فناوري اطلاعات كمك پيشران صنايع كشور

۱۴۰۲/۰۹/۲۳ - ۰۱:۲۹:۵۹
کد خبر: ۳۰۲۸۰۶

دبيركل سازمان نظام صنفي رايانه‌اي كشور گفت: سازمان‌هاي مدني مثل سازمان نظام صنفي رايانه‌اي تشكيل مي‌شوند تا بتوانند فاصله بين بخش خصوصي و بخش دولتي را پر كنند. آزاد معروفي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه در كشوري مثل ايران، بخش خصوصي به گونه‌اي مهجور واقع شده است، اظهار كرد: در واقع اين سازمان‌ها، خواسته‌ها، مطالبات و موانع موجود بر سر راه شركت‌هاي خصوصي را به دولت‌ها اعلام مي‌كنند.

دبيركل سازمان نظام صنفي رايانه‌اي كشور گفت: سازمان‌هاي مدني مثل سازمان نظام صنفي رايانه‌اي تشكيل مي‌شوند تا بتوانند فاصله بين بخش خصوصي و بخش دولتي را پر كنند. آزاد معروفي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه در كشوري مثل ايران، بخش خصوصي به گونه‌اي مهجور واقع شده است، اظهار كرد: در واقع اين سازمان‌ها، خواسته‌ها، مطالبات و موانع موجود بر سر راه شركت‌هاي خصوصي را به دولت‌ها اعلام مي‌كنند.

 

مطالبه‌گري مهم‌ترين نقش  سازمان نظام صنفي رايانه‌اي است

معروفي، مطالبه‌گري را مهم‌ترين نقش سازمان نظام صنفي رايانه‌اي عنوان كرد و افزود: اين سازمان بايد بتواند وضعيت رقابت را به حداقل برساند و بخشي از تصدي‌گري را به عهده بگيرد. همچنين بايد موانع و چالش‌هايي كه ممكن است به دليل قوانين، مقررات و بخشنامه‌هاي خلق‌الساعه ايجاد شود را برطرف كند. سازمان نظام صنفي بايد بتواند وضعيت بخش خصوصي را توسعه دهد. وي با تأكيد بر اينكه مسلماً پشتوانه قدرت سازمان‌هايي مثل سازمان نظام صنفي رايانه‌اي، اعضايش هستند، اظهار كرد: اعضاي اين سازمان بايد عمدتاً از بخش خصوصي باشند. هر چند كه به دليل ماهيت قضيه، بسياري از شركت‌هاي خصولتي و حتي دولتي عضو اين سازمان هم باشند، مانعي براي اين قضيه وجود ندارد، ولي سازمان نظام صنفي به عنوان يك بخش عمده خصوصي بايد اين كار را كند، بنابراين قدرت سازمان نظام صنفي از قدرت اعضايش است. اعضا هرچقدر توانمندتر شوند، حوزه اقتصادي IT، حوزه اقتصاد ديجيتال و سازمان نظام صنفي رايانه‌اي قدرتمندتر خواهد شد. دبيركل سازمان نظام صنفي رايانه‌اي كشور افزود: اين سازمان در طول سال‌هاي فعاليت خود نشان داده كه توانسته جايگاه قدرتمندي را براي خودش ايجاد كند. در خيلي از مقاطع مي‌بينيم كه دولتي‌ها سعي مي‌كنند بخشي از تصدي‌گري‌شان را به سازمان نظام صنفي بسپارند و در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات مسلماً سازمان نظام صنفي عهده‌دار چنين چيزي است و كم كم مشخص خواهد شد كه سازماندهي بازار توسط بخش خصوصي بهتر خواهد بود. وي ادامه داد: بيش از ۲۵ حوزه كاري تحت عنوان كميسيون در سازمان نظام صنفي رايانه‌اي وجود دارد، برخي از حوزه‌ها نيز كميسيوني براي آنها تشكيل نشده است؛ اگر عملكرد اين سازمان را به جهات مختلف بررسي كنيم، درمي‌يابيم كه در جايي قدرت و نفوذ بيشتري داشته و در جايي از قدرت و نفوذ كمتري برخوردار بوده است.

