فرونشست سالانه حدود ۵۰ سانتي‌متري در كشور

۱۴۰۲/۰۹/۲۸ - ۰۰:۳۵:۴۳
کد خبر: ۳۰۲۹۶۶
فرونشست سالانه حدود ۵۰ سانتي‌متري در كشور

سخنگوي صنعت آب كشور گفت: سالانه بين ۴۵ تا ۵۰ سانتي‌متر فرونشست در كشور رخ مي‌دهد، در ۳۵۹ دشت فرونشست رخ داده و ۴۲۰ دشت افت تراز دارد كه ممنوعه و ممنوعه بحراني است. به گزارش ايسنا، عيسي بزرگ‌زاده امروز در نشستي خبري با اشاره به وضعيت آبخوان‌هاي كشور اظهار كرد: ۷۰ درصد از دشت‌هاي كشور ۹۰ درصد چاه‌هاي كشور را در بر گرفته است كه اكنون در وضعيت بحراني و ممنوعه بحراني قرار دارد.

سخنگوي صنعت آب كشور گفت: سالانه بين ۴۵ تا ۵۰ سانتي‌متر فرونشست در كشور رخ مي‌دهد، در ۳۵۹ دشت فرونشست رخ داده و ۴۲۰ دشت افت تراز دارد كه ممنوعه و ممنوعه بحراني است. به گزارش ايسنا، عيسي بزرگ‌زاده امروز در نشستي خبري با اشاره به وضعيت آبخوان‌هاي كشور اظهار كرد: ۷۰ درصد از دشت‌هاي كشور ۹۰ درصد چاه‌هاي كشور را در بر گرفته است كه اكنون در وضعيت بحراني و ممنوعه بحراني قرار دارد. وي گفت: از ۶۰۹ دشت كشور، ۳۵۹ محدوده از كل محدوده‌هاي كشور شامل گزارش فرونشست از سوي سازمان زمين‌شناسي شده است. ۲۵۰ محدوده كه ۶۷ هزار چاه دارد و ۱۶ درصد برداشت آب در آن صورت گرفته، فرونشست نداشته است ولي حدود ۸۸ محدوده بين صفر تا پنج سانتي‌متر فرونشست داشته است. سخنگوي صنعت آب اضافه كرد: اين محدوده داراي ۷۵ هزار چاه است و ميزان برداشت آب آن نيز ۱۸ درصد بوده است. ۱۷۹ محدوده نيز كه داراي ۱۵۴ هزار چاه كشاورزي است، با پنج تا ۱۰ سانتي‌متر فرونشست روبرو بوده است. بزرگ‌زاده با تشريح وضعيت مخازن سدهاي كشور از ابتداي سال آبي جاري تا ۲۵ آذر ماه اظهار كرد: ورودي‌ سدهاي كشور از ۳.۳۸ ميليارد مترمكعب در سال گذشته به ۴.۰۹ ميليارد مترمكعب افزايش يافته كه نشان از رشد ۸ درصدي ورودي سدهاي كشور دارد. وي درباره خروجي سدهاي كشور نيز گفت: خروجي سدهاي كشور از ۴.۸۸ ميليارد مترمكعب در سال آبي گذشته به حجم ۵.۹۵ ميليارد مترمكعب رسيده است كه نشانگر رشد ۲۲ درصدي ميزان تأمين مصارف از محل سدها نسبت به سال گذشته است. سخنگوي صنعت آب موجودي مخازن سدهاي كشور را در تاريخ ۲۵ آذر ماه با ۴۰ درصد پرشدگي، معادل ۱۹.۸۴ ميليارد مترمكعب عنوان كرد و گفت: اين ميزان در سال گذشته ۱۸.۰۵ ميليارد مترمكعب بوده كه نشانگر ۱۰ درصد رشد نسبت به سال گذشته است. بزرگ‌زاده خاطرنشان كرد: بارش‌هاي پاييز هنوز نمي‌تواند شاخص ترسالي يا خشكسالي باشد و ما بيشترين بارش‌ها را در زمستان تا بهار شاهد هستيم.
وي با اشاره به وضعيت برخي سدهاي كشور اضافه كرد: مجموعه ۱۳ سد درياچه اروميه داراي ۲۳ درصد پرشدگي است. ولي زاينده‌رود نسبت به سال قبل وضعيت بهتري دارد؛ چرا كه در سال گذشته وزارت نيرو برنامه‌ريزي دقيقي در حوضه زاينده‌رود در خصوص منابع و مصارف ترتيب داد و به همين دليل امسال شاهد وضعيت بهتري در اين حوضه هستيم و داراي ۸۷ درصد پرشدگي است. سخنگوي صنعت آب گفت: در خراسان رضوي وضعيت همچنان خوب نيست و سد دوستي پنج درصد پرشدگي دارد و نسبت به سال گذشته ۶۷ درصد كاهش داشته است. بر همين مبنا شهر مشهد و استان خراسان رضوي يكي از نقاط هدف اجراي طرح‌هاي اضطراري تأمين آب است و به صورت هفتگي وضعيت منابع آب شهر مشهد پايش مي‌شود. بزرگ‌زاده هرمزگان را از ديگر حوضه‌هاي مورد تمركز در اجراي طرح‌هاي اضطراري تأمين آب و مقابله با خشكسالي اعلام كرد و بيان داشت: سيستان و بلوچستان نيز يكي از نقاط ويژه است و در اجراي پروژه‌ آب‌شيرين‌كن براي اين استان، به شرط تأمين مالي آن از سوي سازمان برنامه و بودجه، دستگاه‌هاي مورد نياز از دو هفته ديگر وارد ايران مي‌شود. وي با اشاره به اجراي طرح احيا و تعادل‌بخشي در سراسر كشور به منظور مديريت منابع و مصارف آب اظهار كرد: با اجراي طرح احيا و تعادل‌بخشي تاكنون ۱۳۲ هزار حلقه چاه غيرمجاز مسلوب‌المنفعه شده است. همچنين ۱۴۰ هزار پروانه چاه كشاورزي براساس سند ملي آب اصلاح يا تعديل شده است.
به گفته سخنگوي صنعت آب اين پايش توسط بيش از ۸۰۰ گروه حفاظت و نظارت در سراسر كشور انجام شده است كه به‌طور دائم در حال بازديد از چاه‌هاي كشاورزي هستند.
بزرگ‌زاده همچنين خاطرنشان كرد: با رصد و پايش ۲۲۰ هزار كنتور فهام، برداشت غيرمجاز در چاه‌هاي مجوزدار كشاورزي ۷ ميليارد مترمكعب كاهش خواهد داشت.

ارسال نظر