نقش صندوق‌هاي بازنشستگي تكميلي ‌در آتيه كاركنان

۱۴۰۲/۰۹/۲۰ - ۰۰:۵۱:۱۱
کد خبر: ۳۰۲۶۱۲

نخستين پذيره‌نويسي صندوق بازنشستگي تكميلي تحت عنوان آتي مفيد روز ۱۹ آذر ماه با حضور رييس سازمان بورس، اوراق بهادار، نايب رييس هيات‌مديره سازمان بورس و اوراق بهادار و مديرعامل شركت كارگزاري مفيد در محل سازمان بورس و اوراق بهادار انجام شد.

نخستين پذيره‌نويسي صندوق بازنشستگي تكميلي تحت عنوان آتي مفيد روز ۱۹ آذر ماه با حضور رييس سازمان بورس، اوراق بهادار، نايب رييس هيات‌مديره سازمان بورس و اوراق بهادار و مديرعامل شركت كارگزاري مفيد در محل سازمان بورس و اوراق بهادار انجام شد.
مجيد عشقي، رييس سازمان بورس و اوراق بهادار در برنامه نخستين پذيره نويسي صندوق بازنشستگي تكميلي آتيه مفيد در رابطه با مزيت راه‌اندازي اين صندوق‌ها، اظهار كرد: صندوق‌هاي بازنشستگي تكميلي باتوجه به نقش و كارايي كه دارند در آينده نزديك بخش مهمي از بازار سرمايه را تشكيل خواهند داد.
وي افزود: صندوق‌هاي بازنشستگي تكميلي ‌به سبب ساختار ساده و راه‌اندازي آسان نقش مهمي در آتيه بازنشستگان 
خواهد داشت.
رييس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: تلاش مي‌كنيم بسترهاي ديگري را چون مستمري به صندوق اضافه كنيم، يكي از دلايلي كه راه‌اندازي اوليه را آسان در نظر گرفتيم ورود سريع اين صندوق‌ها به بازار سرمايه بود؛ در مدل‌هاي بعدي گام‌هاي مهم ديگري را بر خواهيم داشت.
عشقي در پايان گفت: صندوق بازنشستگي تكميلي مي‌تواند منابع پايداري را به لحاظ سرمايه‌گذاري بلندمدت به بازار تزريق كند تا از اين طريق سرمايه‌گذاري غير مستقيم نيز تقويت شود.
در ادامه اين نشست، مديرعامل سبدگردان مفيد گفت: تولد صندوق بازنشستگي تكميلي در بازار سرمايه به عنوان يك راهكار شناخته شده جهاني، در بلندمدت تاثير قابل توجهي در كمك به مساله صندوق‌هاي بازنشستگي خواهد داشت.
عليرضا آدمن افزود: صندوق بازنشستگي تكميلي يك راهكار برد- برد براي همه طرف‌ها محسوب مي‌شود چراكه از يك سو رفاه و آرامش را براي نيروي كار در پي دارد، از طرف ديگر شركت‌ها با نيروهاي با انگيزه و بازده بالا مواجه خواهند شد و همچنين دولت از نظر بار مالي، سبك بارتر خواهد شد.
نتيجه اين معادله برد- برد اين است كه رشد توليد و توسعه اقتصاد از طريق سرمايه‌گذاري منابع با ثبات رقم خواهد خورد.
او ادامه داد: در حال حاضر صندوق‌هاي بازنشستگي عمومي با چالش‌هاي متعددي مواجه هستند، وظيفه ما به عنوان يك نهاد فعال در بازار سرمايه اين است كه راه‌حل‌هاي درست را پيدا كنيم و سرمايه‌ها را حول اين محور حركت دهيم تا آينده مناسبي را براي نيروي كار، كارفرمايان و اقتصاد كشور فراهم آوريم.
آدمن بيان كرد: صندوق‌هاي بازنشستگي تكميلي مي‌تواند موجب تغديه بازار سرمايه و اقتصاد شود، اگر عملكرد درستي در اين راه داشته باشيم، نتايج خوبي را به دست خواهيم آورد.
مديرعامل سبدگردان مفيد گفت: صندوق‌هاي بازنشستگي تكميلي در دنيا در قالب مشاركت از دهه ۱۹۷۰ ميلادي كار خود را آغاز كردند كه در حال حاضر ۱۱۰ ميليون نفر تنها در امريكا از اين صندوق‌ها استفاده مي‌كنند. طيف وسيعي از آنها در بخش‌هاي توليدي و خصوصي فعال هستند. انتظار مي‌رود ما نيز بتوانيم اقدامات مناسبي را به جهت جذب سرمايه‌گذار داشته باشيم.
عليرضا ناصر پور، عضو هيات‌مديره سازمان بورس و اوراق بهادار نيز در ادامه برنامه در خصوص تسهيلات در نظر گرفته شده براي صندوق املاك و مستغلات، گفت: مساله‌اي كه در صندوق لحاظ كرديم ساختار ساده آن است زيرا اين صندوق‌ها قرار است با تعداد زيادي از كارفرما در ارتباط باشند.
او افزود: در ساختار صندوق فولاد مباركه به سبب آنكه مخصوص خود فولاد مباركه بود ويژگي‌هاي خاصي در نظر گرفتيم.
نائب رييس هيات‌مديره سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: برخي تسهيلاتي را در اميد نامه اين صندوق‌ها در نظر گرفتيم كه يكي از آنها پوشش‌هاي بيمه‌اي است. اين قابليت اكنون تحت عنوان خريد بيمه توسط صندوق وجود دارد، مسائل ديگري را نيز به عنوان آپشن براي اين صندوق‌ها در نظر خواهيم گرفت.
ناصر پور بيان كرد: علاوه بر سهام اوراق فيكس، بحث گواهي و صندوق طلا براي سرمايه‌گذاري اين صندوق‌ها نيز در نظر گرفته شده است.
او افزود: سرمايه‌گذاري صندوق بازنشستگي نيز بر روي املاك و مستغلات نيز در صورت تقويت و توسعه اين حوزه در دستور كار قرار دارد.
نايب رييس هيات‌مديره سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: انتظار مي‌رود اين صندوق‌ها بتوانند به لحاظ ورود جريان نقدينگي پايدار به بازار سرمايه و بازوي كمكي براي بازنشستگان كشور و دولت نقش ايفا كنند.
ناصر پور با اشاره به اينكه مجموع موافقت اصولي‌ها در حوزه صندوق بازنشستگي تكميلي باتوجه به شروط مد نظر به حدود ۵ عدد مي‌رسد، توضيح داد: سخت‌گيري‌ها در صندوق‌ها به سبب عملكرد مهم اين صندوق‌ها است.
نايب‌رييس هيات‌مديره سازمان بورس و اوراق بهادار در پايان گفت: اتفاقاتي كه طي سال‌هاي اخير در بازار سرمايه افتاد بيشتر به سبب سرمايه‌گذاري مستقيم بوددر صورتي كه اگر تزريق منابع به صورت غيرمستقيم صورت مي‌گرفت شرايط متفاوت‌تر بود.

ارسال نظر