برزيل هرگز عضو كامل اوپك پلاس نمي‌شود

۱۴۰۲/۰۹/۱۴ - ۰۱:۰۰:۵۵
کد خبر: ۳۰۲۲۹۵

رييس‌جمهور برزيل اعلام كرد برزيل هرگز به عنوان عضو كامل اوپك پلاس، به اين گروه ملحق نمي‌شود و تنها مي‌خواهد به عنوان ناظر حضور پيدا كند.

رييس‌جمهور برزيل اعلام كرد برزيل هرگز به عنوان عضو كامل اوپك پلاس، به اين گروه ملحق نمي‌شود و تنها مي‌خواهد به عنوان ناظر حضور پيدا كند.
به گزارش ايسنا، لولا دا سيلوا، رييس‌جمهور برزيل در حاشيه نشست اقليمي  Cop28سازمان ملل متحد در دوبي، به خبرنگاران گفت: برزيل بايد به اوپك پلاس ملحق شود. اين كشور مي‌تواند يك ناظر باشد. برزيل هرگز عضو كامل اوپك نخواهد شد زيرا نمي‌خواهد كه باشد. آنچه مي‌خواهيم، اثرگذاري است. فعالان محيط زيست در برزيل و خارج از اين كشور، از دولت لولا به دليل اينكه خود را به دليل كنترل جنگل‌زدايي آمازون، پيشرو اقليمي مي‌داند ولي در عين حال، به برنامه‌هاي خود براي حفاري‌هاي گسترده ميادين نفتي فراساحلي ادامه مي‌دهد، انتقاد كرده‌اند. آلايندگي ناشي از سوختن سوخت‌هاي فسيلي مانند نفت و زغال سنگ، عامل اصلي تغييرات اقليمي شناخته مي‌شود.
لولا گفت: مشاركت در اوپك پلاس به منظور حمايت از اينكه كشورهاي غني از درآمدهاي نفتي، بخشي از اين پول را براي كمك به كشورهاي در حال توسعه فقير آفريقا و امريكاي لاتين براي سرمايه‌گذاري در انرژي‌هاي تجديدپذير مانند خورشيدي و بادي سرمايه‌گذاري كنند، براي برزيل حائز اهميت است.
رييس‌جمهور برزيل گفت: فكر مي‌كنم با مشاركت در اين راه، مردم را متقاعد خواهيم كرد كه بخشي از پول حاصل از نفت بايد براي ما سرمايه‌گذاري شود تا نفت را حذف كرده و جايگزين‌هايي ايجاد كنيم. هيچ تناقضي وجود ندارد. شركت نفت دولتي پتروبراس برزيل، از اكتشاف نفت دست نخواهد كشيد زيرا سوخت‌هاي فسيلي تا مدتي، همچنان بخشي از اقتصاد جهاني خواهند بود. پتروبراس به انجام كارهايي كه براي كمك به رشد برزيل ضروري است، ادامه خواهد داد و فعاليتش را فراتر از نفت، به تمام انرژي‌ها گسترش خواهد يافت.
رييس‌جمهور برزيل روز شنبه گفته بود اين كشور از نفوذ خود در اوپك پلاس استفاده خواهد كرد.
بر اساس گزارش رويترز، لولا روز يكشنبه نشست  Cop28را ترك كرد و به برلين رفت تا اولين مذاكرات دولت برزيل و آلمان در هشت سال گذشته انجام شود.

ارسال نظر