قيمت نفت بالا رفت

۱۴۰۲/۰۹/۲۸ - ۰۰:۳۸:۴۷
کد خبر: ۳۰۲۹۶۸
قيمت نفت بالا رفت

قيمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار آسيا تحت تاثير صادرات كمتر روسيه و مختل شدن عبور كشتي‌ها در درياي سرخ، افزايش پيدا كرد. بهاي معاملات نفت برنت با ۳۲ سنت معادل ۰.۴ درصد افزايش، به ۷۶ دلار و ۸۷ سنت در هر بشكه رسيد. بهاي معاملات وست تگزاس اينترمديت امريكا با ۳۴ سنت معادل ۰.۵ درصد افزايش، به ۷۱ دلار و ۷۷ سنت در هر بشكه رسيد.

قيمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار آسيا تحت تاثير صادرات كمتر روسيه و مختل شدن عبور كشتي‌ها در درياي سرخ، افزايش پيدا كرد.
بهاي معاملات نفت برنت با ۳۲ سنت معادل ۰.۴ درصد افزايش، به ۷۶ دلار و ۸۷ سنت در هر بشكه رسيد. بهاي معاملات وست تگزاس اينترمديت امريكا با ۳۴ سنت معادل ۰.۵ درصد افزايش، به ۷۱ دلار و ۷۷ سنت در هر بشكه رسيد.
توني سايكامور، تحليلگر شركت‌اي جي در اين باره گفت: اوضاع جوي نامساعد در روسيه، تاثير بيشتري روي قيمت‌ها در معاملات صبح روز جاري داشت.
روسيه روز يكشنبه اعلام كرد كاهش صادرات نفت خود را در دسامبر به ميزان ۵۰ هزار بشكه در روز يا بيشتر، تشديد مي‌كند. مسكو اين اقدام را زودتر از زمان وعده داده شده، انجام مي‌دهد تا از قيمت‌ها پشتيباني كند.
سه خبرگزاري روسيه به نقل از الكساندر نواك، معاون نخست وزير و ديپلمات نفتي ارشد روسيه نوشتند: اين كشور صادرات نفت خود را فراتر از ۳۰۰ هزار بشكه در روز كه براي امسال موافقت كرده بود، كاهش مي‌دهد و در دسامبر، ممكن است صادراتش را ۵۰ هزار بشكه در روز يا بيشتر از سطح توافق شده، كاهش دهد.
عربستان سعودي و روسيه كه دو صادركننده بزرگ نفت در جهان هستند، پس از اختلاف‌هايي كه در آخرين نشست وزيران اوپك پلاس آشكار شد، در دسامبر اعضاي اين گروه را به مشاركت در كاهش توليد فراخواندند.
اين خبر پس از آن اعلام شد كه مسكو روز جمعه، بارگيري دو سوم از محموله‌هاي گريد نفتي اورال از بنادر را به دليل توفان و تعميرات برنامه‌ريزي شده، متوقف كرد. در اين بين، شركت‌هاي كشتيراني از جمله شركت‌ام اس سي و مرسك كه يكي از بزرگ‌ترين خطوط كشتيراني جهان هستند، در آخر هفته گذشته اعلام كردند كه در پي حملات صورت گرفته به كشتي‌ها، از كانال سوئز اجتناب خواهند كرد. باب المندب يكي از مهم‌ترين مسيرهاي جهان براي تجارت دريايي كالاها به خصوص نفت خام و سوخت خليج فارس به سمت غرب براي منطقه مديترانه از طريق كانال سوئز و خط لوله سومد و همچنين كالاهايي مانند نفت روسيه است كه مقصد آنها به سمت شرق و آسيا است. نفت برنت و نفت امريكا هفته گذشته در پي اميدواري بازار به پايان سيكل افزايش نرخ‌هاي بهره در امريكا، رشد هفتگي اندكي را به ثبت رساندند و به طولاني‌ترين روند كاهش هفتگي خود در پنج سال گذشته، خاتمه دادند. تحليلگر شركت‌اي جي خاطرنشان كرد: به نظر من نشست هفته گذشته فدرال رزرو كه ريسك فرود سخت براي اقتصاد امريكا و تقاضا براي نفت را از ميان برد، عامل تاثيرگذار در روند معاملات بازار است. تصوير فني هم از بهبود قيمت نفت به محدوده ۷۶ تا ۷۸ دلار، حمايت مي‌كند. بر اساس گزارش رويترز، تينا تِنگ، تحليلگر شركت سي‌ام سي ماركت در يادداشتي نوشت: قيمت نفت همچنين از دلار ضعيف و آمار ذخاير امريكا حمايت شد.

ارسال نظر