رشد ۱۵۵ درصدي حجم معاملات بازار اول فرابورس

۱۴۰۲/۰۹/۱۳ - ۰۱:۱۶:۴۵
کد خبر: ۳۰۲۲۵۴

شاخص كل فرابورس در هفته‌ منتهي به ۱۰ آذرماه با ۰.۸ درصد رشد در ارتفاع ۲۵ هزار و ۳۱۰ واحدي قرار گرفت و بازدهي ۱.۲ درصدي را از ابتداي ماه جاري به ثبت رساند. همچنين ۳۶ ميليارد و ۶۰۰ ميليون ورقه بهادار به ارزش ۲۸۱ هزار و ۷۵۰ ميليارد تومان در بازارهاي هشت‌گانه فرابورس معامله شد.

شاخص كل فرابورس در هفته‌ منتهي به ۱۰ آذرماه با ۰.۸ درصد رشد در ارتفاع ۲۵ هزار و ۳۱۰ واحدي قرار گرفت و بازدهي ۱.۲ درصدي را از ابتداي ماه جاري به ثبت رساند. همچنين ۳۶ ميليارد و ۶۰۰ ميليون ورقه بهادار به ارزش ۲۸۱ هزار و ۷۵۰ ميليارد تومان در بازارهاي هشت‌گانه فرابورس معامله شد. بر اساس اين گزارش، در ميان بازارهاي مختلف فرابورس، بازارهاي دوم، اوراق مالي اسلامي و پايه به ترتيب با ۴۰، ۲۰ و ۱۹ درصد از ارزش بازار به لحاظ سهم از ارزش كل در رتبه‌هاي اول تا سوم قرار دارند. بازار اول نيز با سهم ۱۶ درصدي از ارزش كل بازار، در مقام چهارم قرار گرفت. افزون بر اين، در حال حاضر ارزش اوراق مالي اسلامي ۴۹۱ هزار ميليارد تومان و بازار پايه ۴۵۷ هزار ميليارد تومان است. همچنين در پايان هفته مورد بررسي ارزش كل بازار فرابورس به رقمي بالغ بر ۲.۴ ميليون ميليارد تومان رسيد.
بر همين اساس، رصد معاملات در مجموع بازارهاي فرابورس نشان مي‌دهد كه تغيير چنداني در حجم و ارزش داد و ستدها نسبت به هفته كاري قبل رخ نداده و حجم مبادلات ۲ درصد كاهش و ارزش دادوستدها ۱.۵ درصد افزايش يافته است.
آنطور كه در اين گزارش آمده است، بررسي بازارهاي فرابورس در ۵ روز معاملاتي منتهي به ۱۰ آذرماه حاكي از آن است كه در بازار اول بيش از ۱۰ ميليارد سهم به ارزش ۳۷۸۰ ميليارد تومان جابه‌جا شد كه اين آمار نسبت به هفته گذشته به ترتيب رشد ۱۵۵ و ۲۷ درصدي حجم و ارزش معاملات را نشان مي‌دهد. همچنين ۲۷۰۰ ميليارد تومان نيز در بازار دوم معاملات صورت گرفت. آمارهاي فرابورس نشان مي‌دهد؛ معامله‌گران سهام در بازار پايه نيز ۴ ميليارد و ۹۰۰ ميليون سهم را معامله كردند كه ارزش اين حجم از مبادلات به بيش از ۲۶۸۰ ميليارد تومان رسيد؛ همچنين معاملات بازار ابزارهاي مشتقه بالغ بر۳۰ ميليارد تومان بود كه نسبت به هفته ماقبل رشد ۳۸۰ درصدي را ثبت كرد، در بازار توافقي نيز ارزش معاملات با رشد ۹۰ درصدي به ۵.۷ ميليارد تومان رسيد. در بخش ديگري از گزارش فرابورس آمده است، مجموع ارزش معاملات اوراق مالي اسلامي، اوراق تسهيلات مسكن و صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله در بازار ابزارهاي نوين مالي در ۵ روز كاري هفته به بيش از ۲۷۲ هزار و ۵۳۰ ميليارد تومان رسيد و نسبت به هفته گذشته ۲ درصد رشد يافت، در اين دادوستد ۱۷ ميليارد ورقه رقم خورده است. در عين حال، رصد صنايع پيشرو معاملات نيز حاكي از آن است كه سه گروه فلزات اساسي، انبوه‌سازي و سرمايه‌گذاري‌ها براي دومين هفته متوالي، سه رتبه برتر معاملات خرد را در اختيار گرفته‌اند. بدين‌ترتيب اين سه صنعت همانند هفته گذشته در جايگاه‌هاي اول تا سوم قرار گرفتند. علاوه بر اين، در هفته‌ گذشته گروه فلزات اساسي ۱۴ درصد و گروه‌هاي انبوه‌سازي و سرمايه‌گذاري‌ها به ترتيب ۱۰ و ۹ درصد از ارزش معاملات به خود اختصاص دادند. بر اين اساس، مجموع ارزش معاملات خرد در هفته منتهي به ۱۰ آذرماه به ۷ هزار و ۳۲۶ ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر