«تعادل» گزارش مي‌دهد

چاشني «نوآورانه» در زنجيره ارزش صنعت نفت

۱۴۰۲/۰۹/۲۲ - ۰۰:۵۳:۴۱
کد خبر: ۳۰۲۷۲۲
چاشني «نوآورانه» در زنجيره ارزش صنعت نفت

فرصتي براي ارايه آخرين دستاوردهاي فناوري روزدر حوزه صنعت نفت، گسترش تعاملات فناورانه و نوآورانه با كشورهاي دوست و همسايه، كمك به تقويت توان ساخت داخل از طريف تبادل اطلاعات فني بين بخش تقاضا و عرضه فناوري و نيز آشنايي مديران ارشد و صنعتگران صنعت نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي نسبت به دستاوردهاي نوآورانه فراهم شد و در اين راستا نيز چند قرارداد كلان توليد بار اول در چهار شركت اصلي وزارت نفت در دومين همايش پتروتك امضا مي‌شود.

گلناز پرتوي مهر|

فرصتي براي ارايه آخرين دستاوردهاي فناوري روزدر حوزه صنعت نفت، گسترش تعاملات فناورانه و نوآورانه با كشورهاي دوست و همسايه، كمك به تقويت توان ساخت داخل از طريف تبادل اطلاعات فني بين بخش تقاضا و عرضه فناوري و نيز آشنايي مديران ارشد و صنعتگران صنعت نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي نسبت به دستاوردهاي نوآورانه فراهم شد و در اين راستا نيز چند قرارداد كلان توليد بار اول در چهار شركت اصلي وزارت نفت در دومين همايش پتروتك امضا مي‌شود.
به گزارش خبرنگار «تعادل»، عظيم كلانتري‌اصل، رييس پژوهشگاه صنعت نفت، در نشست خبري دومين كنفرانس و نمايشگاه مديريت فناوري و افزايش توليد دانش‌بنيان در زنجيره ارزش صنعت نفت (پتروتك) كه هفته آينده برگزار مي‌شود، با بيان اينكه اين كنفرانس با همكاري تمام اركان زيست‌بوم فناوري و با مشاركت و حمايت معاونت مهندسي، پژوهش و فناوري وزارت نفت، پارك توسعه فناوري و چهار شركت اصلي وزارت نفت همزمان با هفته پژوهش برگزار مي‌شود، اظهار كرد: آيين افتتاحيه دومين رويداد پتروتك روز سه‌شنبه هفته آينده (۲۸ آذرماه) برگزار خواهد شد.
به گفته وي چهار نشست تخصصي درباره نيازهاي فناورانه و توانمندي‌هاي شركت‌هاي دانش‌بنيان براي چهار شركت اصلي وزارت نفت در عصر روز سه‌شنبه (۲۹ آذرماه) و صبح روز چهارشنبه (۳۰ آذرماه) برگزار مي‌شود كه اين نشست‌ها نسبت به سال گذشته تخصصي‌تر شده است و اهداف مشخصي را دنبال مي‌كند.
رييس پژوهشگاه صنعت نفت با بيان اينكه توسعه دانش‌فني زنجيره ارزش پتروشيمي از مسائل اصلي كشور است كه اقدام‌هاي بسيار مطلوبي در اين زمينه انجام شده است، گفت: مسائل مرتبط با محيط زيست و ارتقاي عملكرد صنعت با اين هدف نيز در اين رويداد بررسي مي‌شود.
به گفته وي اقدام‌هاي بسيار مطلوبي در دو سال گذشته همسو با سياست‌هاي دولت در زمينه افزايش ظرفيت خدمات فني‌مهندسي انجام شده است و حمايت‌هاي خوبي نيز از اقدام‌هاي نوآورانه انجام خواهد شد.
همچنين رييس پارك نوآوري و فناوري صنعت نفت گفت: با بهره‌گيري از قانون جهش توليد و با توجه به ظرفيت مهندسي در كشور مي‌توانيم جزو معدود كشورهاي برتر در بحث تحقيق و توسعه (R&D) و توسعه آن و سرمايه‌گذاري در آينده نزديك باشيم.
محمداسماعيل كفايتي، گفت: پارك نوآوري و فناوري صنعت نفت طي يك سال گذشته با برنامه‌ريزي‌هاي انجام‌شده به يكپارچگي مطلوبي در زيست بوم با پژوهشگاه، بخش تحقيق و توسعه چهار شركت اصلي و پژوهش و فناوري وزارت نفت دست يافته است.
وي افزود: شست‌هاي متعددي را برگزار كرده‌ايم تا اين كنفرانس نسبت به سال گذشته بهتر برگزار شود و با شناسايي نقاط ضعف در تلاشيم تعداد شركت‌ها نسبت به پارسال هم از نظر فني و هم كيفي پيشرفت داشته باشد و رويكرد ما حمايت از شركت‌هاي رشدي و نوپاست.
رييس پارك نوآوري و فناوري صنعت نفت ادامه داد: با برنامه‌ريزي و بررسي ظرفيت‌هاي شركت‌هاي نوپا و رشدي قرار است ضمن پذيرش تعداد ۱۰۰ شركت نوپا به‌صورت رايگان و حمايت از آنها به پژوهشگاه صنعت نفت معرفي شوند.
كفايتي با اشاره به اينكه برنامه‌ريزي بخش شركت‌هاي جاافتاده در نمايشگاه به‌عهده پارك نوآوري و فناوري صنعت نفت است، اظهار كرد: شركت‌هاي جاافتاده بايد در كنار شركت‌هاي نوپا به تكميل زنجيره ارزش كمك كنند.
وي با بيان اينكه جدا از بحث محتوايي كه در كنفرانس پتروتك قرار است به نمايش گذاشته شود، بايد از نظر شكلي نيز نسبت به سال پيش متفاوت باشيم، گفت: بخش نمايشگاهي طبق برنامه‌ريزي‌هاي انجام‌شده و با رويكردهاي بين‌المللي مي‌تواند الگوي مطلوبي براي صدور خدمات فني و مهندسي باشد. 
رييس پارك نوآوري و فناوري صنعت نفت تصريح كرد: نمايشگاه‌هاي زيادي در سطح كشور در حوزه مهندسي برگزار مي‌شود كه اين نشان از ظرفيت بالاي مهندسي در ايران است كه بسياري از اينها زمينه صادرات دارند.
همچنين مدير پژوهش و فناوري شركت ملي نفت ايران گفت: ضرورت استفاده از شركت‌هاي دانش‌بنيان در صنعت نفت اين است كه بتوانيم از فناوري‌هاي پيشرفته براي بهبود بهره‌وري در اين صنعت استفاده كنيم.
مهديا مطهري افزود: وزارت نفت و شركت ملي نفت ايران بر اساس اعلام سخنگوي هيات دولت و گزارش معاونت علمي، فناوري و دانش‌بنيان رياست‌جمهوري رتبه نخست را در حمايت از نخبگان و توليد بار اول در كشور داشته است.
وي ادامه داد: اين موضوع نشان مي‌دهد زيست‌بوم نوآوري در صنعت نفت به‌خوبي كار مي‌كند و خروجي قابل اعتنايي است.
دبير رويدادهاي كنفرانس و همايش پتروتك ۲ با اشاره به اينكه رتبه اول وزارت نفت در توليد بار اول بيش از آنكه شاخصي از حمايت وزارت نفت از شركت‌هاي دانش‌بنيان باشد، نشان‌دهنده همكاري موثر بازيگران مختلف زيست‌بوم در صنعت نفت است، گفت: ما در وزارت نفت اين فرصت را داشته‌ايم كه از بازيگران مختلف زيست‌بوم استفاده كنيم و بهره‌مندي بيشتري داشته باشيم كه توفيقي براي ما است.
مطهري با بيان اينكه همه اعضاي زيست‌بوم اين تلاش را داشته باشند تا بهره بيشتري در ساخت، طراحي و اجراي تجهيزات مورد نياز در صنعت نفت داشته باشيم و به موضوع اصلي كه افزايش توليد كشور و رشد اقتصادي است كمك كنيم، افزود: در شعار امسال بحث افزايش توليد را داريم و از همين رو افزايش توليد نفت از ابعاد مختلف حائز اهميت است.
وي تأكيد كرد: بايد بتوانيم با افزايش توليد نفت به رشد اقتصادي كه سياست‌گذار ترسيم كرده است، دست يابيم. 
وي با تأكيد بر اينكه در اين اقدام، ارزش‌افزوده زيادي نهفته است، افزود: هوشمندسازي ميدان‌ها نفت و گاز، يك بازار كارآفرينانه ويژه براي نخبگان در حوزه آي‌تي فراهم مي‌كند و بازار اشتغال خوبي در اين زمينه خواهد بود.
مدير پژوهش و فناوري شركت ملي نفت ايران ادامه داد: هوشمندسازي ميدان‌هاي نفت و گاز، به افزايش توليد، كاهش هزينه‌ها و بهينه‌سازي مصرف انرژي منجر خواهد شد. اين در حالي است كه در كشور با محدوديت‌هاي تأمين انرژي مواجهيم و با توجه به لزوم افزايش توليد و كاهش هزينه‌ها، اين موضوع اولويت بالايي دارد.
