۱۱ دي؛ آغاز بررسي لايحه بودجه ۱۴۰۳ در كميسيون تلفيق

۱۴۰۲/۱۰/۱۰ - ۰۰:۳۸:۳۵
کد خبر: ۳۰۳۶۱۴

جلسات كميسيون تلفيق بودجه ۱۴۰۳ براي بررسي جزييات بخش اول لايحه بودجه از روز دوشنبه هفته جاري و با از اتمام مهلت پنج روزه كميسيون‌ها براي رسيدگي به پيشنهادهاي نمايندگان شروع مي‌شود.

جلسات كميسيون تلفيق بودجه ۱۴۰۳ براي بررسي جزييات بخش اول لايحه بودجه از روز دوشنبه هفته جاري و با از اتمام مهلت پنج روزه كميسيون‌ها براي رسيدگي به پيشنهادهاي نمايندگان شروع مي‌شود. مهلت پنج روزه ارايه پيشنهادات نمايندگان به لايحه بودجه هفته گذشته به اتمام رسيد و بلافاصله فرصت پنج روزه كميسيون‌هاي تخصصي مجلس براي رسيدگي به پيشنهادهاي نمايندگان و ارايه گزارش آن به كميسيون شروع شد؛ اين مهلت فردا (۱۰ دي) به اتمام مي‌رسد. بر اين اساس كميسيون تلفيق از روز دوشنبه (۱۱ دي) حداكثر به مدت ۱۰ روز (بدون احتساب تعطيلات رسمي) فرصت دارد تا به پيشنهادهاي واصله از كميسيونها رسيدگي كرده و گزارش آن را در سامانه بارگذاري كند.
پس از بارگذاري گزارش كميسيون تلفيق، كميسيونها و نمايندگان مي‌توانند ظرف سه روز پيشنهادهاي خود را در مورد گزارش كميسيون تلفيق ثبت كنند. سپس اين گزارش در جلسات علني مجلس مورد رسيدگي قرار مي‌گيرد.
تغيير روش و مهلت بررسي بودجه توسط نمايندگان و كميسيون‌هاي تخصصي مجلس به اين دليل است كه امسال روند بررسي لايحه بودجه طبق اصلاحات انجام شده در ماده ۱۸۲ آيين‌نامه داخلي متفاوت شد بدين صورت كه دولت بودجه را در دو بخش به مجلس تقديم مي‌كند؛ بخش اول شامل ماده واحده مشتمل بر احكام مورد نياز براي اجراي بودجه كل كشور، سقف منابع بودجه عمومي دولت به تفكيك درآمدها و واگذاري دارايي‌هاي سرمايه‌اي و مالي و اجزاي اصلي آنها، ترازهاي عملياتي، سرمايه‌اي و مالي بودجه عمومي دولت و فروض برآورد منابع و مصارف بودجه است. دولت بخش اول لايحه بودجه را به صورت رسمي در ۱۴ آذر تقديم مجلس كرد مجلس كليات را در جلسه علني روز ۲۱ آذر مورد بررسي قرار داد و آن را رد كرد؛ دولت مجددا كليات لايحه بودجه مخالفت كردند لذا دولت اصلاحات در بودجه اعمال كرد كه بعد از بررسي مجدد در جلسه روز ۲۹ آذر، كليات لايحه اصلاحيه بودجه ۱۴۰۳ تصويب شد. پس از اتمام رسيدگي بخش اول لايحه بودجه، مصوبه مجلس به شوراي نگهبان ارسال و پس از تأييد آن شورا به دولت ابلاغ مي‌شود. دولت موظف است حداكثر ۱۰ روز از زمان ابلاغ بخش اول قانون بودجه، بخش دوم لايحه بودجه مربوط به جداول تفصيلي مشتمل بر ارقام بودجه را به مجلس ارسال كند.

ارسال نظر