كاهش قابل ملاحظه جرايم فيشينگ و كلاهبرداري اينترنتي

۱۴۰۲/۰۹/۲۲ - ۰۱:۲۸:۵۳
کد خبر: ۳۰۲۷۴۰

وزير ارتباطات گفت: سال گذشته به دنبال همكاري مشترك پليس فتا و وزارت ارتباطات در زمينه مقابله با كلاهبرداري‌هاي سايبري يا فيشينگ، شاهد بوديم كه جرايم در اين حوزه به شكل قابل ‌ملاحظه‌اي كاهش پيدا كرد. به گزارش ايسنا، حملات فيشينگ در واقع ايميل‌هايي جعلي، پيام‌هايي متني، تماس‌هاي تلفني يا حتي وب‌سايت‌هايي هستند كه براي دستكاري با هدف دانلود بدافزار، به اشتراك‌گذاري اطلاعات حساس يا انجام ساير اقداماتي طراحي شده‌اند.

وزير ارتباطات گفت: سال گذشته به دنبال همكاري مشترك پليس فتا و وزارت ارتباطات در زمينه مقابله با كلاهبرداري‌هاي سايبري يا فيشينگ، شاهد بوديم كه جرايم در اين حوزه به شكل قابل ‌ملاحظه‌اي كاهش پيدا كرد. به گزارش ايسنا، حملات فيشينگ در واقع ايميل‌هايي جعلي، پيام‌هايي متني، تماس‌هاي تلفني يا حتي وب‌سايت‌هايي هستند كه براي دستكاري با هدف دانلود بدافزار، به اشتراك‌گذاري اطلاعات حساس يا انجام ساير اقداماتي طراحي شده‌اند. اين نوع حملات، رايج‌ترين شكل مهندسي اجتماعي و شامل فريب يا تحت فشار قرار دادن افراد براي ارسال اطلاعات به افراد اشتباه است. مهاجم معمولاً خود را به عنوان يك شخص يا سازماني كه قرباني به آن اعتماد دارد درمي‌آورد و احساس فوريت ايجاد مي‌كند تا قرباني را مجبور به عملي عجولانه كند. هكرها معمولاً از اين تاكتيك‌ها استفاده مي‌كنند چون فريب دادن افراد آسان‌تر و كم‌هزينه‌تر از هك كردن رايانه يا شبكه است. در رايج‌ترين شيوه حمله فيشينگ، مهاجم با ارسال پيامي كه به نظر مي‌رسد از يك شركت يا وب‌سايت قانوني است، با يك لينك كاربر را به يك وب‌سايت جعلي مي‌برد و سپس مي‌خواهد اطلاعات شخصي خود را وارد كند، سپس از اين اطلاعات براي سرقت از كاربر استفاده مي‌كند. در واقع هكرها صفحات جعلي شبيه به درگاه‌هاي بانكي مي‌سازند و در ادامه لينك صفحه جعلي را به همراه متن‌هاي فريبنده برايتان ارسال مي‌كنند؛ اگر روي لينك‌ها كليك كرده و وارد صفحات جعلي شويد، در دام فيشينگ افتاده‌ايد. كلاهبرداران در پشت صفحات فيشينگ در حال مشاهده اطلاعات ورودي شما بوده و همزمان اطلاعات شما را در يك صفحه اصلي درگاه بانكي وارد مي‌كنند. در نتيجه خريد شما (به علت جعلي بودن درگاه بانكي‌تان) ناموفق بوده و خريد هكر با اطلاعات حساب بانكي شما (به‌علت اصلي بودن درگاه بانكي‌اش) موفقيت‌آميز است. در اين راستا، عيسي زارع پور-
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات- در همايشي اظهار كرد: سال گذشته نيز به دنبال همكاري مشترك پليس فتا و وزارت ارتباطات در زمينه مقابله با كلاهبرداري‌هاي سايبري يا فيشينگ شاهد بوديم كه جرايم در اين حوزه به شكل قابل‌ ملاحظه‌اي كاهش پيدا كرد. وزير ارتباطات تاكيد كرد: درست است كه وزارت ارتباطات توسعه را دنبال مي‌كند، ولي حتما دنبال اين نيز خواهيم بود كه در مسير توسعه به الزامات امنيتي و پدافندي توجه كنيم كه مردم در ضمن بهره‌مندي از فناوري‌هاي جديد، دچار آسيب كمتري شوند و در عين حال روند مقابله با جرايم رايانه‌اي و سايبري نيز تسهيل شود. وي با بيان اينكه امروز ديگر اين موضوع غيرقابل‌انكار است كه زندگي‌هاي مردم بيش از گذشته به ابزارهاي فناوري اطلاعات وابسته‌تر شده است، گفت: ابزارهاي ارتباطات و فناوري اطلاعات در حال توسعه است و سرعت تحولات در اين حوزه بسيار زياد است. زارع پور افزود: امروزه فناوري‌هاي همچون هوش مصنوعي، اينترنت اشياء، كلان داده و... در حال تبديل شدن به ابزارهاي عمومي هستند كه زمان بلوغ آنها از سال و ماه به زمان‌هاي بسيار كوتاه‌تر رسيده است. وي ادامه داد: اين سرعت تحولات هم كار ما به عنوان وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و مجري توسعه زيرساخت‌ ارتباطي كشور و هم كار شما به عنوان پليس فتا و حافظان حقوق مردم در اين حوزه را سخت‌تر مي‌كند. وزير ارتباطات تصريح كرد: در هر حال مردم با تحولات جديد در حوزه فضاي مجازي همراه خواهند شد و در فضاهاي جديدي كه ايجاد مي‌شود نيز حضور پيدا خواهند كرد، بنابراين ما به عنوان حاكميت وظيفه داريم زيرساخت‌ها مورد نياز را تامين كنيم و هم از حقوق مردم در فضاهاي نوين فناوري حفاظت كنيم. طبق اعلام وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، زارع پور با بيان اينكه كار هر دو مجموعه بسيار سخت است و حتما همراهي و همكاري مشترك مي‌تواند بركات و ثمراتي را نصيب مردم كند، ادامه داد: در چارچوب همكاري مشترك بايد در مسير توسعه، زيرساخت‌ها، الزامات، چارچوب‌ها و پيوست‌هاي امنيتي را در نظر بگيريم تا حافظان امنيت در فضاي مجازي در زمينه پيگيري حقوق مردم و برخورد با متخلفان و كشف موفق و اثرگذار باشند و در نهايت مردم از امنيت بيشتري براي فعاليت در فضاي مجازي برخوردار باشند. به صورت كلي براي جلوگيري و مقابله با حملات فيشينگ توصيه مي‌شود بر روي لينك‌هاي موجود در ايميل‌ها يا پيام‌هاي فوري كليك نكنيد، حتي اگر فرستنده آن را مي‌شناسيد. دست‌كم، ماوس را روي لينك نگه داريد تا ببينيد آيا مقصد آن درست است يا خير؛ اگر نشاني وب‌سايت با «https» شروع نمي‌شود، يا نماد قفل بسته را در كنار URL مشاهده نمي‌كنيد، از وارد كردن اطلاعات حساس يا دانلود فايل‌هاي آن سايت خودداري كنيد. همچنين توصيه مي‌شود اگر حساب‌هاي آنلاين داريد، بايد عادت كنيد كه به‌طور مرتب رمزهاي عبور خود را عوض كنيد. حساب‌هاي شما ممكن است بدون اطلاع شما در معرض خطر قرار گرفته باشند.

ارسال نظر