مطهري با بيان اينكه هوشمندسازي ميدان‌هاي نفت و گاز، همچنين به حفاري هوشمند كمك مي‌كند، گفت: امريكا اكنون به توليد روزانه تا ۱۳ ميليون بشكه نفت در روز دست يافته كه با همين حفاري‌هاي پيشرفته و هوشمندسازي محقق شده است، زيرا با اين اقدام زمان حفاري كاهش مي‌يابد و اهداف توليد محقق مي‌شود.
وي با اشاره به اينكه سيستم مديريت نگهداري كامپيوتري و نگهداري پيشگيرانه زيرنظر هوش مصنوعي در اين نشست بررسي خواهد شد، افزود: همچنين تجربه‌هاي جهاني در اين زمينه ارايه خواهد شد.
همچنين مديركل پژوهش وزارت نفت اظهار كرد: دومين كنفرانس و نمايشگاه مديريت فناوري افزاش توليد دانش‌بنيان در زنجيره ارزش صنعت نفت به‌منظور ايجاد شبكه تحقيقاتي منسجم و جهت‌دهي به پژوهش‌هاي دانشگاهي و معرفي نيازهاي صنعت برگزار مي‌شود.
هاجر فرشيدي با بيان اينكه وزارت نفت متولي برنامه‌هاي حمايت از فناوري‌ها و فعاليت‌هاي دانش‌بنيان در كشور است، گفت: به‌منظور ايجاد شبكه تحقيقاتي منسجم و جهت‌دهي به پژوهش‌هاي دانشگاهي و معرفي نيازهاي صنعت و مستعدسازي نيروي پژوهشي كشور براي جذب فناوري صنعت نفت از پارسال براي برگزاري اين رويداد برنامه‌ريزي شد.
وي ادامه داد: در برگزاري اين رويداد تلاش مي‌شود از ظرفيت‌هاي داخلي وزارت نفت استفاده كنيم و با كمك پارك نوآوري و فناوري صنعت نفت سعي كرديم اين همايش با قدرت و كيفيت بيشتري نسبت به پارسال برگزار شود.
مديركل پژوهش وزارت نفت بيان كرد: تلاش شده به همه الزام‌هاي توسعه فناوري پرداخته شود و اميدواريم هم‌افزايي مطلوبي در اين حوزه انجام شود و صنعت نفت بتواند به‌خوبي از ظرفيت‌هاي پژوهشي در كشور بهره ببرد.
در ادامه اين نشست غلامرضا خوانساري، مديركل نظام تأمين و تجاري‌سازي فناوري معاونت پژوهش و فناوري وزارت نفت تصريح كرد: توسعه بازار شركت‌هاي دانش‌بنيان در دولت سيزدهم در بخش تجاري‌سازي شركت‌هاي سازنده بسيار گسترده شد، به‌گونه‌اي كه هم‌اكنون ۲ هزار شركت سازنده در فهرست بلند منابع وزارت نفت ارزيابي شده‌اند.
وي با اشاره به اينكه صنعت نفت در مسير توسعه قرار دارد و به زودي با اشباع بازار داخلي نياز به بازار جهاني براي فروش ايجاد مي‌شود، افزود: كارگروه صادرات خدمات فني مهندسي با همكاري مستقيم معاونت بين‌الملل، بازرگاني وزارت نفت و چهار شركت اصلي، حدود يك سال است كه در وزارت نفت تشكيل شده كه وظيفه اصلي اين كارگروه تسهيل‌گري و تنظيم‌گري مسير تجارت بين‌الملل براي خدمات فني مهندسي و تجهيزات صنعت نفت است.
در پايان رضا عاشوري‌زاده، دبير برگزاري رويداد پتروتك در پايان اين نشست با بيان اينكه در دو سال اخير همكاري بسياري خوبي در اركان پژوهش و فناوري وزارت نفت داشته‌ايم، اظهار كرد: اقتصاد دانش‌بنيان و تجاري‌سازي يكي از خلأهايي بود كه در زيست‌ پژوهش و فناوري شاهد آن بوديم و همراه تلاش كرديم بتوانيم با ياري زيست‌بوم نوآوري و فناوري اين خلأ را پوشش دهيم.
وي افزود: در بخش B۲Bها اهدافي مانند توسعه كسب‌وكارهاي نوآورانه، به‌هم‌رساني حوزه‌هاي نياز و عرضه‌هاي فناورانه و هدفمند نبودن حضور مديران و مسوولان عمليات مطرح است.
دبير برگزاري رويداد پتروتك با بيان اينكه بحث حمايت از توسعه دانش‌بنيان، تكميل زنجيره ارزش و تجاري‌سازي دستاوردهاي فناورانه و نوآورانه از اهداف اصلي و مهم ما در بخش صنعت نفت است، يادآور شد: يكي از موارد پراهميت در اين رويداد حضور مديران ارشد و مسوولان عمليات براي شناسايي دستاوردهاي نوآورانه شركت‌هاي دانش‌بنيان است.

ارسال نظر