بودجه منطبق با سياستهاي برنامه هفتم نبود
رييس مجلس با اشاره به مخالفت مجلس شوراي اسلامي با كليات لايحه بودجه تصريح كرد: شنبه جلسهاي در سطح رييسجمهور و معاون اول درباره بودجه داشتيم كه در آنجا آقاي پرهيزكاري از مركز پژوهشها حضور پيدا كرد و به اظهارنظر درباره بودجه پرداخت. قاليباف اضافه كرد: اينها روشهايي است كه ميتواند حكمراني را درست كرده و مسير را پيش ببريم. پس نبايد اجازه دهيم سياست و سياست زدگي بر مسائل علمي و تخصصي سايه بيندازد.
رييس مجلس با اشاره به مخالفت مجلس شوراي اسلامي با كليات لايحه بودجه تصريح كرد: شنبه جلسهاي در سطح رييسجمهور و معاون اول درباره بودجه داشتيم كه در آنجا آقاي پرهيزكاري از مركز پژوهشها حضور پيدا كرد و به اظهارنظر درباره بودجه پرداخت. قاليباف اضافه كرد: اينها روشهايي است كه ميتواند حكمراني را درست كرده و مسير را پيش ببريم. پس نبايد اجازه دهيم سياست و سياست زدگي بر مسائل علمي و تخصصي سايه بيندازد. مجلس شوراي اسلامي در دو وجه تصميم سياسي و تشخيص علمي است تصميم سياسي با نمايندگان و تشخيص علمي با مركز پژوهشها است كه تركيب آن دو مجلس شوراي اسلامي را در ريل خود قرار ميدهد و اينجاست كه مجلس در راس امور قرار ميگيرد. رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به لايحه برنامه هفتم توسعه اظهار كرد: برنامه هفتم توسعه متفاوتتر از شش برنامه گذشته است، ما در ماده ۱۱۸ برنامه هفتم توسعه راهبري ماهانه، فصلي و سالانه برنامه را تدوين كرديم تا برنامه هفتم مبتني بر رويكرد راهبري كنترل شود. وي بيان كرد: يكي از علتهايي كه باعث رد شدن كليات لايحه بودجه سال آينده در صحن شد، اين بود كه بودجه سال ۱۴۰۳ به عنوان اولين بودجه برنامه هفتم توسعه جهتگيري منطبق با سياستهاي برنامه را نداشت اين موضوع را به دولت هم گفتيم بحث ما مربوط به اعتبار و رديف بودجه نبود بلكه تاكيد ما بر جهتگيري بودجه بر مبناي برنامه هفتم است. رييس مجلس شوراي اسلامي توضيح داد: در بودجه تكليف ديون دولت به پيمانكاران آن هم بالغ بر ۱۰۰ همت مشخص نشده بود حال اينكه در برنامه هفتم توسعه جهتگيري آن تعيين شد، همچنين رابطه بين روابط مالي نفت و دولت و ديون دولت و شركتهاي دولتي به بانكها شفاف نبود؛ خدا ما را نيامرزد و نبخشد كه اگر در اين موارد رفتار سياسي داشتيم و كار سياسي كرديم. حرف ما اين است كه بايد در جهت برنامه هفتم توسعه حركت شود، اين تكليف شرعي است و محكم هم درباره آن ميايستيم. قاليباف با اشاره به ماده ۱۱۸ برنامه هفتم توسعه تصريح كرد: راهبري برنامه هفتم توسعه مبتني بر ماده ۱۱۸ با مسووليت معاون اول و دبيري سازمان برنامه بودجه است كه دو نفر نماينده مجلس شوراي اسلامي به عنوان ناظر حضور دارند. مسير راهبري مشخص بوده كه مركز پژوهشها در اين روند نقش بينظيري داشته است. وي خطاب به مركز پژوهشها اظهار كرد: بايد حتما اولويتهاي مجلس دوازدهم و پيش نويس قوانين لازم براي مجلس دوازدهم تعيين شود اين از موضوعات زيرساختي و اساسي مركز پژوهشها است كه نبايد لحظهاي درنگ شود و بايد دغدغهمند باشيم. ما به دغدغهمندي نياز داريم تا موضوعات حل شود؛ من بسيار ناراحت ميشوم و حتي در