«دولت» مخالف اصلي تبديل وضعيتِ كارگران شركتي است؟

۱۴۰۲/۰۹/۱۳ - ۰۰:۴۲:۳۴
کد خبر: ۳۰۲۲۳۴
«دولت» مخالف اصلي تبديل وضعيتِ كارگران شركتي است؟

به گزارش ايلنا، قرار بود بعد از خاتمه بررسي لايحه برنامه هفتم توسعه در مجلس، رفع ايرادات و ابهامات طرح ساماندهي استخدام كاركنان دولت در دستور كار فوري قرار بگيرد؛ اعضاي كميسيون اجتماعي مجلس در اين رابطه به جامعه ميليوني مشمولان طرح اميدواري داده بودند و اعلام كرده بودند رايزني‌ها با دولت و به‌طور مشخص سازمان امور استخدامي كشور با موفقيت انجام شده و قرار است «به زودي» با تصويب طرح ساماندهي، شركت‌هاي پيمانكاري برچيده و كارگران شركتي تبديل وضعيت و قرارداد مستقيم شوند.

به گزارش ايلنا، قرار بود بعد از خاتمه بررسي لايحه برنامه هفتم توسعه در مجلس، رفع ايرادات و ابهامات طرح ساماندهي استخدام كاركنان دولت در دستور كار فوري قرار بگيرد؛ اعضاي كميسيون اجتماعي مجلس در اين رابطه به جامعه ميليوني مشمولان طرح اميدواري داده بودند و اعلام كرده بودند رايزني‌ها با دولت و به‌طور مشخص سازمان امور استخدامي كشور با موفقيت انجام شده و قرار است «به زودي» با تصويب طرح ساماندهي، شركت‌هاي پيمانكاري برچيده و كارگران شركتي تبديل وضعيت و قرارداد مستقيم شوند. با وجود همه اين تاكيدات و اميد دادن‌هاي پياپي، بازهم ظاهراً دولت با حذف شركت‌هاي پيمانكاري و تبديل وضعيت كارگران شركتي كه برخي از آنها ده تا پانزده سال سابقه كار دارند، موافقت اصولي ندارد.

 

صحبت‌هاي لطيفي

ششم آذرماه، ميثم لطيفي رييس سازمان اداري و استخدامي كشور در مصاحبه‌اي دوباره تاكيد كرد «مسير دولت تبديل وضعيت فقط با آزمون است». رييس سازمان اداري و استخدامي با اشاره به تاكيد مجلس بر لزوم تبديل وضعيت همه شركتي‌ها اظهار داشت: اين طرحي بود كه مجلس مطرح كرده بود ولي مسير دولت براي تبديل وضعيت همچنان همان آزمون است. اين مقام مسوول در دولت، در پاسخ به سوالي درخصوص برنامه دولت براي استخدام شركتي‌ها در سال آينده گفت: ما اكنون براساس نياز شركت‌ها مجوز استخدام مي‌دهيم و طبيعتا آنهايي كه رابطه غير پيماني و رسمي با دستگاه داشته باشند، مسير تبديل وضعيتشان آزمون است. اين اظهارات دوباره موجب نگراني و انتقاد بسيارِ كارگران شركتي و اعضاي پويش شهيد هادي شده است، پويشي كه در بيش از دو سال گذشته تصويب طرح ساماندهي و برچيده شدن بساط واسطه‌هاي سودجو را از مجاري مختلف و به‌طور مشخص مجلس شوراي اسلامي دنبال كرده است؛ آيا دولت همچنان به دنبال سنگ‌اندازي در مسير تصويب طرحي است كه حيات و آينده شغلي حدود يك ميليون نفر از كارگران زحمتكش كشور در مشاغل كليدي و حساس مانند نفت، پرستاري و تامين برق و انرژي به آن وابسته است؟

 

