عملكرد را داشت و پس از آن شاخص صنعت فرآورده‌هاي نفتي با 4 درصد افت تراز قرار گرفت. صنعت خودرو و ساخت قطعات نيز يكي از صنايع سنگين بازار به شمار مي‌رود كه در پاييز امسال عملكرد ضعيفي داشته است.

 

بازار از دريچه معاملات

در اولين روز كاري هفته يعني شنبه 9 دي ماه، شاخص كل بورس تهران 5 هزار و 315 واحد نسبت به روز كاري گذشته بالاتر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 182 هزار و 725 واحد رسيد تا پس از 6 روز رشد كرده باشد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با افزايش 4 هزار و 358 واحدي در رقم 759 هزار و 654 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با رشد 110 واحدي به رقم 26 هزار و 479 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با افزايش هزار و 591 واحد به سطح 139 هزار و 271 واحد رسيد. روز شنبه ارزش معاملات كل بازار سهام به 11 هزار و 822 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 3 هزار و 307 ميليارد تومان بود كه 28 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز شامل مي‌شود. ارزش معاملات خرد نيز با افزايش 10 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 5 هزار و 162 ميليارد تومان رسيد.

در معاملات شنبه، 65 نماد صف خريد داشتند و 32 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با رشد 49 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 320 ميليارد تومان افزايش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با افزايش 8 درصدي به 302 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر