ظلم به كارگران با «افزايش سن بازنشستگي»

۱۴۰۲/۰۹/۲۷ - ۰۲:۰۶:۵۴
کد خبر: ۳۰۲۹۴۹
ظلم به كارگران با «افزايش سن بازنشستگي»

۲۸ آبان ماه در نشست علني مجلس شوراي اسلامي، افزايش سن و سابقه بازنشستگي با راي اكثريت نمايندگان مجلس به تصويب رسيد؛ به اين ترتيب، راي مثبت نمايندگان به مصوبه‌اي كه سن و سابقه بازنشستگي را به صورت پلكاني تا سقفِ ۵ سال افزايش مي‌دهد، موجب انتقاد كارگران و فعالان كارگري كشور شده است.

۲۸ آبان ماه در نشست علني مجلس شوراي اسلامي، افزايش سن و سابقه بازنشستگي با راي اكثريت نمايندگان مجلس به تصويب رسيد؛ به اين ترتيب، راي مثبت نمايندگان به مصوبه‌اي كه سن و سابقه بازنشستگي را به صورت پلكاني تا سقفِ ۵ سال افزايش مي‌دهد، موجب انتقاد كارگران و فعالان كارگري كشور شده است. افزايش سن و سابقه بازنشستگي در مجلس مدافعان سرسخت داشت؛ براي نمونه، ميرتاج الديني نماينده موافق در دفاع از اين مصوبه گفته: «اين حكم يكي از بهترين حكم‌هايي است كه كميسيون تلفيق در لايحه برنامه آورده و دولت نيز با آن موافق است. اكنون در دنيا ميانگين سن بازنشستگي بالاي ۶۳ سال و در كشورهاي پيشرفته نيز اين سن بالاست اما در كشور ما بسيار پايين‌تر است». اين نماينده موافق افزوده است: «در كشور ما اميد به زندگي خيلي بالا رفته چرا كه حوزه سلامت و بهداشت تقويت شده و اكنون نيز كه سن بازنشستگي ۵۰ سال است فرد بازنشسته نمي‌رود در خانه بنشيند بلكه جاي ديگري مشغول كار مي‌شود و اين امر براي جذب جوانان در عرصه اشتغال مفيد نيست». دولت نيز با افزايش سن و سابقه بازنشستگي موافق بوده است؛ نماينده دولت در نشست ۲۸ آبان در اين رابطه اظهار داشت: «يكي از اهداف برنامه هفتم توسعه حل مشكل ناترازي صندوق‌هاي بازنشستگي است كه با اين مصوبه عملياتي مي‌شود».

 

به دلايل واقعي سقوط صندوق‌هاي بازنشستگي توجه نمي‌شود

آيت اسدي (عضو كارگري شوراي عالي كار) انتقاد را متوجه نمايندگان مجلس و دولت مي‌داند و در اين مورد به ايلنا مي‌گويد: افزايش سن بازنشستگي با اين ترتيبي كه مجلس مصوب كرده، ظلم مظاعف در حق كارگران زحمتكش كشور است؛ كارگران مدت‌هاست با مشكلات معيشتي دست و پنجه نرم مي‌كنند، در اين شرايط اجبار آنها به كار كردنِ بيشتر با دستمزدهاي بسيار پايين‌تر از خط فقر، به راستي يك ظلم مضاعف است.

او با بيان اينكه «خط قرمز ما به عنوان نمايندگان كارگران، حقوق قانوني كارگران و دفاع از اين حقوق است» اضافه مي‌كند: نمايندگاني كه مدام پشت تريبون‌ها شعار دفاع از كارگران و محرومان سر مي‌دهند، چطور تن به تصويب بندي دادند كه حداقلي‌ترين حقوق كارگران را به بهانه رفع ناترازي صندوق‌ها نشانه رفته است؟ اين صندوق‌ها چرا به اين حال و روز افتاده‌اند؛ چرا به دلايل واقعي سقوط صندوق‌هاي بازنشستگي در كشور توجه نمي‌شود؟

به گفته او، بايد پرسيد نمايندگاني كه از شفافيت آرا دفاع مي‌كنند، چرا شجاعتِ اعلام آراي خود را ندارند، چرا به صراحت نمي‌گويند راي‌شان به پيشنهاد افزايش سن و سابقه بازنشستگي واقعاً چه بوده است؟

