روابط ايران و روسيه در بهترين سطح

۱۴۰۲/۰۹/۱۸ - ۰۱:۲۱:۰۳
کد خبر: ۳۰۲۴۹۶

سيد ابراهيم رييسي در ديدار با «ولاديمير پوتين» رييس‌جمهور روسيه، ضمن ابراز خرسندي از روابط رو به رشد دو كشور، همكاري با روسيه را در راستاي سياست همسايگي جمهوري اسلامي ايران حائز اهميت دانست. رييس‌جمهور در ادامه با اشاره به همكاري‌هاي خوب ايران و روسيه در بخش‌هاي انرژي، كشاورزي و شركت‌هاي دانش‌بنيان، بر فراهم بودن زمينه براي برداشتن گام‌هايي موثرتر در توسعه همكاري‌ها در راستاي منافع دو كشور و دو ملت تاكيد كرد.

سيد ابراهيم رييسي در ديدار با «ولاديمير پوتين» رييس‌جمهور روسيه، ضمن ابراز خرسندي از روابط رو به رشد دو كشور، همكاري با روسيه را در راستاي سياست همسايگي جمهوري اسلامي ايران حائز اهميت دانست. رييس‌جمهور در ادامه با اشاره به همكاري‌هاي خوب ايران و روسيه در بخش‌هاي انرژي، كشاورزي و شركت‌هاي دانش‌بنيان، بر فراهم بودن زمينه براي برداشتن گام‌هايي موثرتر در توسعه همكاري‌ها در راستاي منافع دو كشور و دو ملت تاكيد كرد. رييسي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: آنچه موجب رنج بشريت شده، يكجانبه‌گرايي و نظم ناعادلانه جهاني است كه يكي از جلوه‌هاي آن امروز در غزه قابل مشاهده است. رييس‌جمهور جنايات رژيم غاصب صهيونيستي عليه مردم بي‌دفاع غزه را نسل‌كشي و جنايت عليه بشريت توصيف كرد و افزود: شهادت بيش از 6 هزار كودك به دست رژيم جنايتكار صهيونيستي باعث رنج و تأسف است، اما تاسف بارتر اين است كه اين جنايات مورد حمايت امريكا و كشورهاي غربي قرار مي‌گيرد يا با سكوت و بي‌تفاوتي سازمان‌هاي بين‌المللي و تشكل‌هاي مدعي حقوق بشري مواجه شده و ناكارآمدي آنها را به رخ مي‌كشد. رييسي با اشاره به اينكه در حال حاضر در غزه در هر 10 دقيقه يك كودك مظلوم به شهادت مي‌رسد، بر ضرورت توقف هر چه سريع‌تر بمباران‌ها و جنايات عليه فلسطينيان غزه به عنوان مهم‌ترين دغدغه امروز جهان بشريت تاكيد كرد. «ولاديمير پوتين» رييس‌جمهور روسيه نيز ضمن ابراز خرسندي از سفر رييس‌جمهوري اسلامي ايران به مسكو تصريح كرد: روابط دو كشور در بهترين سطح در جريان است و معتقديم با حمايت‌هاي رهبري معظم انقلاب اسلامي ايران، اين روابط وسيع‌تر و پوياتر خواهد شد. رييس‌جمهور روسيه استقبال چشمگير تجار روسيه از نمايشگاه‌هاي تجاري ايران و رشد 20 درصدي تجارت دو كشور با گردش مالي 5 ميليارد دلاري طي يك سال گذشته را نشان‌دهنده عزم و اراده تهران-مسكو براي گشودن فصلي جديد از روابط دانست و افزود: پروژه‌هاي حمل و نقل جاده‌اي و ريلي با پيشرفت خوبي ميان دو كشور در حال انجام است و همكاري‌هاي قبلي ايران و روسيه در بخش انرژي شرايط رو به رشدي را تجربه مي‌كند. پوتين همچنين با اشاره به اشتراك نظر دو كشور نسبت به مسائل منطقه، بحث و تبادل نظر درباره مساله فلسطين و غزه را از جمله محورهاي مذاكره دوجانبه ميان ايران و روسيه عنوان كرد.
معاون سياسي رييس‌جمهور جرئيات ديدار سه ساعته روساي جمهور ايران و روسيه را شرح داد.
متن پيام محمد جمشيدي در شبكه اجتماعي ايكس به شرح زير است: 
«‏در ملاقات خصوصي سه ساعته آقايان رييسي و پوتين روساي جمهور ايران و روسيه، مذاكرات مفصل و بسيار مفيدي درباره همكاريهاي دوجانبه و منطقه‌اي با محوريت غزه انجام شد. دكتر رييسي با يادآوري تجربه موفق همكاري در منطقه، ابتكاراتي مطرح كرد. قرار شد دو طرف در اهداف و اقدام، هماهنگ عمل كنند.»

ارسال نظر