وعده دولت بار ديگر تكرار شد

رييسي: تورم در كشور كاهشي خواهد شد!

۱۴۰۲/۱۰/۰۸ - ۲۳:۴۴:۱۴
کد خبر: ۳۰۳۵۳۷
رييسي: تورم در كشور كاهشي خواهد شد!

 سيد ابراهيم رييسي صبح امروز پنجشنبه در «سيزدهمين اجلاسيه جامعه مدرسين حوزه علميه قم» حضور در اين جمع را براي خود و دولت مغتنم توصيف و تصريح كرد: ارتباط دولت با حوزه‌هاي علميه عموما و با حوزه ‌علميه قم خصوصا كه همواره مبدا و حامي انقلاب شكوهمند اسلامي و نهادهاي انقلاب‌ اسلامي بوده و خود را نسبت به اين حمايت در عرصه‌هاي كادرسازي، محتواسازي و مراقبت از امور متعهد مي‌ديده براي هر دو طرف اطمينان‌بخش بوده و سرمايه‌اي بزرگ تلقي مي‌شود.

 سيد ابراهيم رييسي صبح امروز پنجشنبه در «سيزدهمين اجلاسيه جامعه مدرسين حوزه علميه قم» حضور در اين جمع را براي خود و دولت مغتنم توصيف و تصريح كرد: ارتباط دولت با حوزه‌هاي علميه عموما و با حوزه ‌علميه قم خصوصا كه همواره مبدا و حامي انقلاب شكوهمند اسلامي و نهادهاي انقلاب‌ اسلامي بوده و خود را نسبت به اين حمايت در عرصه‌هاي كادرسازي، محتواسازي و مراقبت از امور متعهد مي‌ديده براي هر دو طرف اطمينان‌بخش بوده و سرمايه‌اي بزرگ تلقي مي‌شود.
رييس‌جمهور با اشاره به اينكه انقلاب اسلامي بر اساس آموزه‌هاي ديني شكل گرفت و ساختار و سازمان آن با هدف اداره اجتماع بر پايه دين ايجاد شد، افزود: جمهوري اسلامي به دنبال اثبات كارآمدي دين در عرصه اداره زندگي اجتماعي انسان معاصر بود. باور داريم كه در مقابل تمدن‌هاي مدعي كه امروز در دنيا وجود دارد، اجتهادي تمدن‌ساز وجود دارد كه عليرغم همه تطورات و اتفاقات و نوآوري‌هايي كه در جهان صورت گرفته در مقابل هيچ سوالي از پاسخ بازنمي‌ماند و مبتني بر فقه جعفربن محمد صادق (ع) مي‌تواند پاسخگو و تامين‌كننده همه نيازهاي امروز جامعه بشري باشد. دكتر رييسي اظهار داشت: اين دعوت كاملا مبتني بر يك مباني متقني است كه تاكنون توانسته در عرصه‌هاي مختلف زندگي اجتماعي به معني عام اثرگذار باشد و در عرصه جهاني حرف داشته باشد، لذا حتما اين اجتماع عظيم و حضور علماي اعلام، هم‌انديشي، همراهي و همكاري آنها مي‌تواند بسيار اثربخش و اميدآفرين باشد. رييس‌جمهور با اشاره به اينكه تلاش جامعه مدرسين حوزه علميه قم قبل از پيروزي انقلاب اسلامي مبارزه با انكر منكرات يعني رژيم ستم‌شاهي بود گفت: بعد از پيروزي انقلاب اسلامي نيز جامعه مدرسين همه هم و غم خود را حمايت از اعرف معروف‌ها يعني نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و تلاش براي رفع كاستي‌ها، نواقص و مشكلات مبتني بر مباني قرار داده است.
دكتر رييسي با بيان اينكه وقتي به 40 سال گذشته نگاه مي‌كنيم مي‌بينيم كه به لطف خدا خدمات بسياري انجام و گام‌هاي موثري هم در كشور، هم در منطقه و هم در جهان برداشته شده، خاطرنشان كرد: لكن اين هم‌انديشي‌ها و نشست‌ها ما را وامي‌دارد كه در آنچه انجام شده بازنگاهي كنيم و در وهله بعد ببينيم چه اقداماتي از اين پس بايد انجام بگيرد.
رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه خروجي چنين نشست‌هايي بايد اين باشد كه با وجود موفقيت‌هايي كه تاكنون با هدايت‌هاي امام راحل و رهبري فرزانه انقلاب اسلامي، مراجع بزرگوار تقليد و اساتيد برجسته حوزه علميه داشته‌ايم، اما به لحاظ نظري و عملي با چه نيازهايي مواجه هستيم، گفت: اين همان موضوعي است كه رهبري در حرم رضوي (ع) نسبت به آن تاكيد داشتند؛ مساله ضرورت تحول.
