سخنگوي وزارت خارجه

اكنون توپ در زمين امريكا و سه كشور اروپايي است

۱۴۰۲/۱۰/۰۸ - ۲۳:۴۴:۵۵
کد خبر: ۳۰۳۵۳۸

سخنگوي وزارت امور خارجه در واكنش به بيانيه مشترك امريكا و سه كشور اروپايي در مورد برنامه هسته‌اي كشورمان اظهار كرد: همانطور كه بارها تاكيد شده است، برنامه هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران همواره صلح آميز بوده و خواهد بود. ‌

سخنگوي وزارت امور خارجه در واكنش به بيانيه مشترك امريكا و سه كشور اروپايي در مورد برنامه هسته‌اي كشورمان اظهار كرد: همانطور كه بارها تاكيد شده است، برنامه هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران همواره صلح آميز بوده و خواهد بود. ‌ ناصر كنعاني عصر روز جمعه هشتم دي ماه در يك بيانيه مطبوعاتي در اين ارتباط افزود: بسيار مضحك است كشورهايي كه خود مسوول شرايط فعلي در مورد برنامه هسته‌اي ايران هستند، با قلب واقعيت به دنبال تغيير مقصر و قرباني هستند. وي افزود: اين كشورها بهتر است به جاي فرافكني و موضع‌گيري‌هاي سياسي، بر عملكرد خود در قبال مذاكرات رفع تحريم‌ها در ۲ سال گذشته مروري داشته باشند و نتيجه سياست‌هاي غيرسازنده خود را مشاهده كنند. سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران تاكيد كرد: غني‌سازي در سطح ۶۰ درصد در مراكز غني‌سازي ايران، همواره متناسب با نيازهاي صلح آميز كشور و به‌طور كامل زيرنظر آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بوده و ادامه خواهد داشت. كنعاني در ادامه اظهار كرد: ايران به همه حقوق و تعهدات بين‌المللي خود واقف است و در همين چارچوب، به همكاري‌هاي خود با آژانس ادامه خواهد داد. ‌ سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشور افزود: كناره گرفتن از مذاكرات و طرح موضوعات بي‌ارتباط كه نتيجه آن، وضعيت فعلي مذاكرات است، امريكا و سه كشور اروپايي را در جايگاهي قرار نمي‌دهند كه ادعايي درخصوص برنامه هسته‌اي ايران داشته باشند. كنعاني در ادامه تاكيد كرد: تجربه نشان داده طرح مطالبات و خواسته‌ها به صورت يكجانبه و عدم اراده براي اصلاح گام‌هاي اشتباه كشورهاي غربي، نمي‌تواند كمك‌كننده باشد. سخنگوي وزارت امور خارجه در پايان تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران، همانند گذشته مذاكره و ديپلماسي را بهترين شيوه براي رفع نگراني‌هاي ساختگي در مورد برنامه 
صلح آميز هسته‌اي خود مي‌داند. هم‌اكنون توپ در زمين امريكا و سه كشور اروپايي است. آنها بايد با كنار گذاشتن سياست بيانيه نويسي و فشارهاي بي‌نتيجه، تصميمات سياسي لازم را اتخاذ كنند. امريكا، انگليس، فرانسه و آلمان شامگاه پنجشنبه و در پي انتشار گزارش جديد آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در خبرگزاري رويترز كه در آن ادعا شده بود «ايران توليد اورانيوم با خلوص ۶۰ درصد خود را افزايش داده است» بيانيه مشتركي را صادر و اين اقدام ادعايي ايران را محكوم كردند. اين كشورها، اقدام تهران را كه مدعي هستند باعث «تشديد بي‌وقفه برنامه هسته‌اي ايران مي‌شود، محكوم كردند.» اين چهار كشور همچنين مدعي شده‌اند يافته‌ها نشان‌دهنده اين است كه ايران ميزالن توليد ماهانه اورانيوم تا ۶۰ درصد را سه‌برابر كرده است. آن‌ها همچنين از ايران خواستند تا فورا اين گام‌ها را به عقب بازگرداند و از تشديد تنش در برنامه هسته‌اي خود خودداري كند. امريكا و تروئيكاي اروپايي مدعي‌اند يافته‌ها نشان مي‌دهد ايران به نسبت ماه‌هاي گذشته «گامي به عقب برداشته است.» رويترز با استناد به بيانيه‌اي كه مدعي است درباره اين گزارش محرمانه آژانس به اعضاي خود رويت كرده، گزارش داد ايران «توليد اورانيوم با خلوص بالاي خود را افزايش داده و رويه پيشين كاهش توليدات خود از اواسط ۲۰۲۳ را به پايان رسانده است.» در اين بيانيه همچنين آمده كه از زمان كاهش اين توليدات، تاسيسات نطنز و فردو اورانيوم را تا ۶۰ درصد و با سرعت ۳ كيلوگرم در ماه توليد مي‌كردند. دراين بيانيه همچنين آمده است: «آژانس تاييد مي‌كند كه از پايان نوامبر ۲۰۲۳، سرعتي كه ايران توليد اورانيوم غني‌شده تا ۶۰ درصد را انجام مي‌داد، در اين ۲ تاسيسات تا حدود ۹ كيلوگرم در هر ماه افزايش يافته است.» «محمد اسلامي» رييس سازمان انرژي اتمي اما روز چهارشنبه به خبرنگار ايسنا گفت: «ما ظرفيت غني‌سازي ۶۰ درصدي را ادامه داده و ظرفيت جديدي ايجاد نكرده‌ايم. اين فضاسازي رسانه‌اي و سياسي سه كشور اروپايي و امريكا براي فضاسازي از طريق رسانه‌هاي خود است.» اسلامي گفت: «همكاري ما با آژانس برقرار است و در چارچوب كار كرده و مشكلي نداريم.» آن‌ها مدعي شده‌اند توليد اورانيوم با غناي بالا توسط ايران «توجيه غيرنظامي معتبري ندارد» و ميزان توليد اورانيوم گزارش‌شده در تاسيسات فردو و نطنز «خطر اشاعه‌اي بالايي» را به همراه دارد. در بيانيه امروز امريكا و سه كشور اروپايي همچنين آمده است: «ما بر راه‌حل ديپلماتيك و بر عزم خود مبني بر اينكه ايران نبايد هرگز به سلاح هسته‌اي دست يابد، تاكيد مي‌كنيم.» ادعاي غربي‌ها درباره برنامه هسته‌اي ايران در حالي است كه تهران بارها بر ماهيت صلح‌آميز آن تاكيد كرده است.
«ميخاييل اوليانوف» نماينده روسيه در سازمان‌هاي بين‌المللي مستقر در وين روز جمعه گفت موضع‌گيري غرب در قبال توافق هسته‌اي ايران از بعد راهبردي ناقص بوده و خطر تحريك يك تنش كنترل نشده را به دنبال دارد.
 اوليانوف با انتقاد از غربي‌ها، به خبرگزاري اسپوتنيك گفت: «اوضاع كنوني آكنده از احتمال تنش كنترل‌نشده در هر لحظه است اما اين انتخاب آنهاست. ما نمي‌توانيم آنها را مجبور كنيم كه به ميز مذاكره بازگردند و هيچ‌كس نمي‌تواند. اين يك كوته‌نظري و از نظر راهبردي، يك موضع ناقص است.» ديپلمات ارشد روسيه همچنين گفت شانس احياي توافق در حال حاضر «اندك» است و توپ در زمين غربي‌هاست.
او پيشتر نيز گفته بود: «اگر امريكا و تروئيكاي اروپا (آلمان، فرانسه و انگليس) مانع احياي برجام در سال گذشته نشده بودند، سطح غني‌سازي در ايران، در حال حاضر، از ۳.۶۷ درصد فراتر نبود.» وزارت خزانه‌داري امريكا يك فرد و سه نهاد را با ادعاي اينكه تسهيل‌كننده انتقال كمك‌هاي مالي ايران به انصارالله يمن بوده‌اند، به ليست تحريم‌هاي خود اضافه كرد. طبق بيانيه دفتر كنترل دارايي‌هاي خارجي وزارت خزانه‌داري امريكا، «نبيل علي احمد الحظا» مستقر در يمن و سه صرافي در تركيه و يمن تحت تحريم قرار گرفته‌اند.

ارسال نظر