خطر ابتلا به دیابت این زنان را بیشتر تهدید می‌کند

۱۴۰۲/۰۹/۱۶ - ۲۰:۰۰:۰۱
کد خبر: ۳۰۲۴۷۳
خطر ابتلا به دیابت این زنان را بیشتر تهدید می‌کند

نتایح تحقیقات نشان می‌دهد سن پایین در اولین چرخه قاعدگی با افزایش خطر ابتلا به دیابت در اواسط زندگی مرتبط است.

نتایج تحقیقات ایالات‌متحده نشان می‌دهد که شروع چرخه‌های قاعدگی زنان در سنین پایین- قبل از ۱۳ سالگی- با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در میانسالی مرتبط است. همچنین به‌نظر می‌رسد که با افزایش خطر سکته مغزی قبل از سن ۶۵ سالگی در افراد مبتلا به این بیماری، به‌ویژه آنانی که قبل از سن ۱۰ سالگی یا کمتر قاعده شده‌اند نیز ارتباط دارد.

به گزارش ایسنا، به گفته محققان، دیابت و عوارض آن در میان بزرگسالان جوان و میانسال در حال افزایش، در حالی که سن شروع قاعدگی زنان در سراسر جهان در حال کاهش است؛ بنابراین محققان می‌خواستند دریابند که آیا ممکن است بین این دو پدیده در زنان جوان‌تر ارتباطی وجود داشته باشد یا خیر، آنان از پاسخ‌ها به نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۸ استفاده کردند.

حدود ۱۷هزار و ۳۷۷ زن بین ۲۰ تا ۶۵ سال در این تحقیق شرکت کردند که همگی سن اولین چرخه قاعدگی خود را مشخص کردند. این سن به‌عنوان ۱۰ سال یا کمتر، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴ و ۱۵ سال و بالاتر طبقه‌بندی شد. از کل این تعداد، ۱۷۷۳ نفر (۱۰ درصد) تشخیص دیابت نوع ۲ و ۲۰۵ نفر (۱۱.۵درصد) نوعی بیماری قلبی عروقی را گزارش کردند.

پس از این که دامنه وسیعی از عوامل بالقوه تاثیرگذار ازجمله سن، نژاد یا قومیت، تحصیلات، مادر شدن، وضعیت یائسگی و سابقه خانوادگی دیابت، سیگار کشیدن، فعالیت بدنی، مصرف الکل و وزن (شاخص توده بدن) در نظر گرفته شد، شروع دوره‌های قبل از میانگین سنی ۱۳ سالگی با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ همراه بود.

این دامنه از ۳۲ درصد و بیشتر (۱۰ سالگی یا کمتر) تا ۱۴ درصد و بیشتر (سن ۱۱ سالگی) و تا ۲۹ درصد و بیشتر (سن ۱۲ سالگی) متغیر بود.

در میان زنان مبتلا به دیابت، سن زودتر در اولین چرخه قاعدگی با افزایش خطر سکته مغزی همراه بود، اگرچه پس از در نظر گرفتن مجموعه‌ای از عوامل بالقوه تأثیرگذار، به‌طور کلی با بیماری قلبی عروقی مرتبط نبود.

سن خیلی زود در اولین چرخه قاعدگی، ۱۰ سالگی یا کمتر، با افزایش بیش از دو برابری خطر سکته مغزی در میان زنان زیر ۶۵ سال مبتلا به دیابت، پس از تعدیل‌های مشابه برای عوامل تاثیرگذار همراه بود.

این خطر همزمان با افزایش سن (در شروع چرخه قاعدگی) ۸۱ درصد در بین کسانی که اولین خونریزی قاعدگی خود را در سن ۱۱ سالگی داشتند، به ۳۲ درصد در سن ۱۲ سالگی و به ۱۵ درصد در سن ۱۴ سالگی کاهش می‌یابد.

این پژوهش، تحقیقی مشاهده‌ای است و به‌ همین دلیل نمی‌تواند عوامل علّی را تعیین کند اما محققان پیشنهاد کردند که سن زودتر در اولین چرخه قاعدگی ممکن است یکی از شاخص‌های اولیه زندگی مسیر بیماری متابولیک قلبی در زنان باشد.

آنان توضیح دادند که ممکن است علت این باشد، چنین زنانی برای مدت طولانی‌تری در معرض استروژن قرار می‌گیرند و اوایل قاعدگی با سطوح بالاتر استروژن همراه است.

محققان اشاره کردند: در حالی که ارتباط مشاهده شده بین سن در اولین چرخه قاعدگی و عوارض سکته مغزی پس از محاسبه وزن اندکی ضعیف شده است اما این ارتباط همچنان از نظر آماری معنادار است.

آنان پیشنهاد کردند که همچنین چاقی ممکن است در ارتباط مشاهده شده بین سنین پایین در اولین چرخه قاعدگی و عوارض سکته مغزی نقش داشته باشد زیرا چاقی بیشتر دوران کودکی با سن زودتر در قاعدگی و با بیماری‌های قلبی متابولیک در اواخر زندگی مرتبط است.

پروفسور سومانترا ری، مدیر اجرایی مرکز جهانی تغذیه و سلامت می‌گوید: این یافته‌ها بعد دیگری را به عوامل بالقوه کمتر شناخته شده خطر قلبی متابولیک اضافه می‌کند، به‌ویژه در زنانی که در این زمینه تحقیقاتی، به‌نسبت کمتر حضور داشتند.

وی افزود: این یافته‌ها راهنمای روشنی در مورد نیاز به طراحی مطالعات مداخله‌ای، به منظور پیشگیری از بیماری‌های متابولیک قلبی در گروه‌های قومی متفاوت از زنانی که شروع قاعدگی در سنین پایین دارند، ارائه می‌دهند.

یافته‌های این تحقیق به‌صورت آنلاین در مجله BMJ Nutrition Prevention & Health منتشر شده است.

ارسال نظر