انتقادات كارگران

رامين اناري نماينده كارگران شركتي و قراردادي و از فعالان اصلي پويش شهيد هادي در اين رابطه به ايلنا مي‌گويد: در خصوص مصاحبه آقاي ميثم لطيفي و اظهارات ايشان مبني بر اينكه «هدف دولت فقط برگزاري آزمون براي تبديل وضعيت است ولي مجلس اعتقادي به اين امر ندارد و كار خودش را دنبال مي‌كند» بايد توجه داشته باشيم بارها نمايندگان مجلس به آقاي ميثم لطيفي تذكر داده‌اند حتي به رييس‌جمهور يادآوري كرده‌اند كه اظهارات ايشان موجب تحريك و نااميدي ميليون‌ها كارگر منتظر در سراسر كشور مي‌شود اما متاسفانه گوش شنوايي نيست و هيچ زمان اين تذكرات و هشدارها فايده‌بخش نبوده است. اين فعال كارگري اضافه مي‌كند: در مراحل آخر كار كه در واقع جلسات آخر كميسيون اجتماعي و مجلس در رابطه با طرح ساماندهي است، ايشان به عنوان رييس سازمان امور استخدامي دوباره مصاحبه مي‌كند و ميليون‌ها نفر را بار ديگر دچارِ نااميدي مي‌سازد؛ ايشان در مصاحبه خود به گونه‌اي واضح و روشن براي ميليون‌ها نفر مشخص مي‌كند كه دولت مخالف اصلي كار است و اجازه نمي‌دهد از طريقِ طرح ساماندهي كارگران شركتي تبديل وضعيت شوند.

اناري با بيان اينكه «اين مواضع مخالف بارها توسط مقامات دولت مطرح شده» مي‌افزايد: با توجه به اينها متوجه مي‌شويم كه تاكيد رييس‌جمهور بر ضرورت ساماندهي قراردادها و رفع نگراني‌هاي كارگران پيمانكاري، صرفاً گفتاردرماني است و همزمان مخالفت دولت در لايه‌هاي مديريتي ادامه دارد؛ اين مخالفت‌ها و كارشكني‌ها توسط اصلي‌ترين مديرِ متولي كار يعني رييس سازمان امور اداري و استخدامي كشور بارها به روشني تكرار شده است. نماينده كارگران شركتي و قراردادي در ادامه با اشاره به لزوم ايجاد انگيزه و اميد در جامعه مي‌گويد: متاسفانه رفتارهاي آقاي ميثم لطيفي به عنوان ويترين دولت، موجب بي‌انگيزه شدنِ تمام كارگران كشور مي‌شود؛ با اين سوگيري‌ها كارگران زحمتكش، هم نسبت به شغل و پيشرفت شغلي خود بي‌انگيزه و مايوس مي‌شوند و هم نسبت به مشاركت در فرآيندهاي سياسي از جمله انتخابات مجلس بي‌انگيزه مي‌شوند. اناري خطاب به نمايندگان مجلس مي‌گويد: تنها نمايندگان مجلس هستند كه در اين اوضاع مي‌توانند شرايط را با تصويب قطعي طرح ساماندهي تغيير دهند و موج‌هاي نااميدي به وجود آمده در دل كارگران كشور را خنثي سازند؛ نمايندگان به عنوان وكلاي ملت نگذارند اطمينان موكل‌شان بيش از اين آسيب ببينند؛ چراكه اگر طرح ساماندهي به تصويب نرسد، كارگران ديگر نه به دولت و نه به مجلس اعتمادي نخواهند داشت.

 

انتظار براي پايان سريع كار

او تاكيد مي‌كند: ما استدعا داريم مجلس اين‌بار كار را قاطعانه و بدون تاخير به پايان برساند؛ هرچند نمايندگان مجلس و به‌طور مشخص اعضاي كميسيون اجتماعي بارها اعلام كرده‌اند سر مواضع خود هستند و عقب‌نشيني نمي‌كنند، باز هم يادآوري مي‌كنيم كه كار را بيش از اين عقب نيندازند؛ اميدواريم كار رفع ابهام همين هفته در مجلس به پايان برسد و اين هفته مثل هفته‌هاي قبل يا قبل‌تر نشود كه به بهانه‌هاي مختلف جلسات نهايي طرح ساماندهي برگزار نشد. به گفته اناري، ظاهراً قرار شده است آخرين جلسات طرح ساماندهي استخدام، غيرعلني و با حضور مسوولان ذيربط از جمله عضو حقوقدان شوراي نگهبان برگزار شود و كار به سرعت خاتمه يابد. او در پايان اضافه مي‌كند: انتظار داريم نمايندگان مجلس همين هفته كار را تمام كنند تا امثال آقاي ميثم لطيفي‌ها كه خودشان يك‌شبه و بدون هيچ آزموني و با ناعدالتي محض استخدام شده‌اند و از قضا به مديريت هم رسيده‌اند، چنين دستورالعمل‌هايي صادر نكنند و موجب نااميدي كارگران در كشور نشوند.

ارسال نظر