عوامل دخيل در بازار سرمايه

۱۴۰۲/۰۹/۲۲ - ۰۰:۴۲:۱۱
کد خبر: ۳۰۲۷۲۰
عوامل دخيل  در بازار سرمايه

 طبق سخنان اخير رياست بانك مركزي به نظرمي‌رسد كه دلار همچنان در همين نواحي قيمتي به نوسان بپردازد كه بايد خاطرنشان كرد، بازار سرمايه رابطه ۱۰۰ درصدي با كاهش يا افزايش نرخ ارز ندارد و عوامل ديگري همچون عرضه و تقاضا، فروش و سود شركت‌ها و... نيز موثر هستند.

نيلوفر اقوامي

 طبق سخنان اخير رياست بانك مركزي به نظرمي‌رسد كه دلار همچنان در همين نواحي قيمتي به نوسان بپردازد كه بايد خاطرنشان كرد، بازار سرمايه رابطه ۱۰۰ درصدي با كاهش يا افزايش نرخ ارز ندارد و عوامل ديگري همچون عرضه و تقاضا، فروش و سود شركت‌ها و... نيز موثر هستند.
در رابطه ‌با لايحه بودجه نيز عوامل متعددي دخيل هستند كه بايد پس از ارايه آن بررسي شود، اما طبق سخن اخير سخنگوي اقتصادي دولت، مبني بر تلاش رياست‌جمهوري بر افزايش شفافيت صنايع اين مهم نيز يكي از عوامل تأثيرگذار مثبت براي بازار سرمايه است. به‌علاوه اگر جنگ حماس و اسراييل اتمام يابد يا به جنگ فرسايشي تبديل شود، بازار سرمايه در كنار موارد بالا و ديگر متغير‌هاي تأثيرگذار مثبت، مي‌تواند روند رشد خود را آغاز كند.
يكي از عوامل كاهش ورود نقدينگي به بازار عدم شفافيت در صنايع يا اخبار و تصميمات خلق‌الساعه سران كشور است، عامل بعدي مي‌توان به قيمت‌گذاري‌هاي دستوري در برخي صنايع اشاره كرد يا حمايت‌ نكردن برخي صنايع همانند خودرو كه با ورود آن به بورس كالا سال گذشته ديديم، مقداري از زيان خودروسازان كه عموماً نماد‌هاي پرتراكنش و قابل‌توجه بازار سرمايه هستند جبران شد فلذا حمايت از صنايع بسيار تأثيرگذار است. از عوامل ديگر نيز مي‌توان به نرخ بهره بانكي اشاره كرد كه تا زماني كه سود‌هاي بالا و بي‌ريسكي براي عموم مردم وجود دارد، سرمايه‌گذاران بازدهي بالاي بازار سرمايه را در كنار ريسك بيشتر به نسبت سود سپرده بانكي چندان جذاب نمي‌بينند. 
در بعد وسيع‌تر، بايد بحث آموزش و سرمايه‌گذاري از جامعه دانش‌آموزي توسط نهاد‌هاي مالي همچون كارگزاري‌ها و شعب آن صورت گيرد به صورتي كه يك دانش‌آموز ماهيت بازار سرمايه در ذهن ايشان به‌صورت نهادينه شكل گيرد و خريد، فروش، سود و زيان را شناسايي كند و با مفهوم بازار‌هاي مالي و سرمايه‌گذاري آشنا شوند. موضوع دوم مي‌توان به ترغيب عموم مردم براي ورود به بازار سرمايه باشد كه با سرمايه‌گذاري خود منجر به حمايت از صنايع و شركت‌هاي كشورمان باشند و با در نظر گرفتن منشور سهامداري از جمله ورود به بازار سرمايه با پول مازاد و تشكيل سبد سهام مبتني بر صندوق‌هاي سهامي سرمايه‌گذاري مناسبي در بازار سرمايه داشته باشند.
همچنين بايد گفت كه طبق پيش‌بيني اخير صندوق بين‌المللي پول، تورم سال جاري ميلادي را ۴۷ درصد پيش‌بيني كرده است كه به دليل شيب نزولي تورم ايران در سال آينده، يعني سال ۲۰۲۴ ميلادي را كاهشي تخمين زده است و در حال حاضر شاهديم سياست‌گذار نيز به مهار نرخ ارز و كاهش تورم توجه دارد و نمي‌توان ثبات نرخ دلار را به عدم رشد بازار سرمايه به‌صورت خاص تعميم داد.

ارسال نظر