كودكي اينجا مي‌سپارد جان

۱۴۰۲/۰۹/۲۷ - ۰۲:۰۲:۲۱
کد خبر: ۳۰۲۹۴۵

سينا عليخاني كودك مبتلا به اس‌ام‌اي در آی‌سي يو بستري شد. از وزير مدعي بهداشت و درمان هيچ خبري نيست و هيچ اظهارنظري در اين رابطه نمي‌كند. اينكه حتي رييس دولت هم قول داده بود تا داروي بيماران اس‌ام‌اي به موقع به دستشان برسد هم كارگر نيفتاد و در حد همان وعده‌هاي غير قابل اجرا باقي ماند. سوال اما همچنان اين است كه در چنين شرايطي چطور وزير بهداشت سيستم درماني كشور را يكي از بهترين سيستم‌هاي دنيا مي‌داند.

مریم شاهسمندی

سينا عليخاني كودك مبتلا به اس‌ام‌اي در آی‌سي يو بستري شد. از وزير مدعي بهداشت و درمان هيچ خبري نيست و هيچ اظهارنظري در اين رابطه نمي‌كند. اينكه حتي رييس دولت هم قول داده بود تا داروي بيماران اس‌ام‌اي به موقع به دستشان برسد هم كارگر نيفتاد و در حد همان وعده‌هاي غير قابل اجرا باقي ماند. سوال اما همچنان اين است كه در چنين شرايطي چطور وزير بهداشت سيستم درماني كشور را يكي از بهترين سيستم‌هاي دنيا مي‌داند. وقتي بيماران براي تامين داروي مورد نياز خود با اين همه مشكلات مواجه هستند وقتي كودكي علاوه بر رنج بيماري بايد استرس و اضطراب نبود دارو را هم تحمل كند در نهايت راهي بيمارستان شده و در بخش‌آي سي يو بستري شود چطور مي‌توان ادعاي بهترين بودن داشت. بهرام عين‌اللهي در اين شرايط كجاست و چرا پاسخگوي اين بيماران نيست؟ سازمان غذا و دارو كه مدام از تامين داروي مورد نياز بيماران سخن مي‌گويد چرا الان در برابر رنج اين كودك سكوت كرده است. هر چند وقتي رييس دولت در پاسخ به اعتراض بيماران براي نبود دارو مي‌گويد «عمر دست خداست» ديگر نمي‌توان انتظار داشت كه مسوولان براي بهبود اين شرايط اسف بار تلاشي از خود نشان دهند. عمر دست خداست اما مساله اينجاست كه در اين جغرافيا عواملي كه عمر انسان‌ها را كوتاه و كوتاه‌تر مي‌كنند دست مسوولاني است كه جز شانه خالي كردن از بار مسووليت هنر ديگري ندارند. مساله اينجاست كه ميلياردها تومان پول مردم به توسط رانت خواران به تاراج مي‌رود اما وقتي پاي جان انسان‌ها در ميان است دولت از نبود اعتبار براي تامين داروي مورد نياز افراد سخن به ميان مي‌آورد.
شرايط موجود با توجه به بي توجهي مسوولان همه و همه دست به دست هم داده‌اند تا عمر ما را كوتاه‌تر كنند. از آلودگي هوا گرفته تا نبود تجهيزات بيمارستاني و ورشكستگي صندوق‌هاي بيمه و بازنشستگي تا دربه دري بيماران به دنبال دارو همه و همه از بي تدبيري مسوولان است و قطعا نمي‌توانيم بگوييم كه در اين كارشكني‌ها و بي توجهي‌ها خداوند دستي دارد. سينا اولين قرباني اين بي توجهي‌ها نيست و آخرين آن هم نخواهد بود. وقتي مسوولان به اين اعتقاد دارند كه با دعا كردن مي‌توان مشكلات را حل كرد پس مسووليت آنها در برابر مردم چه خواهد شد. ما همه دعا مي‌كنيم كه سينا و سيناها حالشان خوب شود اما آيا واقعا تنها دعا مي‌تواند منجر به نجات جان بيماراني شود كه هر روز براي تامين داروهاي خود با مشكل مواجه‌اند. اگر همه‌چيز با دعا حل مي‌شود پس ديگر دكتر رفتن و درمان كردن و هزينه‌هاي هنگفت براي درمان پرداخت كردن معني ندارد. بهتر است همه در خانه هايمان بنشينيم و دست به دعا‌برداريم و از خدا بخواهيم اگر مبتلا به سرطان، ‌ام اس، ديابت و هر بيماري ديگري هستيم ما را شفا بدهد. همانطور كه مسوولان مي‌گويند دعا كنيد باران بيايد شايد اين آلودگي هوا از بين برود. اگر كشور در اين شرايط مصداق بارز باري به هر جهت شده است. هيچ مسوولي پاسخگو نيست. وزير جهاد كشاورزي وقتي پاسخي براي سوال خبرنگار ندارد بدون اعتنا به مسووليت كه پذيرفته محل مصاحبه را ترك مي‌كند. اين بدعت غلط عدم پاسخگويي و پرخاشگري برخي مسوولان با رسانه‌ها از دولت احمدي‌نژاد 
پايه گذاري شد و همچنان ادامه پيدا كرد در حالي كه تا قبل از آن هر چه بود حداقل مسوولان خود را موظف به پاسخگويي مي‌دانستند. ۴ روز از زماني كه سينا عليخاني كودك مبتلا به‌ام اس راهي بيمارستان شده است مي‌گذرد اما دريغ از يك اظهارنظر توسط مسوولاني كه به اصطلاح متولي جان و سلامت مردم هستند. نه خبري از وزير بهداشت است و نه خبري از رييس سازمان غذا و دارو، هر چه هست همان وعده‌هاي هميشگي و بي توجهي‌هايي كه حالا خيلي راحت جان افراد را مي‌گيرد و تمام.

ارسال نظر