معنای کاهش تولید اوپک پلاس برای بازار نفت چیست؟

۱۴۰۲/۰۹/۱۳ - ۱۲:۵۵:۰۱
کد خبر: ۳۰۲۲۷۴
معنای کاهش تولید اوپک پلاس برای بازار نفت چیست؟

معمولا قیمت نفت پس از اعلام خبر کاهش تولید نفت اوپک پلاس افزایش پیدا می‌کرد اما در معاملات پنجشنبه گذشته بازار واکنشی عکس نشان داد که احتمالا به دلیل ماهیت اجرای این کاهش تولید توسط اوپک پلاس است.

پس از نشست وزیران اوپک پلاس که به تصویب کاهش داوطلبانه اضافی تولید اعضای این گروه منتهی شد، گرد و غبار فرو نشست و بازار نفت، ناامیدی خود را با ریزش قیمت، نشان داد. این کاهش به معنای آن است که مازاد عرضه‌ای که همه برای سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ پیش بینی می‌کردند، اکنون از بین رفته است و جای خود را به کمبود عرضه اندکی می‌دهد.

به گزارش ایسنا، بانک ING انتظار دارد این کمبود در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، از قیمت نفت حمایت کند. با این ذهنیت، تحلیلگران این بانک، امکان صعود در پیش بینی قیمت ۸۲ دلار برای این سه ماهه و ۸۸ دلار برای کل سال ۲۰۲۴ را می‌بینند. تحلیلگران بانک ING می‌گویند این که روند صعودی واقعی وجود خواهد داشت، به این بستگی دارد که اوپک پلاس چگونه این کاهش تولید را معکوس می‌کند و وضعیت تقاضا در سال میلادی آینده چگونه خواهد بود.

معمولا قیمت نفت پس از اعلام خبر کاهش تولید نفت اوپک پلاس بلافاصله افزایش پیدا می‌کرد اما در معاملات پنجشنبه گذشته، بازار واکنش برعکسی نشان داد که احتمالا به دلیل ماهیت اجرای این کاهش تولید توسط اوپک پلاس است. این حقیقت که کاهش تولید، ماهیت داوطلبانه دارد، کمی آزاردهنده بود.

تحلیلگران این بانک نوشتند: این کاهش داوطلبانه نشان می‌دهد که توافق بر سر کاهش تولید برای اعضا، دشوار شده است. بنابراین، اگر اقدامات بیشتری در آینده ضروری باشد، واکنش نشان دادن برای این گروه، به میزان فزاینده‌ای دشوار خواهد شد.

نشست اخیر وزیران اوپک پلاس، شروع دشواری داشت و چهار روز به تعویق افتاد زیرا اعضای آفریقایی این گروه، برای کسب سهمیه تولید بالاتر چانه‌زنی کردند، در حالی که این سعودی‌ها بودند که عمده بار کاهش تولید را به دوش کشیدند. به محض این که اوضاع مرتب شد، تصمیم نهایی درباره تشدید کاهش تولید، به دلیل این واقعیت که ماهیت این اقدامات داوطلبانه است، اهمیت خود را از دست داد.

به عبارت دیگر، به نظر می‌رسد که اوپک پلاس جوهره خود به عنوان یک گروه را از دست داده و در عوض آن را با نوعی توافق محترمانه جایگزین کرده که ممکن است تاثیری بر بازارها داشته باشد یا نداشته باشد.

هشت عضو اوپک پلاس، کاهش داوطلبانه حدود ۲.۲ میلیون بشکه در روز را برای سه ماهه اول سال میلادی آینده اعلام کردند. این حجم شامل کاهش داوطلبانه فعلی عربستان سعودی به میزان یک میلیون بشکه در روز و همچنین کاهش داوطلبانه ۵۰۰ هزار بشکه در روز توسط روسیه است. در نتیجه، کمتر از ۹۰۰ هزار بشکه در روز کاهش‌ اضافی و داوطلبانه می‌ماند که بازار تاکنون روی آن حساب نکرده بود. عراق، امارات عربی متحده، کویت، قزاقستان، الجزایر و عمان، تولیدکنندگانی هستند که برای اعمال کاهش‌ داوطلبانه جدید، متعهد شدند.

در خصوص کشورهای آفریقایی به خصوص آنگولا و نیجریه  که اخیرا با ظرفیت پایین‌تری، نفت تولید کردند اما سهمیه تولید پایین‌تر خود را قبول ندارند، آنگولا شاهد کاهش سهمیه تولید خود به ۱.۱ میلیون بشکه در روز و نیجریه شاهد افزایش آن به ۱.۵ میلیون بشکه در روز بود.  با این حال، آنگولا اعلام کرد که این سهمیه را رعایت نخواهد کرد و این امر، اقتدار اوپک پلاس را بیشتر تضعیف می‌کند.

اگر این کاهش توسط همه اعضای اوپک پلاس اعمال می‌شد، تاثیر بسیار بیشتری روی قیمت نفت داشت. اما تنها هشت عضو این گروه هستند که برای اعمال کاهش عرضه اضافی داوطلب شده‌اند. این کاهش اضافی ۹۰۰ هزار بشکه در روز که قرار است در سه ماهه اول سال میلادی آینده اجرا شود، ممکن است هرگز اتفاق نیافتد. اگر بازارها قوی باشند، این میزان عرضه ممکن است به بازار برگردد.

روزنامه نیویورک تایمز، اوضاع اوپک پلاس را این طور ارزیابی کرد که از دست دادن قدرت این گروه در بازار نفت با از دست دادن قدرت در میان مصرف کنندگان محتاط و آگاه به تغییرات اقلیمی همزمان شده است. همچنین باید توجه داشت که تولید نفت آمریکا حدود ۸۰ درصد از رشد عرضه جهانی نفت در سال ۲۰۲۳ را تشکیل داد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، آنچه نشست پنجشنبه اوپک پلاس عیان کرد، ماهیت واقعی قدرت این گروه برای تاثیرگذاری روی بازارها بود.

ارسال نظر