زمان آغاز ارايه خدمات اينترنت ماهواره‌اي در ايران

۱۴۰۲/۰۹/۲۹ - ۲۳:۴۳:۳۲
کد خبر: ۳۰۳۰۹۲

رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي گفت: حدود چند ماه آينده ارايه خدمات ماهواره‌اي به مشتركين توسط اپراتور ياه‌كليك آغاز مي‌شود. امير لاجوردي در گفت‌وگو با مهر با اشاره به جزييات ارايه خدمات اينترنت ماهواره‌اي در ايران باتوجه به عقد قرارداد جديد گفت: مقررات حاكم بر حقوق سرزميني ارايه خدمات ماهواره‌اي در جمهوري اسلامي ايران براساس مصوبه شماره ۵ جلسه ۳۰۳ كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات تعيين شده است.

رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي گفت: حدود چند ماه آينده ارايه خدمات ماهواره‌اي به مشتركين توسط اپراتور ياه‌كليك آغاز مي‌شود. امير لاجوردي در گفت‌وگو با مهر با اشاره به جزييات ارايه خدمات اينترنت ماهواره‌اي در ايران باتوجه به عقد قرارداد جديد گفت: مقررات حاكم بر حقوق سرزميني ارايه خدمات ماهواره‌اي در جمهوري اسلامي ايران براساس مصوبه شماره ۵ جلسه ۳۰۳ كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات تعيين شده است. رييس رگولاتوري افزود: اين مقررات به منظور تامين ارتباطات مطمئن مشتركين از طريق ماهواره به صورت مقرون به صرفه، پايدار و مورد اطمينان تحت شرايط فني و تجاري مطلوب تدوين شده و همچنين مستلزم دريافت مجوز و رعايت قوانين و مقررات كشور، رعايت معيارهاي فني و كيفي لازم در اين خصوص، سامان‏دهي ارايه خدمات ماهواره‌اي توسط دارندگان مجوز تاسيس و بهره‌برداري از شبكه ماهوارهاي خارجي و تامين نياز زيرساخت ارتباطي كشور در كنار زيرساخت‌هاي موجود به ويژه افزايش توسعه ارتباطات با ايجاد زيرساخت فضايي در مناطق نيازمند است. وي با بيان اينكه اين اپراتور بر اساس درخواست خود، اقدام به دريافت مجوز از رگولاتوري كرده است، گفت: از همين رو ساير اپراتورهاي ماهواره‌اي نيز مي‌توانند در اين خصوص اقدام كنند. رييس سازمان تنظيم مقررات ارتباطات درباره زمان ارايه خدمات اظهار داشت: انتظار مي‌رود تا حدود چند ماه آينده ارايه خدمات ماهواره‌اي به مشتركين توسط اپراتور ياه كليك در ايران آغاز شود. وي با اشاره به هدف از ارايه اين سرويس در كشور افزود: خدمات ماهواره‌اي در جمهوري اسلامي با هدف تقويت و توسعه زيرساخت ارتباطي كشور بالاخص در مناطق صعب العبور و ارايه سرويس مقرون به صرفه و با كيفيت در مناطق روستايي و دور افتاده، به عنوان يكي از كاربردهاي اصلي اينترنت ماهواره‌اي انجام مي‌شود كه با اعطاي اين مجوز اين امكان فراهم خواهد شد. لاجوردي افزود: همچنين ارايه خدمات ارتباطي در شرايط بحران نيز از جمله كاربردهاي ارايه شده توسط اپراتور اينترنت ماهواره‌اي است. به گزارش مهر، باتوجه به سياست وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات كه تعامل با شركت‌هاي بين المللي ارايه‌دهنده خدمات ارتباطي كه قواعد سرزميني كشورمان را به رسميت مي‌شناسند را در اولويت ديپلماسي خود قرار داده است و پس از ماه‌ها مذاكره با اپراتور خدمات اينترنت ماهواره‌اي ياه كليك (YahClick) وابسته به شركت ياه ست (YahSAT)، اين شركت جمعه ۲۴ آذر در محل سركنسولگري ايران در شهر دوبي و با حضور قائم مقام وزير ارتباطات و رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، سركنسول ايران، مشاور وزير ارتباطات در امور بين الملل، معاون راهبردي و توسعه بازار رگولاتوري و تعدادي از مديران ارشد سازمان، رسماً قواعد سرزميني
 (Landing Right) مصوب كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات كشور را پذيرفت. با امضاي اين سند توسط اپراتور ياه ست و پس از طي مراحل اداري مربوطه، پروانه فعاليت در ايران براي ارايه خدمات اينترنت ماهواره‌اي به اين شركت اعطا خواهد شد.

ارسال نظر