اسدي ادامه مي‌دهد: افزايش سن و سابقه بازنشستگي، جامعه كارگري را آزرده خاطر و نااميد كرده است؛ در روزهاي اخير كارگران بارها با ما تماس گرفتند و اعلام كردند از مجلس و قاطبه نمايندگان آن نااميد شده‌ايم؛ چراكه اين نمايندگان راي و نظري كه در رسانه‌ها اعلام مي‌كنند با آرايي كه در صندوق مجلس مي‌اندازند، متفاوت است؛ متاسفانه نمايندگان به شعارهايشان پايبند نيستند و به وظيفه وكالت خود عمل نمي‌كنند.

عضو كارگري شوراي عالي كار تاكيد مي‌كند: قبل از ۲۸ آبان و تصويب بند الحاقي ماده ۲۹ برنامه هفتم توسعه در مجلس، نمايندگاني بودند كه در نشست‌ها و گفت‌وگوها با ما به صراحت اعلام مي‌كردند كه «با افزايش سن و سابقه بازنشستگي از اساس مخالفيم» اما در مجلس به اين افزايش راي مثبت دادند و اين براي ما باوركردني نيست.

 

انتقاد از نمايندگاني كه

صداي كارگران را نشنيدند

رييس هيات مديره كانون شوراهاي اسلامي كار استان قزوين ضمن انتقاد از نمايندگان اين استان كه در صحن علني مجلس به افزايش سن بازنشستگي راي مثبت داده‌اند؛ اضافه مي‌كند: اين نمايندگان نمي‌دانند چطور اميد و انگيزه را از كارگران گرفته‌اند. ما حتما در انتخابات اين دوره در آراي خود براي انتخاب نمايندگان استان، اين عملكردها را لحاظ خواهيم كرد. اسدي مي‌افزايد: ما نمايندگان كارگري آمادگي داريم كه با نمايندگان موافق و مخالف طرح افزايش سن بازنشستگي در رسانه ملي و ساير رسانه‌ها مناظره كنيم و به آنها اثبات نماييم كه مشكلات صندوق‌هاي بازنشستگي كشور با سلب حقوق قانوني كارگران حل نمي‌شود. به گفته او، بسياري از نمايندگان مجلس فقط به دنبال تامين منافع مشترك با گروه‌هايي از مردم هستند و به بحث‌هايي مانند خودرو و خودروهاي لاكچري بيشتر از منافعِ بيش از نيمي از جمعيت كشور اهميت مي‌دهند و اين جاي تاسف بسيار دارد. عضو كارگري شوراي عالي كار با بيان اينكه «افزايش سن بازنشستگي در ميان‌مدت و بلندمدت تبعات اجتماعي و اقتصادي خواهد داشت» مي‌گويد: انتظار داشتيم قبل از اتخاذِ تصميم به اين مهمي، نشست‌هايي با نمايندگان جامعه كارگري و كارفرمايي برگزار مي‌كردند و صداي جامعه ذينفعان را مي‌شنيدند؛ چرا براي خودشان بريدند و دوختند. و جالب اينكه برخي از آنها بعد از تصويب به صراحت گفتند ما از تبعات اين مصوبه آگاهي چنداني نداشتيم!

 

شوراي نگهبان مصوبه مجلس را رد كند

اسدي در پايان گفت: ما اعتراض خود به اين مصوبه را به شوراي نگهبان اعلام كرده‌ايم و به زودي در كانون عالي شوراهاي اسلامي كار كشور نشستي با اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام و شوراي نگهبان در اين رابطه خواهيم داشت. از شوراي نگهبان انتظار داريم افزايش سن و سابقه بازنشستگي را تاييد نكند؛ اين مصوبه، آينده و زندگي كارگراني را كه امروز با مشكلات بسيار از جمله دستمزد زير خط فقر، فقدان امنيت شغلي و نبودن ايمني كارگاهي دست و پنجه نرم مي‌كنند، تخريب مي‌كند؛ از نمايندگان مجلس نيز توقع داريم درصدد جبران برآيند و هر طور مي‌توانند براي تامين منافع حقه كارگران كشور اقدام كنند.

ارسال نظر