مصرف ۸ برابري برق كولر گازي نسبت به كولر آبي

۱۴۰۲/۰۹/۱۳ - ۰۱:۲۳:۵۵
کد خبر: ۳۰۲۲۵۷
مصرف ۸  برابري برق كولر گازي نسبت به كولر آبي

مديركل دفتر مديريت مصرف و خدمات مشتركان توانير گفت: به دليل مصرف ۸ برابري برق در كولرهاي گازي مبلغ قبض‌هاي مشتركان داراي اين سيستم‌ها به شكل چشمگيري افزايش مي‌يابد.

مديركل دفتر مديريت مصرف و خدمات مشتركان توانير گفت: به دليل مصرف ۸ برابري برق در كولرهاي گازي مبلغ قبض‌هاي مشتركان داراي اين سيستم‌ها به شكل چشمگيري افزايش مي‌يابد.
به گزارش مهر به نقل از وزارت نيرو، عبدالامير ياقوتي با بيان اينكه عموم دستگاه‌هاي سرمايشي كه در بخش خانگي در كشور استفاده مي‌شود شامل كولرهاي آبي يا گازي است، گفت: در بين سيستم‌هاي سرمايشي غيرآبي دو نوع سيستم تراكمي و جذبي وجود دارد كه در بخش خانگي عموماً از نوع تراكمي استفاده مي‌شود. در ۶ سال گذشته تغييرات مختصري در راندمان كولرهاي گازي ايجاد شده كه راندمان كولرهاي اينورتر مي‌تواند ۱۰ تا ۱۵ درصد بهبود پيدا كند.
وي با بيان اينكه متوسط بازده كولرهايي كه اكنون در كشور استفاده مي‌شود ۱۰ بي‌تي يو هر وات است، افزود: وقتي مي‌گوئيم يك كولر ۲۴ هزار بي‌تي يو در ساعت مي‌تواند سرمايش توليد كند، معادل ۲.۴ كيلووات مصرف آن است كه اين مقدار تا نزديك ۲. ۱ كيلو وات هم كاهش پيدا كرده است و در بهترين شرايط قرار دارد كه اكنون در كشور هم استفاده مي‌شود.
مديركل دفتر مديريت مصرف و خدمات مشتركان شركت مادر تخصصي توانير به مقايسه مصرف يك كولر آبي در مقابل يك كولر گازي پرداخت و يادآور شد: ميزان مصرف يك كولر ۷ هزار آبي از نظر هوادهي به‌طور متوسط در ماه در دور كند نزديك به ۴۰۰ وات و در دور تند نزديك به ۸۰۰ وات و حدود ۱۲۰ كيلووات ساعت در اقليم‌هايي از جمله تهران، مشهد، شيراز، اصفهان و مكان‌هايي با اقليم خشك و نسبتاً معتدل‌تري نسبت به مناطق جنوبي است.
ياقوتي با اشاره به افزايش ۷ تا ۸ برابري مصرف برق در سيستم كولرگازي، تأكيد كرد: بر اين اساس مصرف برق در صورت استفاده از اين سيستم‌ها بيش از هزار كيلووات ساعت در ماه خواهد شد و اين در حالي است كه در اقليم‌هايي از جمله تهران كه خشك و نسبتاً معتدل هست كولرهاي آبي از قديم مورد استفاده قرار مي‌گيرد و مصرف برق به‌شدت پاييني نسبت به كولر گازي دارد.
وي با اشاره به حدود ۸۰ درصد از مشتركاني كه در ماه‌هاي گرم زير الگوي مصرف و ۳۰۰ كيلو وات ساعت مصرف مي‌كنند، ادامه داد: طيف وسيعي از مردم در مناطق عادي از كولرهاي آبي استفاده مي‌كنند و اين در حالي است كه اين سيستم مي‌تواند سطح رفاه مردم را به‌طور نسبي فراهم كند.
وي با بيان اينكه الگوهاي مصرف در مناطق عادي بر اساس كولر آبي تدوين شده است، اظهار كرد: به دليل مصرف ۸ برابري برق كولرهاي گازي در طول يك ماه مبلغ قبض‌هاي برق با افزايش شديدي رو‌به‌رو مي‌شود.
مديركل دفتر مديريت مصرف و خدمات مشتركان شركت مادر تخصصي توانير با اشاره به تعرفه‌هاي جديد و همچنين افزايش الگوي مصرف در استفاده از كولرهاي گازي، خاطرنشان كرد: در صورت استفاده از كولرهاي گازي، الگوي مصرف به 2،5 برابر افزايش مي‌يابد و به ۷۵۰ كيلو وات ساعت مي‌رسد و اين در حالي است كه اگر كولرگازي حدود ۱۰ ساعت در طول شبانه روز روشن باشد از اين ميزان فراتر مي‌رود و متوسط مصرف ماهانه مشتركان را افزايش مي‌دهد و همچنين مصرف برق به‌شدت افزايش مي‌يابد.
وي افزود: در صورت تغيير الگوي مصرف و استفاده از كولر گازي به جاي كولرآبي در بعد وسيع، تأثير بسيار مخربي بر تأمين برق پايدار كشور در ماه‌هاي گرم سال خواهد داشت.
ياقوتي فاصله مصرف برق در پيك تابستان و پيك زمستان را در حدود ۳۱ هزار مگاوات اعلام كرد و يادآور شد: اين ميزان عدد بالايي است كه اگر به آن توجه نشود، تأمين برق را در ماه‌هاي گرم با چالش مواجه مي‌كند و علاوه بر اين هزينه‌هاي توليد برق را به‌شدت افزايش مي‌دهد.
وي تأكيد كرد: ضرورت دارد مشتركان در انتخاب منزل علاوه بر همه پارامترهاي رفاهي و زيباشناختي به سيستم‌هاي مصرف برق سرمايشي توجه ويژه‌اي داشته باشند، چرا كه اين سيستم قابل تعويض نيست و در افزايش هزينه‌هاي برق تأثير بسزايي دارد.

ارسال نظر