دكتر رييسي نگاه تحولي، تحول در فرآيندها و تحول نهادي را سه گام اصلي در مسير تحقق تحول دانست و افزود: نگاه تحولي ضرورت ايجاد تحول است. همچنين بايد مسير گذشته را ارزيابي كنيم و ببينيم كه در كجاها مي‌شد فرآيند دقيق‌تر، سريع‌تر، حساب شده‌تر و موثرتر باشد. سومين نكته نيز تحول در ساختارهاست؛ منظور از ساختارها صرفا شاكله اداري در عرصه اجتماعي، اقتصادي و سياسي نيست، بلكه تحول در عرصه آداب و رسوم فرهنگي را نيز شامل مي‌شود.
رييس‌جمهور نتيجه اصلي مورد انتظار از تحول را ارتقاي بهره‌وري دانست و اظهار داشت: امروز در كشور بيش از هر چيز ديگري به سرمايه‌گذاري و ارتقاي بهره‌وري نياز داريم. اولين گام براي افزايش بهره‌وري كاملا فرهنگي است و نياز به فرهنگ‌سازي در جامعه دارد. اين فرهنگ‌سازي بايد هم در عرصه اداره كشور صورت گيرد هم در ميان عموم مردم چرا كه هر جا كه مشاركت مردم را داشتيم آنجا عرصه موفقيت نظام بوده است.
دكتر رييسي با بيان اينكه دولت مردمي اساس و مبناي تحول را «سند گام دوم انقلاب شكوهمند اسلامي» قرار داده است، تصريح كرد: هر تحولي در كشور بايد مستند به سند تحول گام دوم انقلاب اسلامي باشد كه هم وضع موجود و هم وضعيت مطلوب را با اتكا به نگاه تحولي بسيار دقيق توصيف كرده است.
رييس‌جمهور با اشاره به اينكه گاهي از ما سوال مي‌شود كه گفتمان دولت چيست؟ در پاسخ خاطرنشان كرد: گفتمان در دو كلمه نمي‌شود كه بر فرض مثال ما بگوييم گفتمان دولت آزادي و عدالت است، اين شعار است و نمي‌توان آن را گفتمان توصيف كرد. گفتمان با شعار درست نمي‌شود بلكه نياز به اين دارد كه در جامعه نهادينه شود، مثل آنچه كه در لسان امام و رهبري است، اين را گفتمان مي‌گويند. لذا ما گفتمان خودمان را همان گفتمان امام و رهبري قرار داديم چون همين گفتمان بايد اجرايي بشود.
رييس‌جمهور افزود: تمامي رويكردهاي تحولي در دولت مردمي مستند به سند بالادستي گام دوم انقلاب اسلامي است، چرا كه معتقديم در اين سند هم به واقعيت‌هاي موجود توجه شده و هم با نگاهي به آينده تنظيم شده است. دولت مردمي همچنين بر اساس اين بيانيه، قريب به 37 موضوع از مهم‌ترين مسائل مبتلابه كشور را بررسي و به استناد اسناد بالادستي براي آنها راهكار ارايه كرده است.
دكتر رييسي با ابراز تأسف از غفلت گذشتگان نسبت به گفتمان امام و رهبري براي حل مشكلات كشور تصريح كرد: بر اساس تجربه، هر جايي در بخش اقتصاد، سياست و فرهنگ كه بر مبنا و اصول گفتمان امام و رهبري عمل كرده‌ايم، حوزه موفقيت ما بوده و هر آنجا كه نسبت به اين اصول و مباني غفلت داشته‌ايم با كاستي مواجه شده‌ايم.
رييس‌جمهور تصريح كرد: اگر در حوزه فرهنگ به گفتمان امام و رهبري عمل مي‌شد شاهد بسياري از آسيب‌هاي اجتماعي كه موجب رنج دلسوزان و دغدغه‌مندان شده، نبوديم و در بخش اقتصاد نيز اگر بر همين مبنا به اقتصاد مقاومتي عمل مي‌شد اقتصاد كشور با تكانه‌هاي خارجي دچار مشكل نمي‌شد.
دكتر رييسي انقلاب اسلامي را برخوردار از ظرفيتي عظيم براي ايجاد تحول در تمام شؤونات زندگي مردم دانست و با اشاره به گرايش و تمايل ملت‌هاي مختلف جهان به انقلاب اسلامي تصريح كرد: ما معتقديم مبتني بر همين ظرفيت بسيار عظيم مي‌توانيم عقب‌ماندگي‌ها را جبران كنيم، ديپلماسي عزتمندانه را جايگزين ديپلماسي التماسي كنيم، در بخش اقتصاد و تجارت خارجي در منطقه دست برتر را داشته باشيم و در بخش فرهنگي جوانان را بيش از پيش مجذوب اسلام و سيره اهل بيت (ع) كنيم، بدون آنكه از اصول و مباني خود كوتاه بياييم يا وادادگي فرهنگي داشته باشيم.
