رييس پليس راهنمايي و رانندگي: 47 درصد وسايل نقليه كشور در سن فرسودگي قرار دارند

١١ درصد بودجه كشور صرف تصادفات مي‌شود

۱۴۰۲/۰۹/۲۸ - ۰۱:۲۰:۳۱
کد خبر: ۳۰۲۹۸۱
١١ درصد بودجه كشور صرف تصادفات مي‌شود

به گفته رييس پليس راهنمايي و رانندگي، در حالي كه ۴٧ درصد وسايل نقليه كشور در سن فرسودگي قرار دارند و طبعا يكي از عوامل جدي آلودگي هوا و تصادفات و تلفات جاده‌اي به شمار مي‌روند، 11 درصد از بودجه كشور صرف تصادفات مي‌شود و اين ميزان تلفات و خسارات به معني اثرگذاري منفي تصادفات جاده‌اي در رشد اقتصاد به ميزان 7 درصد است.

گروه راه و شهرسازي|

به گفته رييس پليس راهنمايي و رانندگي، در حالي كه ۴٧ درصد وسايل نقليه كشور در سن فرسودگي قرار دارند و طبعا يكي از عوامل جدي آلودگي هوا و تصادفات و تلفات جاده‌اي به شمار مي‌روند، 11 درصد از بودجه كشور صرف تصادفات مي‌شود و اين ميزان تلفات و خسارات به معني اثرگذاري منفي تصادفات جاده‌اي در رشد اقتصاد به ميزان 7 درصد است. اگر چه رييس پليس راهنمايي و رانندگي با اشاره به كاهش تلفات جاده‌اي از 28 هزار نفر در سال به 19 هزار نفر در سال خبر داده و از اين مساله ابراز خرسندي كرده است اما واقعيت اين است كه در دوره‌اي از دهه 1390، ميزان تلفات جاده‌اي حتي ركوردهاي بسيار كمتري از 19 هزار نفر در سال برجاي گذاشت اما طي چند سال اخير، روند تعداد تلفات جاده‌اي بار ديگر فزوني گرفته و به مدار صعودي بازگذشته است. اين مساله نشان مي‌دهد كه مهار عوامل اثرگذار در كاهش تلفات جاده‌اي بار ديگر از دست مسوولان دولتي رها شده است و به همين دليل، تعداد تلفات جاده‌اي روندي صعودي به خود گرفته است. به گزارش ايلنا، سيد كمال هاديانفر، رييس پليس راهنمايي و رانندگي در مراسم افتتاحيه هفتمين نمايشگاه حمل و نقل، لجستيك و صنايع وابسته با بيان اينكه بيش از ۵٢ ميليون نفر در كشور گواهينامه رانندگي دارند، اظهار كرد: ۴٠ ميليون وسيله نقليه در كشور وجود دارد، به عبارت ديگر به ازاي هر دو نفر يك وسيله نقليه فعال است كه ۴٧ درصد اين وسايل نقليه در سن فرسودگي قرار دارند.

وي ادامه داد: ١۴۴٠ شهر و بيش از ٢٧٠ هزار كيلومتر جاده داريم از اين رو با موضوع مهم مديريت ترافيك مواجه هستيم. امسال ٧ ميليارد تردد در جاده‌ها ثبت شده كه نسبت به سال گذشته ۶ درصد افزايش داشته است.

رييس پليس راهنمايي و رانندگي با بيان اينكه موضوع مهم پيشگيري از تصادفات است و دربرنامه هفتم همه دستگاه‌ها مكلف به انجام اقداماتي براي كاهش تصادفات هستند كه البته برخي از دستگاه‌ها از آن غافل هستند، گفت: در سال ٨٣ بيش از ٢٨ هزار كشته در تصادفات جاده‌اي داشتيم كه اگر با همان روند پيش مي‌رفتيم امروز تا ٣۵ هزار كشته مي‌رسيديم اما با اقدامات انجام شده اين روند كاهش رخ داده به آمار ١٩ هزار نفر در سال گذشته رسيديم. وي گفت: در تصادفات ٣۶٠ هزار نفر معلول و مجروح مي‌شوند كه حدود ٢٠ درصد افرادي كه در تصادفات مجروح مي‌شوند قطع نخاع مي‌شوند. سردار هاديانفر با بيان اينكه اين ميزان تصادفات تا 7 درصد به توليد ناخالص لطمه مي‌زند، گفت: حدود ١١ درصد بودجه كشور مصروف تصادفات مي‌شود. وي ادامه داد: ١٣٢كشور دنيا را مورد بررسي قرار داديم كه اين مطالعات نشان‌دهنده اين است كه ۵ عامل اصلي مديريت، عامل انساني، عامل راه، وسايل نقليه و قوانين و مقررات بازدارنده مي‌توانند در تصادفات اثر گذار باشند.

 

برنامه ۵ ساله

براي كاهش آسيب‌هاي جاده‌اي

در اين حال، معاون علمي و فناوري رييس‌جمهوري با اشاره به برنامه ملي كاهش آسيب‌هاي جاده‌اي، گفت: اميدواريم در معاونت علمي براي تزريق فناوري و توسعه‌، ‌بتوانيم توان شركت‌هاي دانش‌بنيان را به كار بگيريم تا در يك برنامه پنج ساله به كاهش آسيب‌هاي جاده‌اي منجر شود.

روح‌الله دهقاني فيروزآبادي در افتتاحيه هفتمين نمايشگاه حمل‌ونقل، لجستيك و صنايع وابسته با شعار «حمل‌ونقل هوشمند، ترانزيت و توسعه اقتصادي»، با اشاره به آسيب‌هاي جاده‌اي به عنوان مساله‌اي مهم، بيان كرد: اين موضوع آسيب‌هايي بيشتر از آن چيزي كه در ظاهر است، دارد؛ آسيب‌هاي مستقيم و غيرمستقيم در ابعادي از توليد ناخالص داخلي كشور. به گزارش ايسنا، وي ادامه داد: وقتي يك آسيب جاده‌اي رخ مي‌دهد، علاوه بر آسيب به زيرساخت‌هاي جاده‌اي، آسيبي كه به خودرو مي‌زند، نقص عضو و آسيب روحي براي خانواده خواهد بود و عواقب اجتماعي بسيار پيچيده‌اي دارد. فراتر از آن، ‌ما در اين آسيب‌ها نيروهاي نخبه‌اي را از دست داديم كه ثمره چندين سال زحمات كشور بودند. از اين رو در يك برنامه كلان ملي بايد بتوانيم به اين موضوع بپردازيم كه جاده‌هايمان امن‌تر شود و آسيب‌ها كاهش يابد.

معاون علمي و فناوري رييس‌جمهوري با بيان اينكه هشت دستگاه براي كمك كردن به كاهش تصادفات جاده‌اي موثرند، گفت: موثرترين و بهترين راهكارها، راه‌هاي فناورانه است. از اين رو در پيشگيري از حادثه و پس از حادثه و كنترل عواقب و حجاشيه حوادث، بايد با محور فناوري پيش رفت. دهقاني فيروزآبادي خاطرنشان كرد: برنامه ملي كاهش آسيب‌هاي جاده‌اي تحت عنوان «كاج»، با سرعت توسط وزارت راه و شهرسازي و پليس مورد توجه و حمايت قرار گرفت و ما انتظار داريم دستگاه‌هاي ديگر هم بزودي خود را در برنامه دخيل كنند. اميدواريم در معاونت علمي براي تزريق فناوري و توسعه‌، ‌بتوانيم توان شركت‌هاي دانش‌بنيان را كه نزديك به ۱۰ هزار شركت هستند، به كار بگيريم تا در يك برنامه پنج ساله به كاهش آسيب‌هاي جاده‌اي منجر شود.

ارسال نظر