مرز سكته ميروم كه وقتي در جلساتي حضور پيدا ميكنم كه پيش از اين در ۳۰ سال گذشته مسووليت آن كار با من بوده ولي همچنان ادبيات و متن حرفها همان چيزي است كه ۳۰ سال قبل مطرح شده است، يعني چند نسل تغيير كرده و همچنان حرفها همان است و به همين دليل هم مشكلات حل نميشود البته كه يا ما روش حل مساله را بلد نيستيم يا نميخواهيم يا هر چيز ديگري. ما در نوع حكمراني و حل مسائل مشكل داريم. رييس مجلس شوراي اسلامي، مجلس يازدهم را مجلسي فعال توصيف كرد و گفت: ما با نقشه راه حركت كرديم و در بسياري از مسائل به خصوص در حوزه اقتصادي مبتني بر اين نقشه پيش رفتيم كه نقش مركز پژوهشها در حل مسائل كشور در حوزه قانونگذاري و بعد رصد كردن اجراي قانون بينظير است. مركز پژوهشها بايد به سمتي حركت كند كه جريان منابع كشور در جهت حل مشكلات مردم باشد ما بايد به يك رفاه عمومي دست پيدا كنيم. بحث سرمايهگذاري و زيرساختها مهم است مركز بايد بين انتظارات و نيازها يك رابطه درست و متوازن در حوزه قانونگذاري و راهبري قانون پيدا كند. وي با تاكيد بر مردميسازي گفت: در اين راستا پذيرش اجتماعي بسيار مهم است بايد واقعيات اجتماعي را مدنظر داشته باشيم. فلسفه نظام جمهوري اسلامي ايران آگاهي بخشي به مردم است در همه حوزهها بايد اولين كار آگاهي بخشي به مردم باشد تا مردم نسبت به حقوق خود مطلع باشند. قاليباف توضيح داد: اگر جامعهاي حق خود را شناخت و آن را مطالبه كرد يك اتفاق بزرگ ميافتد كه اين است كه جامعه وظيفه خود را فهميده و اجرا ميكند اگر مردم حق خود را ندانند و مطالبه نكنند آن وقت وظيفهشان را هم پس ميزنند در اين شرايط اعتماد بين مردم و مسوولان شكل ميگيرد؛ با شكلگيري اعتماد مشاركت معنادار ميشود. مشاركت معنادار به معناي تورم تكرقمي، بزرگ شدن اقتصاد، سرمايهگذاري بيشتر و خانواده و جامعه قوي است. رييس مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اينكه بايد براي قانون نويسي از همان ابتدا ذينفعان قانون را دخيل كنيم، تصريح كرد: همانطور كه اتاق بازرگاني، اصناف، تعاون و ساير بخشها در مركز پژوهشها ميآيند بايد كميسيونهاي مجلس شوراي اسلامي هم حضور داشته باشند بايد از همه ظرفيتهاي مردميسازي استفاده كنيم و چهار عنصر شفافسازي، هوشمندسازي، مردميسازي و كارآمدسازي دنبال شود. رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اقدامات و عملكرد مركز پژوهشها گفت: هرچقدر زمان گذشت و من نوع كار مركز را ديدم، اعتمادم بيشتر شد البته كه يك لايه از مركز تغيير كرد و در دولت حضور پيدا كردم همان زمان به آنها گفتم كه حرفهايي را كه در مركز ميزديد به هر دليلي در دولت تغيير ندهيد و اگر هم تغيير داديد دليلي براي وجدان خود داشته باشيد نه اينكه محيط باعث تغيير موضع و نظر شما شود؛ نبايد صندليها مواضع ما را در حرف زدن تغيير دهد. اين دست موضعگيريها زياد است بخشي از آسيبهايي كه باعث حل مسائل نميشود ريشه در اين اتفاقات دارد. قاليباف ادامه داد: ما از ظرفيت مركز پژوهشها در زمان بررسي برنامه هفتم توسعه بودجه و حتي دستورات روز مجلس شوراي اسلامي استفاده ميكنيم چون به كار آنها ايمان داريم و اين مسووليت شما را بيشتر ميكند.