مرگ سالانه ۲۰ هزار بيمار سرطاني در كشور

۱۴۰۲/۰۹/۲۳ - ۰۱:۵۴:۱۲
کد خبر: ۳۰۲۸۲۵
مرگ سالانه ۲۰ هزار بيمار سرطاني در كشور

بيماري سرطان از آن دست بيماري‌هايي است كه فرد مبتلا و افراد خانواده او را درگير مشكلات بي‌شماري مي‌كند. از جمله هزينه‌هاي گزاف درمان و پروسه سخت شيمي‌درماني و.... اما با تمام اين مشكلات به دليل شرايط حاكم بر جامعه كه از جمله مي‌توان به آلودگي هوا و تغذيه نامناسب افراد اشاره كرد بر اساس آمار رسمي سالانه بيش از ۸۰ هزار نفر در كشور به سرطان مبتلا مي‌شوند و بيش از ۲۰ هزار نفر جان خود را از دست مي‌دهند.

بيماري سرطان از آن دست بيماري‌هايي است كه فرد مبتلا و افراد خانواده او را درگير مشكلات بي‌شماري مي‌كند. از جمله هزينه‌هاي گزاف درمان و پروسه سخت شيمي‌درماني و.... اما با تمام اين مشكلات به دليل شرايط حاكم بر جامعه كه از جمله مي‌توان به آلودگي هوا و تغذيه نامناسب افراد اشاره كرد بر اساس آمار رسمي سالانه بيش از ۸۰ هزار نفر در كشور به سرطان مبتلا مي‌شوند و بيش از ۲۰ هزار نفر جان خود را از دست مي‌دهند.

مديركل دفتر مديريت بيماري‌هاي غيرواگير وزارت بهداشت ضمن تشريح اقدامات وزارت بهداشت براي جلوگيري از بروز سرطان‌ها در كشور، گفت: تقريبا سالانه در كشور حدود ۸۵ تا ۹۰ هزار مورد جديد سرطان اتفاق مي‌افتد. دكتر كوروش اعتماد با اشاره به اينكه بيش از ۷۵ درصد علل مرگ و مير در كشور ما بيماري‌هاي غيرواگير است، گفت: سالانه ۳۵۰ هزار مرگ در كشور رخ مي‌دهد كه حدود ۲۵۰ هزار مورد به دليل بيماري‌هاي غيرواگير است كه در اين ميان سرطان‌ها رتبه سوم بروز مرگ و ميرهاي غيرواگير (۱۰ تا ۱۵ درصد از مرگ‌ها) را به خود اختصاص مي‌دهند. بر اساس آمار سالانه ۲۰ هزار مرگ ناشي از سرطان در كشور رخ مي‌دهد.

 

وضعيت بروز سالانه سرطان در ايران

وي با بيان اينكه ميزان موارد جديد سالانه بروز سرطان‌ها در كشور ۱۸۰ مورد به ازاي هر يكصدهزار نفر جمعيت است، اظهار كرد: تقريبا سالانه در كشور حدود ۸۵ تا ۹۰ هزار مورد جديد سرطان اتفاق مي‌افتد.

 

۴ سرطان شايع كدامند؟

به گفته اعتماد، سرطان‌هاي پستان، روده بزرگ، پروستات و ريه جزو سرطان‌هاي شايع در كشور هستند.او درخصوص سهم جنسيت در بروز سرطان‌ها نيز به ايسنا اظهار كرد: بعضي از سرطان‌ها به يك جنسيت خاص اختصاص دارند؛ به‌طور مثال سرطان پستان در زنان ديده مي‌شود و به صورت خيلي اندك در مردان هم مشاهده مي‌شود يا سرطان پروستات يك سرطان مردانه است. در مورد ساير سرطان‌ها توزيع جنسي در ميان زنان و مردان يكسان است.