رييس‌جمهور خداباوري، خودباوري و مردم‌باوري را از جمله شروط موفقيت در اداره كشور دانست و گفت: متأسفانه در گذشته گاهي از تريبون‌هاي مختلف سخناني بيان مي‌شد كه در اتاق‌هاي تصميم‌ساز و در بخش عمل و اجرا به دليل عدم باور و اعتقاد راسخ با ترديدهاي جدي مواجه بود در حالي كه اين باور «ما مي‌توانيم» است كه در بسياري از مسائل و مشكلات راهگشاست.
دكتر رييسي اهميت جايگاه حوزه‌هاي علميه در شكل دادن به باورهاي مردم در كنار نقش‌آفريني مديران و مسوولان در حل مشكلات كشور را يادآور شد و ضمن مرور اقدامات انجام شده از سوي دولت طي دو سال و نيم گذشته در برداشتن موانع و مشكلات از مسير زندگي مردم و اداره كشور تصريح كرد: ما از ابتداي شروع به كار دولت به‌رغم ترديد‌افكني‌هاي بسيار، ايجاد تنگناهاي اقتصادي از سوي دشمنان و جنگ تركيبي و همچنين مواجهه با كمبودها و كاستي‌هاي به ارث رسيده براي دولت از دهه گذشته كه به درستي دهه تعطيلي ناميده مي‌شد، كار را شروع كرديم، اما با اتكاي به خداي متعال و بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي كم‌نظير كشور و مشاركت مردم و در اين مدت توانستيم بر بسياري از مشكلات از جمله بيماري كرونا، كسري بودجه، كمبود كالاهاي اساسي، ناترازي‌ها در بخش انرژي و بسياري موارد ديگر غلبه كنيم و با اقدامات انجام شده نيز حتما تورم كاهشي خواهد شد. رييس‌جمهور در ادامه جبران كسري بودجه 480 هزار ميلياردي بدون استقراض از بانك مركزي، افزايش رشد اقتصادي از 4 دهم درصد به 4.2 درصد، كنترل رشد نقدينگي از 46 درصد به 26 درصد، جلوگيري از اضافه برداشت موسسات مالي، افزايش ده‌ها برابري همكاري شركت‌هاي دانش‌بنيان با وزارتخانه‌هاي اقتصادي و صنعتي، جبران بخش قابل توجهي از ناترازي در بخش آب، برق و گاز، رفع تنش آبي بيش از 3 هزار و 500 روستا، شناسايي موديان مالياتي جديد بيش از مجموع تعداد ماليات‌دهندگان در گذشته در راستاي اجراي عدالت مالياتي، توزيع بودجه و اعتبارات بر اساس آمايش سرزميني و كاهش قابل توجه نرخ بيكاري در دو سوم استان‌هاي كشور را از جمله اقدامات دولت در دو سال و نيم گذشته براي جبران عقب‌ماندگي‌ها و رفع مشكلات اولويت‌دار كشور عنوان كرد.
دكتر رييسي با اشاره به شكست دو راهبرد دشمن در نااميدسازي مردم و انزواي كشور افزود: ما مبتني بر اصول و مباني انقلاب اسلامي توانستيم با پيوستن به پيمان‌ها و ائتلاف‌هاي بزرگ جهاني نظير شانگهاي، بريكس و اوراسيا و اتصال اقتصاد كشور به زيرساخت‌هاي اقتصادي كشورهاي عضو اين پيمان‌ها پروژه انزواي كشور را به شكست بكشانيم و با غلبه بر بسياري از كمبودها، كاستي‌ها و نارضايتي‌ها دشمن را در نااميدسازي مردم نيز ناكام بگذاريم.
رييس‌جمهور نمايش كارآمدي دين در عرصه‌هاي مختلف زندگي مردم را وظيفه و مسووليت سنگين دولت دانست و نقش علما و حوزه‌هاي علميه را نيز در جهاد تبيين براي اميدآفريني در جامعه و تقويت ايمان مردم را بسيار حائز اهميت عنوان كرد.
دكتر رييسي همچنين بر ضرورت تلاش براي كم كردن فاصله وضع موجود با وضع مطلوب با برقراري عدالت در اجرا، قانون‌گذاري و داوري تاكيد كرد و نقطه نظرات اصلاح‌گرايانه علما و انديشمندان را در اين مسير راهگشا و موجب غفلت‌زدايي از عملكردها عنوان كرد.رييس‌جمهور در پايان همچنين به موضع قاطعانه جمهوري اسلامي ايران در حمايت از مساله فلسطين نيز اشاره كرد و گفت: آنچنان كه در اجلاس رياض نيز بيان كردم امروز حقانيت موضع جمهوري اسلامي ايران در قبال مساله فلسطين به تاييد همه ملت‌هاي آزاده و آزاديخواه جهان رسيده، نقاب از چهره نفاق كنار زده شده و ماهيت رژيم جعلي و كودك‌كش صهيونيستي بر همگان آشكار شده است.

ارسال نظر