 

نيروي انساني، بزرگ‌ترين دغدغه

بخش خصوصي و بخش دولتي

معروفي با تأكيد بر اينكه نيروي انساني، بزرگ‌ترين دغدغه بخش خصوصي و بخش دولتي است، مهارت آموزي نيروي انساني را مورد تأكيد قرار دارد و تشريح كرد: در شرايطي كه هوش مصنوعي و زيرساخت‌ها در دنيا در حال پيشرفت است، آيا ما نيروي كافي براي اين زيرساخت‌هاي ارتباطاتي و مراكز داده داريم؟ واقعيت اين است كه اين موضوع شركت‌ها را با چالش مواجه كرده است زيرا آموزش كافي براي تربيت و به روز نگه داشتن منابع انساني وجود ندارد. به هر حال اين موضوع دغدغه بزرگ بخش خصوصي، بخش دولتي و حاكميت است. همه در تقلا و تلاش هستند. سازمان نظام صنفي به عنوان بزرگ‌ترين و فراگيرترين نماينده بخش خصوصي در صنعت IT و همچنين دولت و نمايندگانش در اين صنعت هر دو دغدغه نيروي انساني دارند. دبيركل سازمان نظام صنفي رايانه‌اي كشور با اشاره به نحوه محاسبه ماليات در بودجه سال ۱۴۰۳، تصريح كرد: اين تصميم كار را براي همه به خصوص براي شركت‌ها و كارمندان سخت مي‌كند. اداره ماليات هنوز هيچ تمهيدي براي پولي كه دريافت مي‌كنند، انجام نداده است. ارزش افزوده چالش بزرگي براي شركت‌هاست و فشار عمده‌اي را برآنها وارد مي‌كند. چون شركت‌ها خيلي از اعتبارات‌شان و امكانات مالي‌شان را قبل از اينكه از كارفرمايان كه عمدتا دولتي هستند، دريافت كنند، بايد به اداره ماليات بدهند. وي ادامه داد: در چنين شرايطي شركت‌ها مجبور مي‌شوند سراغ تسهيلات بروند، از طرفي سياست‌هاي انقباضي پرداخت تسهيلات را از سمت بانك‌ها سخت مي‌كند. همچنين سياست‌هاي انقباضي و گردش كم مالي، تحريم و نبودن ارز و همه اينها دست به دست هم مي‌دهد تا مطالبات شركت‌ها دريافت نشود. همه اين موارد باعث ضعيف شدن بخش خصوصي و متوسط مي‌شود؛ مسلماً بخش خصوصي بزرگ را هم تحت تأثير خواهد داد. معروفي خاطرنشان كرد: من اقتصاددان نيستم، اما مي‌دانم كه معمولاً در كشورهايي كه بخش متوسط جامعه خوب رشد مي‌كند، اين كشورها يا سمت و سوي توسعه دارند، يا توسعه يافته هستند. هر چه بخش متوسط جامعه به لحاظ فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي بزرگ‌تر باشد، آن جامعه توسعه يافته‌تر است. با ضعيف شدن بخش خصوصي مسلماً فاصله طبقاتي بين قشر پايين و قشر بالا روز به روز بيشتر مي‌شود و شكاف عظيم بين اينها به وجود مي‌آيد و امكان توسعه را از كشور مي‌گيرد. بخش عمده‌اي از شركت‌هايي كه در اين حوزه هستند، كم كم رو به تعطيلي مي‌روند، تعداد بيكاري و مهاجرت زياد مي‌شود. دولت در حرف از شركت‌هاي خصوصي حمايت مي‌كند، اما بخش خصوصي نيازمند حمايت عملي و ملموس است.

 

حوزه IT براي خيلي از صنايع پيشران  و كمك‌كننده است

وي تصريح كرد: وقتي در بودجه سال ۱۴۰۳ رشد اقتصادي حوزه فناوري اطلاعات دو رقمي است و همچنين در برنامه هفتم پنج ساله توسعه ۱۱ درصد پيش بيني شده است، نشان‌دهنده اين است كه اين درك وجود دارد كه حوزه اقتصاد ديجيتال، حوزه بسيار قابل گسترشي است، حوزه فناوري اطلاعات براي خيلي از صنايع پيشران و كمك‌كننده است. بدون حوزه فناوري اطلاعات رشد و توسعه خيلي از صنايع غيرممكن است يا به كندي صورت مي‌گيرد. دولت بايد بينديشد كه چگونه با تعامل با بخش خصوصي و سازمان‌هايي مثل سازمان نظام صنفي رايانه‌اي مشكلات را حل كند، موانع را از سر راه بردارد. دبيركل سازمان نظام صنفي رايانه‌اي كشور در پايان ابراز اميدواري كرد كه سازمان نظام صنفي رايانه‌اي و هيات‌مديره آن بتوانند نقش و رسالت واقعي خود را به خوبي انجام دهند، مطالبات به حق بخش خصوصي را دريافت كنند و باعث توسعه بيشتر كشور در حوزه اقتصاد ديجيتال و فناوري اطلاعات شوند.

ارسال نظر