 

چرا بروز سرطان‌هاي مرتبط با

دستگاه گوارش افزايش يافته؟

او در پاسخ به سوالي درباره علت افزايش بروز سرطان‌هاي مرتبط با دستگاه گوارش، توضيح داد: متاسفانه ۴۰ درصد جمعيت بالاي ۳۰ سال كشور فعاليت فيزيكي ناكافي دارند كه اين فعاليت ناكافي در خانم‌ها بيشتر از آقايان است. از سوي ديگر مصرف دخانيات در جمعيت بالاي ۳۰ سال كشور حدود ۱۲ درصد در آقايان و ۱.۵ درصد در خانم‌ها متفاوت است. در كنار همه اين موارد همچنين بايد بدانيم كه سالمندي و افزايش سن هم افراد را مستعد ابتلا به بيماري‌هاي غيرواگير از جمله سرطان‌ها مي‌كند. در اين بين پايين بودن مصرف ميوه‌ها و سبزيجات نيز موثر است.

 

غربالگري رايگان سرطان پستان و روده بزرگ در نظام شبكه

مديركل دفتر مديريت بيماري‌هاي غيرواگير وزارت بهداشت، ادامه داد: وزارت بهداشت از سال‌هاي اخير برنامه غربالگري سرطان روده بزرگ و پستان را در دستور كار قرار داده است كه خدمات شناسايي و غربالگري اوليه به شكل كاملا رايگان در نظام شبكه انجام مي‌شود. او افزود: تشخيص زودرس سرطان روده بزرگ در مراكز جامع خدمات سلامت با انجام يك تست ساده اوليه توسط همكاران مراقب سلامت از مراجعان بالاي ۴۰ سال انجام مي‌شود و در صورت مثبت بودن تست از طريق نظام ارجاع بيمار به بيمارستان‌هاي كشور ارجاع مي‌شوند. اعتماد تصريح كرد: يك اتفاق مثبت اين بود كه با مصوبه دولت، فرانشيزِ (سهم پرداختي بيمار) انجام كولونوسكوپي براي كساني كه از طريق نظام ارجاع خدمت بگيرند، صفر شده است و هم پرداختي به پزشكاني كه تحت اين نظام ارايه خدمت كنند را دو برابر كرده است.

 

نقش پيشگيري در جلوگيري از

بروز سرطان روده بزرگ

به گفته او، در خصوص سرطان روده بزرگ اگر اقدامات پيشگيري‌كننده به موقع انجام شود اثرات قطعي درماني خواهد داشت. او موفق‌ترين مداخله براي تشخيص سرطان را مربوط به سرطان روده بزرگ دانست و گفت: اگر اين بيماري به موقع تشخيص داده شود و مداخله انجام گيرد، بيمار كامل بهبود مي‌يابد. اين نوع تشخيص، پيشگيري و مداخله‌اي است كه شبيه واكسن زدن عمل مي‌كند و فرد در برابر اين سرطان بيمه مي‌شود. اعتماد يادآور شد: تشخيص و مداخله براي اين سرطان كه به صورت رايگان در سطح مراكز بهداشتي انجام مي‌پذيرد به‌طور موثر از عوارض، ناتواني‌هاي ناشي از بيماري و فوت بيماران جلوگيري كرده و آمار ناشي از اين بيماري را كاهش مي‌دهد.

 

علت افزايش هزينه‌هاي درمان سرطان

مديركل دفتر مديريت بيماري‌هاي غيرواگير وزارت بهداشت درباره هزينه‌هاي درمان سرطان در كشور، بيان كرد: متاسفانه هزينه‌هاي درماني درحال افزايش است و يكي از مواردي كه هزينه‌هاي كمرشكن به بيماران تحميل مي‌كند در همين بخش است. شايد بتوان گفت بخشي از تجويزهايي كه صورت مي‌گيرد مطابق گايدلاين‌ها نيست و اين نوع درمان‌ها هم نتيجه و منفعت لازم را ندارد و همين امر هزينه‌ها را افزايش مي‌دهد. اعتماد نقش سبك زندگي در بروز سرطان‌ها را بسيار جدي دانست و بيان كرد: اگر سبك زندگي به همين شكل باشد و مداخله جدي صورت نگيرد احتمالا در ساليان آتي يك روند افزايشي در بروز سرطان‌ها خواهيم داشت ولي وزارت بهداشت مداخلات خود براي اصلاح سبك زندگي و پيشگيري از بروز سرطان را در دستور كار دارد.

ارسال نظر