یک پیش‌بینی از قیمت نفت در سال ۲۰۲۴:

قیمت نفت در حسرت ۱۰۰ دلاری شدن می‌ماند؟

۱۴۰۲/۰۹/۲۸ - ۱۳:۱۰:۰۱
کد خبر: ۳۰۳۰۰۷
قیمت نفت در حسرت ۱۰۰ دلاری شدن می‌ماند؟

به گفته تحلیلگران تولید نفت غیراوپک پلاس و ظرفیت مازاد تولید اوپک پلاس قیمت نفت را در سال ۲۰۲۴ تحت فشار نزولی قرار می‌دهد و اگر شاهد رویداد ژئوپلیتیکی نباشیم بعید است قیمت طلای سیاه به ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد.

قیمت نفت در سال ۲۰۲۴ اگر رویداد ژئوپلیتیکی مهمی که باعث اختلال عظیم در عرضه نفت شود رخ ندهد، بعید است به ۱۰۰ دلار برسد زیرا تولید و صادرات نفت آمریکا، سریع‌تر و بالاتر از حد انتظار رشد می‌کند و بازار نسبت به تقاضا به خصوص در نیمه اول سال ۲۰۲۴، بدبین است.

به گزارش ایسنا، با جدیدترین کاهش تولیدی که برای سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ اعلام شد، تولیدکنندگان اوپک پلاس تلاش می‌کنند عرضه جهانی نفت را کنترل کنند. اما این گروه با رشد رکوردشکن تولید نفت آمریکا و رشد عرضه سایر تولیدکنندگان خارج از اوپک پلاس شامل برزیل، گویان، کانادا و نروژ روبروست.

برزیل، دعوت شده است تا در ژانویه سال ۲۰۲۴ به اوپک پلاس ملحق شود اما این کشور اعلام کرده است که در کاهش تولید اوپک پلاس مشارکت نخواهد کرد.

به گفته تحلیلگران، اوپک پلاس تلاش کرده است یک کف را برای قیمت نفت حفظ کند اما ممکن است موفق نشود حمایت چندانی از قیمت‌ها به عمل آورد. این مساله به خصوص اگر این گروه موفق نشود کاهش تولید را پس از مارس سال ۲۰۲۴ تمدید کند، صدق خواهد کرد.

استیسی موریس، مدیر تحقیقات انرژی شرکت وتافای به پایگاه خبری مارکت واچ گفت: کاهش تولید اوپک پلاس، به دفاع از کف قیمت نفت کمک کرده است اما کاهش بیشتر تولید با ظرفیت مازاد تولید بیشتر، برابر خواهد بود. این امر مطمئنا روند صعودی قیمت نفت را محدود خواهد کرد.

وارن پاترسون، مدیر استراتژی کالا در بانک آی ان جی اوایل ماه میلادی جاری اظهار کرده بود: با توجه به گستردگی کاهشی که مشاهده می‌کنیم، اوپک ظرفیت مازاد تولید قابل توجهی دارد.

اوپک که ایران هم یکی از اعضای آن است، ۵.۵ میلیون بشکه در روز ظرفیت مازاد تولید دارد. پاترسون اظهار کرد: این ظرفیت مازاد تولید، با توجه به این که قدرت قیمت قابل توجه را مشاهده می‌کنیم، تا حدودی مایه آسودگی خاطر بازارها خواهد بود زیرا انتظار می‌رود این ظرفیت کم کم به بازار برگردد.

مدیریت بازار نفت از سوی اوپک پلاس هم در روند قیمت نفت در سال میلادی آینده، تعیین کننده است. بانک آی ان جی انتظار دارد قیمت نفت برنت در اوایل سال میلادی آینده، در پایین کانال ۸۰ دلار معامله شود در حالی که پیش بینی می‌شود میانگین قیمت نفت برنت در نیمه دوم سال آینده که بازار دوباره دچار کمبود می شود، به ۹۱ دلار برسد.

با این حال، عرضه غیراوپک پلاس که در راس آن تولید نفت آمریکا دیده می‌شود، با روند سریع‌تری نسبت به پیش بینی قبلی، رشد می‌کند.

رابرت یاوگر، مدیر اجرایی معاملات انرژی در شرکت میزوهو سکیوریتیز به مارکت واچ چنین گفت: آمریکا اکنون یک تولیدکننده بزرگ تاثیرگذار در بازار جهانی است نه عربستان سعودی یا روسیه.

آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد تولید نفت آمریکا در سال ۲۰۲۳، به میزان ۱.۴ میلیون بشکه در روز رشد می‌کند و در رشد تولید غیراوپک پلاس به میزان ۲.۲۴ میلیون بشکه در روز، دو سوم سهم دارد.

همزمان، تولید اوپک پلاس ۴۰۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا می‌کند و سهم بازار این گروه در سال ۲۰۲۳، به ۵۱ درصد نزول خواهد کرد که پایین‌ترین رکورد از زمان ایجاد این گروه در سال ۲۰۱۶ است.

پل سانکی از شرکت «سانکی ریسرچ» پس از نشست نوامبر وزیران اوپک پلاس به شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفت:‌ تولید بالای نفت در آمریکا، مشکل بزرگی برای اوپک پلاس است. یک راه حل برای عربستان سعودی، مقابله با افزایش تولید غیراوپک پلاس از طریق سرازیر کردن عرضه به بازار نفت است که باعث سقوط قیمت نفت به زیر سقف قیمت سودآور برای تولیدکنندگان آمریکایی می‌شود.

مکس لایتون، مدیر جهانی تحقیقات کالای «سیتی گروپ»، هفته گذشته به تلویزیون بلومبرگ گفت: اگر اوپک پلاس پس از مارس سال ۲۰۲۴، روند کاهش تولید خود را معکوس کند، قیمت نفت در صورت احیای بخش عمده ظرفیت مازاد تولید، ممکن است به میزان ۳۰ تا ۵۰ درصد ریزش کند. اگر تولیدکنندگان اوپک پلاس با یکدیگر همکاری کنند، می‌توانند بازار را متوازن نگه داشته و قیمت‌ها را در محدوده ۷۰ تا ۸۰ دلار حفظ کنند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، گروه «راپیدان انرژی» اما در گزارشی اعلام کرد اگر تولیدکنندگان اوپک پلاس با یکدیگر همکاری کنند و نخواهند برای حذف رقابت آمریکا، بازار را از عرضه لبریز کنند، باید به مدت چند سال آینده، کنترل میزان عرضه به بازار را حفظ کنند.

ارسال نظر