تعدیل منفی 60 درصدی سود برآوردی در بودجه «سمایه»

۱۳۹۴/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۲۸۱

بانک سرمایه که پیش‌تر از سود 257ریالی در بودجه برآوردی سال مالی 94 خبر داده بود در عملکرد سه‌ماهه اول امسال با تعدیل منفی 60درصدی این رقم را به 102ریال کاهش داد. بانک سرمایه در گزارش عملکرد سه ماه اول امسال به سازمان بورس، از تعدیل منفی 60درصدی سود برآوردی خود در بودجه سال مالی منتهی به پایان اسفندماه 94 خبر داده است. این شرکت در آخرین پیش‌بینی بودجه سال مالی 94 خود سود هر سهم پس از کسر مالیات را مبلغ 102ریال به‌طور خالص اعلام کرده، درحالی که در بودجه قبلی این رقم به مبلغ 257ریال پیش‌بینی شده بود. بانک سرمایه با تحقق زیان 196ریالی به ازای هر سهم در عملکرد سه‌ماهه اول امسال در عمل با زیان در دوره‌های عملکردی پیشرو مواجه خواهد شد.


تحقق 20 درصدی سود پالایش نفت تهران در عملکرد 3 ماهه

پالایش نفت تهران امروز درحالی از پوشش 20درصدی سود برآوردی خود درعملکرد سه‌ماهه اول امسال خبر داده که با محاسبه افزایش سرمایه 117درصدی اخیر این شرکت بدون تغییر با رقم برآوردی قبلی است. شرکت پالایش نفت تهران درگزارش عملکرد سه‌ماهه اول سال مالی منتهی به پایان اسفندماه 94 از تحقق سود 55ریالی به ازای هر سهم خبر داده است.

این شرکت درحالی از پوشش 20درصدی سود برآوردی خود در عملکرد سه‌ماهه اول امسال خبر داده که در صورت‌های مالی ارائه شده به بازار، بدون محاسبه افزایش 117درصدی سرمایه جدید خود عایدی 119ریالی را گزارش داده است. این درحالی است که با محاسبه افزایش سرمایه جدید سود محقق شده شرکت نسبت به عایدی 280ریالی پس از افزایش سرمایه بدون تغییر است.


افزایش سود پتروشیمی پردیس در عملکرد 9 ماهه

پتروشیمی پردیس در تازه‌ترین گزارش‌های مالی خود از تحقق سود 42ریالی در عملکرد سوم امسال خود خبر داده است. شرکت پتروشیمی پردیس درعملکرد 9ماهه سال مالی منتهی به پایان شهریورماه 94 توانسته به ازای هر سهم مبلغ 42ریال سود به‌طور خالص کنار بگذارد. این شرکت درگزارش عملکرد 6ماهه اول امسال خود مبلغ 26ریال سود خالص به ازای هر سهم اعلام کرده بود.


بازدهی منفی 29 درصدی «خاهن» و روند نزولی سودآوری

«خاهن» که در سال مالی گذشته علی‌رقم عملکرد مناسب طی 6ماهه نخست، در نهایت موفق به پوشش مناسب بودجه برآوردی خود نشد و با تعدیل درآمد هر سهم همراه شد. بررسی سابقه معاملات و صورت مالی شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران که درگروه خودرو و ساخت قطعات در بازار دوم بورس فعالیت دارد، حاکی از عملکرد ضعیف این شرکت طی یک‌سال گذشته است. این شرکت از ابتدای مهرماه سال گذشته بازدهی قیمتی منفی 29.65درصدی برای سهامدارنش رقم زده است، به‌طوری که از قیمت 2125ریال به 1460ریال کاهش داشته و این افت قیمتی در مقایسه با بازدهی کل این گروه که از دو دسته شرکت‌های قطعات و یدکی و تولید وسایل نقلیه موتوری تشکیل شده، بسیار قابل توجه است، چراکه قطعات یدکی که «خاهن» در آن مشغول به فعالیت است، طی یک‌سال گذشته 3.16درصد بازدهی داشته است.

همچنین این شرکت در نخستین پیش‌بینی سال مالی 94 مبلغ 243ریال سود به ازای هر سهم با سرمایه 320میلیارد ریالی برآورد کرده که با توجه به عملکرد واقعی 3ماهه نخست سال جاری موفق به پوشش 31درصدی این مبلغ شده است. اما این درحالی است که طی سال مالی 93 به ازای هر سهم مبلغ 144ریال پیش‌بینی کرده بود که در سه‌ماهه نخست 56درصد آن را پوشش داده بود که بخش اعظم آن از طریق درآمدهای متفرقه شناسایی شده بود و طی عملکرد 6ماهه این مبلغ به 79ریال افت کرد و در نهایت به 66ریال سود برای این سال مالی شناسایی کرد.

براساس این گزارش، «خاهن» که در سال مالی گذشته علی رقم عملکرد مناسب طی 6ماهه نخست، در نهایت موفق به پوشش مناسب بودجه برآوردی خود نشد و با تعدیل درآمد هر سهم همراه شد. با توجه به اینکه صنعت آهنگری وابستگی شدیدی به قطعات خودرویی دارد و در واقع خودروسازان، بزرگ‌ترین مشتری این گروه را تشکیل می‌دهند، هرگونه تغییر درصنعت خودروسازی اثر مستقیمی بر صنعت آهنگری می‌گذارد با این توصیفات و با توجه به اینکه این مجموعه‌ها با کاهش تقاضا و بحران از چند سال گذشته مواجهند، این امر باعث خواهد شد که شرکت‌هایی مثل آهنگری تراکتورسازی ایران در وصول مطالبات خود با مشکل جدی مواجه شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر