صمت حق دخالت در انتخابات اتاق را ندارد

۱۴۰۲/۰۹/۱۹ - ۰۱:۳۴:۳۳
کد خبر: ۳۰۲۵۶۷

اتاق بازرگاني ايران در اطلاعيه‌اي به وزارت صمت در خصوص دخالت اين وزارتخانه در امور اتاق بازرگاني ايران هشدار داد. پانزدهم آذر ماه سال جاري، نامه‌اي منتسب به دبير شوراي عالي نظارت بر اتاق بازرگاني در رسانه‌ها چرخيد كه در آن عنوان شده بود كه شوراي‌ عالي نظارت مخالف به تعويق افتادن انتخابات رياست اتاق بازرگاني ايران است. يك روز پس از انتشار اين نامه، مركز اطلاع‌رساني وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد كه انتخابات رييس اتاق ايران در موعد مقرر برگزار مي‌شود.

اتاق بازرگاني ايران در اطلاعيه‌اي به وزارت صمت در خصوص دخالت اين وزارتخانه در امور اتاق بازرگاني ايران هشدار داد. پانزدهم آذر ماه سال جاري، نامه‌اي منتسب به دبير شوراي عالي نظارت بر اتاق بازرگاني در رسانه‌ها چرخيد كه در آن عنوان شده بود كه شوراي‌ عالي نظارت مخالف به تعويق افتادن انتخابات رياست اتاق بازرگاني ايران است. يك روز پس از انتشار اين نامه، مركز اطلاع‌رساني وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد كه انتخابات رييس اتاق ايران در موعد مقرر برگزار مي‌شود. به دنبال اين اتفاقات هفدهم آذرماه سال جاري اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران در بيانيه‌اي اعلام كرد: وزارت صمت اجازه دخالت در امور اتاق بازرگاني را ندارد. در بيانيه اتاق ايران آمده است: در شرايطي كه اعضاي اتاق بازرگاني به عنوان سربازان جبهه اقتصادي تمام تلاش خود را در جهت اجراي منويات مقام معظم رهبري و افزايش توان توليد و كمك به اقتصاد كشور به كار بسته‌اند، جريان مشكوكي با دو قطبي‌سازي و دخالت‌هاي فراقانوني، سعي در ايجاد يأس و نااميدي، دلخوري و عصبانيت در فعالان اقتصادي بخش خصوصي دارد. در ادامه اين بيانيه تاكيد شده: «به‌علاوه، برخلاف اطلاعات منتشر شده از سوي وزارت صمت، انجمن نظارت بر انتخابات اتاق ايران كه در اجراي مقررات بند ۳ ماده ۵ آيين‌نامه تشكيل و نحوه فعاليت هيات نمايندگان اتاق ايران و اتاق شهرستان‌ها انتخاب شده‌اند، ديداري با دبير شوراي عالي نظارت نداشته است. وظايف و اختيارات دبير شوراي نظارت در مواد ۴ تا ۶ آيين‌نامه نحوه تشكيل جلسات شوراي عالي تبيين شده است. دخالت در انتخابات، تفسير نسبت به مصوبات شورا و.... كه اخيراً از ناحيه ايشان در مكاتبات و مصاحبه‌ها ديده مي‌شود، خارج از وظايف ذاتي و حتي نسبي آن جايگاه است. در خصوص دخالت و اظهارنظر ايشان نسبت به موضوعاتي خارج از حيطه وظايف دبيرخانه‌اي مرتبط با ايشان قبلاً به نامبرده تذكرات لازم داده شده است، اما ظاهراً اراده‌اي ايشان را وادار به اظهارنظرهاي هيجاني و رسانه‌اي و دخالت‌هاي فراقانوني كرده است.» در بخش ديگري از اين بيانيه آمده است: «علاوه بر آن وزارت صمت حق دخالت در انتخابات اتاق ايران را ندارد و بيانيه‌هاي پي‌درپي مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي آن، فاقد ارزش قانوني است.»
اتاق ايران تاكيد مي‌كند: انتخابات اتاق ايران به‌موجب قانون اتاق ايران و مواد ۵ به بعد آيين‌نامه تشكيل و نحوه فعاليت هيات نمايندگان اتاق ايران و اتاق‌هاي شهرستان‌ها، توسط اتاق ايران انجام مي‌شود نه شوراي عالي نظارت و دبيرخانه آن و نه وزارت صمت؛ به نظر مي‌رسد مرز و دامنه دخالت‌هاي بخشي از دولت در اين نهاد بخش خصوصي روزبه‌روز گسترده‌تر مي‌شود و حد يقف ندارد.

ارسال نظر